Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.10.2008 23:35 - Фаворити на пътната агенция затънали с милиони за авансови ремонти
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 555 Коментари: 0 Гласове:
0



Няколко фирми са на път да се сбогуват с милиони левове за ремонт на пътища, които е трябвало да им бъдат възстановени със европейски пари по Оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР). Това стана ясно от думите на и.д. изпълнителния директор на Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) Иван Атанасов по време на изслушване в парламентарната комисия по корупция.

По ОПРР бяха сключени 21 договора в нарушение на тръжните процедури. За да не стигне гафа до Брюксел, новото ръководство на НАПИ реши през октомври да прекрати поръчките. Те са били спечелени в края на 2007 г. от изпълнители с приоритетни позиции в бранша - фирми на Васил Божков (Холдинг "Пътища"), Николай Михайлов ("Трейс Груп"), съвместна фирма на Божков и братя Галеви и т.н. Анулираните вече договори за строителство и надзор са на стойност 317 млн. лева, а за тази схема по оперативната програма се отпускат общо 500 млн. лева.

Някои от изпълнителите решили да стартират ремонтите, преди проектите да получат одобрението на Управляващия орган на програмата в регионалното министерство и преди да има осигурено финансиране. Едната е Автомагистрали "Черно море", която е взела рехабилитацията на три отсечки в Шуменска област. Две от тях са завършени на 80%, което се изчислява на около 15 млн. лв (целият проект е за 18 млн. лева).

Друга засегната фирма е "Пътни строежи" Велико Търново на Божков, която не е започнала същинската работа, но вече си е подготвила трасето по отсечката Царевец – Свищов. За този проект по ОПРР са предвидени 788 хил. лева.

Запитан какво ще се случи с фирмите, работили за своя сметка, след анулирането на тръжните процедури по ОПРР, Иван Атанасов отговори, че след като програмата не е одобрена и финансиране няма, към тези фирми няма как да бъдат извършени плащания.

Атанасов добави, че 21-те проекти ще бъдат внимателно прегледани и в новите обществени поръчки по ОПРР те може би няма да са в същия обхват.

Схемата родни фирми да получават обществени поръчки, за които няма осигурено финансиране, била обичайна практика на старите ръководства на компрометираното пътно ведомство, обясни Атанасов. Държавата му отпуска годишен бюджет в размер на около 130 млн., а в края на годината се оказва, че поръчките им възлизат на 430 млн. Това се дължи от части на "приятелски" натиск от страна на политици, както сам се изрази Атанасов.

В края на м.г. "планираната" дупка във финансирането бе запушена с пари от бюджетния излишък.

За да се ремонтират и поддържат годишно 2500 км от пътната мрежа, са необходими между 700 и 900 млн. лева. Това са средствата, нужни да се гарантира качеството и безопасността на пътищата ни, според разчетите на НАПИ, каза Атанасов.

Корупцията – трудно изкоренима

Проблемът с корупцията в звеното е трудно изкореним поради няколко причини, посочи той. Едната е практиката цели семейства да работят в областта на пътното строителство, поради което трудно може да се избяга от конфликт на интереси. Другата е, че заплатите във ведомството не позволяват да се привлекат нови кадри, които досега не са били в бранша.

Атанасов даде пример със специалист, който в частна фирма получавал 5800 лв., а в агенцията му предлагали 800 лв.

Иван Атанасов се оплака на депутатите от комисията по корупция, че в агенцията са заварили договори, сключени още през 1988 г., които се продължават с анекси без да има нови процедури по ЗОП.

Комисията реши Агенцията за държавна финансова инспекция и ДАНС да направят проверка на финансирането при извършването на текущи ремонти и в пътната агенция.

Средствата за ремонт непрекъснато се увеличават, което е сериозно съмнение за корупционни практики, смятат депутатите. Според Цвета Каменова от Надзорния съвет на агенцията натискът на политиците над работата на ведомството е много голям. Подкрепи я и Дончо Атанасов, директор на оперативния контрол, който обясни, че преразходи са правени с участието на политици и кметове.

Подготовката на пътищата за зимния сезон – на 25%

Проблемите, които НАПИ трябва да решава под натиск и в кратки срокове, почти изцяло са блокирали дейността й. Най-сериозен е проблемът с наближаващия зимен сезон и неподготвеността на агенцията, областните управления и фирмите по поддържане да се подготвят за зимните условия.

Към момента в голяма степен не е извършена предварителна подготовка на пътната мрежа за експлоатация през зимата, според доклад на главен комисар Живко Живков - директор на главна дирекция "Охранителна полиция", представен пред парламентарната комисия по бедствия и аварии. Основната причина за това е забавените плащания към пътноподдържащите фирми.

Не са подготвени и обходни трасета, по които ще се отклонява движението при затварянето на участъци от първокласните пътища и автомагистралите. Неподготвената пътна маркировка пряко ще допринесе за възникването на пътни произшествия, особено през нощта, при намалена видимост, мъгла и валежи, се казва в доклада на Живков.

Тревожно е, че дори да се осигурят авансово финансови средства за пътноподдържащите фирми, на практика липсва реално необходимото време за ремонтни дейности и подготовка на техниката за снегопочистване, обясни Живков.



Тагове:   Агенция,   милиони,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 13041812
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930