2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Общо 706 млн. лева за Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и "Български държавни железници" (БДЖ) трябва да отпусне държавата от бюджета за 2009 г., заяви в петък транспортният министър Петър Мутафчиев пред журналисти. Той представи доклад за новата политика и финансиране в сектора на железопътния транспорт, който е бил обсъден с премиера Сергей Станишев и с финансовия министър Пламен Орешарски. Те са разписали документа, но тепърва ще го обсъждат на среща на тройната коалиция, посветена на проектобюджета в рамките на месец.
Докладът е подготвен от работна група, оглавявана от председателя на парламентарната комисия по транспорт Йордан Мирчев, експерти на транспортното министерство, БДЖ и НКЖИ, след срещата на тройната коалиция в Банско тази година. Тогава управляващите се обединиха около мнението, че са нужни спешни мерки за модернизацията на железния път и подвижния състав на БДЖ. Тяхното трагично състояние причини няколко тежки инцидента, между които и пожара във влака София-Кардам през февруари, в който загинаха 9 души.
По думите на Мутафчиев, в разчетите на финансовото министерство за железницата през следващата година са предвидени 75% по-малко от исканите средства. "Ние няма как да получим тези пари, освен ако не бъдат пренасочени към нас от други сектори. За да се случи това, държавата трябва да определи развитието на железницата за приоритет от първостепенно значение", обясни транспортният министър.
Около 6.5 млрд. лв. нужни до 2013 г.
Около 3.94 млрд. лева за модернизация и поддържане на железопътната инфраструктура и още 2.56 млрд. лева за субсидиране и модернизиране на "Български държавни железници" иска министърът на транспорта до 2013 г. Това прави около 6.5 млрд. лева – толкова са средствата, необходими за превръщането на железницата ни от бреме за държавата и обществото в печеливш и предпочитан начин за предвиждане. Това обясниха на специална пресконференция Мутафчиев и Йордан Мирчев.
Около 1.4 млрд. от тези пари трябва да дойдат от европейските фондове, 360 млн. лв. са договорени със заем от Европейската инвестиционна банка, а част от парите се гарантират по договора за обществена услуга между държавата и БДЖ. Железопътните компании разчитат и на приходи от такси и продажба на неоперативни активи – сериозен източник на средства.
НКЖИ е приключила 2007 г със загуба от 71 млн. лева. БДЖ са приключили 2007 г. със счетоводна печалба от 24.13 млн. лв., докато в края на 2006 дружеството е било със загуба от 29.93 млн. лв. Разликата от около 54 млн. лева идва от еднократни приходи, основно от продажба на имоти. През 2007 БДЖ продадоха ненужната жп. гара в Поморие за 22 млн. лв, както и почивно-възстановителния център "Солници" в Бургас.
Мутафчиев увери, че зад тези 6.5 млрд. лева стоят подробни разчети за това колко нови мотриси, вагони и локомотиви са необходими, колко километра железен път е за подмяна и ремонт и т.н. Министърът представи доклад за сегашното състояние на железниците и каза, че или трябва веднага да се премине към агресивна инвестиционна политика, или да се остави железницата да западне – да се редуцира дължината на жп мрежата и да се закрият линии, дейности и услуги.
Констатациите в доклада
● При проектни скорости 120-130 км/ч, движението на влаковете се осъществява със средна скорост 75-80 км/ч, а в определени участъци тя е 40-60 км/ч
● Лоша е експлоатацията и поддържането на инфраструктурата като цяло – коефициентът на сигурност на железния път е на границата на риска
● Пътуването с железниците е бавно и некомфортно, като средната скорост е 47.7 км/ч, т.е. 38% по-ниска от проектната
● Средната възраст на локомотивите е над 25 г.
● Средната възраст на пътническите вагони е над 20 години.
● 80% от приходите в железниците се реализират от 20% от дължината на жп мрежата
● Финансовото състояние на превозвача не позволява да се модернизира подвижният жп състав и транспортните технологии.