Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.12.2008 23:25 - Кризата удари почивките и забавленията
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 359 Коментари: 0 Гласове:
0



Опасенията, с които българите изпращат 2008 г., вече са реалност в най-развитите икономики в света. Супермнозинство (72%) от домакинствата на водещите икономики вече свиват драстично разходите си, показва изследването на парижкия институт "Ипсос" по поръчка на агенция Ройтерс. В целия свят най-болезнено усещат кризата в развиващите се страни, а според експертите на института най-лошото тепърва предстои.

Анкетираните през ноември 22 хил. души от 22 развити страни са посочили, че се страхуват най-много от инфлация, безработица и скъпи храни, горива и енергия. За първи път от години и българинът оценява отиващата си година по подобен начин, т.е. по джоба си, а не под знака на локални трагични събития или показни убийства.

България не е станала по-уредено и сигурно място за живеене, но страховете са съсредоточени в друга посока - към рекордната инфлация и ефекта от международната финансова криза, сочат данните на национално представително проучване от първата половина на декември на социологическа агенция "Алфа рисърч" по поръчка на "Дневник".

Според българското изследване обществените тревоги, свързани с икономическата криза, успоредно с негативните оценки, идващи отвън и съчетано с изобилието на информация за всякакви злоупотреби, ескалират недоволството и напрежението в различни социални групи.

От "Алфа рисърч" коментират, че е налице една взривоопасна смес от напрежения и страхове, които ще направят новата 2009 г. обещаваща политически емоции и особено трудна за тройната коалиция.

Групата БРИК (Бразилия, Русия, Индия, Китай) движеше световния икономически растеж и доскоро на нея се разчиташе да спаси света от рецесия. Днес тези надежди са попарени, а идеята, че няма чак толкова пряка връзка между тях и развития свят, е разбита - точно там сривът на оптимизма е най-шокиращ - от 88% на 46% в Китай и от 92% на 65% в Индия, показват данните на "Ипсос".

Според проучването за 88% от анкетираните влошаването на ситуацията е свързано с поскъпването на храните, за 71% - с цените на горивата, за 67% - с достъпа до кредити, а за 66% е станало по-трудно да си купят кола.

Супермнозинство (72%) от домакинствата на 22-те водещи икономики по света вече свиват драстично разходите си и това е особено болезнено в развиващите се страни, а най-лошото тепърва предстои.

Това сочи проучване на базираният в Париж институт "Ипсос" по поръчка на агенция Ройтерс, проведено през ноември в държавите, даващи 75% от БВП на планетата. Едва 31% от анкетираните 22 хиляди души оценяват днес положението като добро, докато през октомври 2007 г. те са били мнозинство (54%).

Икономиките от групата БРИК движеха ръста на икономиката и доскоро на тях се разчиташе да измъкнат света от рухване в рецесия. Днес тези надежди са попарени, а идеята, че няма чак толкова пряка връзка между тях и развития свят, е разбита - точно там сривът на оптимизма е най-шокиращ - от 88% на 46% в Китай и от 92% на 65% в Индия. "Много компании, разчитащи, че развиващите се икономики ще ги спасят, сега ще трябва да пренапишат стратегиите си. Това не е добра новина в средносрочен план, а и още не сме видели реалния ефект от финансовата криза", коментира Клифърд Янг от "Ипсос". Според него спадът в развитите държави ще спре, но в развиващите се ще продължи още поне 6 месеца.

Проучването сочи, че за цели 88% от анкетираните храните са поскъпнали (във Франция дори 98%, но пък в Китай едва 48%). Общо 71% отговарят с "влошаване" и за цените на горивата и 67% - за достъпа до кредити, 77% са недоволни от цените на жилища и ипотеки, а за 66% е станало по-трудно да си купят кола (в големи автопроизводители като Япония и Южна Корея - 82%, Франция и Италия - 79%, Германия - 62%). /Дневник



Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 9569820
Постинги: 10449
Коментари: 5000
Гласове: 34222
Календар
«  Юли, 2018  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031