Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.12.2008 20:39 - Учим чужди езици чрез внушение
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 8808 Коментари: 6 Гласове:
0



Сугестопедията е съчетание от медицина, психология и педагогика и в същото време е оригинална система за обучение по всички учебни предмети, включително и по чужди езици. Тя е създадена на базата на теорията за сугестологията от проф. д-р Георги Лозанов, завършил медицина и специализирал психотерапия, физиология на мозъка, психология на висшата нервна дейност и педагогика. Д-р Лозанов е директор на Научноизследователския институт по сугестология към МНП (1966 - 1984 г.), след което в продължение на 10 години оглавява Центъра по сугестология в Софийски университет.

Още с влизането в класната стая всеки ученик си избира роля и ново английско име, професия и възможност да си измисли биография. Сценарият се пише от учениците, които в новаторската комуникативна среда се превъплъщават в лейди, капитан на кораб или пекар. Новите идентичности им дават възможност да експериментират с различни роли, които щедро се разменят.

Докато разиграват сценария, те неусетно проговарят езика. Позитивното трайно се настанява в мислите им, пренася се в домовете им. Работоспособността и интуицията им се повишават, а умората и грижите са неканени гости. Изучаващите английски език по сугестопедичния метод постепенно изграждат

собствен свят, в който могат да бъдат когото си пожелаят
стига да успеят да го пресъздадат с английски думи. Всяка вечер курсисти от всички възрасти с нетърпение се отправят към нетрадиционната класна стая, разказва за новата учебна практика психологът от Техническия университет Маргарита Тенева. Сливенският сугестопед Ванина Бодурова е от шепата хора днес, които се грижат този български принос в световната педагогическа мисъл и практика да не изпадне в забвение.

Тя обясни, че цената на пълен 100-часов чуждоезиков курс е 300 лева с 50% отстъпка за студенти, пенсионери и многодетни майки. Обучителният подход сполучливо имитира чужда езикова среда и умело използва изкуство, хумор и игра като инструменти за получаване на знания. Новото е, че това е не само учебна, но и оздравителна система, която ликвидира синдрома на емоционално прегаряне. Едновременно с това подходът позволява да се усвои по-голямо количество материал от допустимото в традиционната образователна практика.

Автор на сугестопедията е 82-годишният български професор Георги Лозанов. Методът тръгва от психотерапията, която приема, че повечето болести могат да се лекуват благодарение на резервите на мозъка. Един от начините за предизвикване на мозъчния потенциал е хипнозата, но проф. Лозанов скоро установява, че подчиняването на човешката воля на чужда команда е вредно. „Ако хипнозата успее да излекува нещо дребно у хората, нещо друго, съществено в личността на човека се изменя”. Лозанов започва да търси лечебен метод чрез сугестия, която предполага хармония между лекаря и пациента.

Те заедно се стремят да открият най-доброто решение за пациента. Професорът се въодушевява да приложи тази „мека комуникация” и в педагогически експерименти, като уеднакви ролята на учителя и ученика. Подобен синхрон категорично изключва учителската команда. Първият голям сугестопедичен опит е запаметяването на 1000 френски думи за един сеанс от студенти в Софийски университет. Експериментът се провежда от екипа на проф. Шаранков в Научноизследователския институт по педагогика „Акад. Тодор Самодумов”.

От първия път студентите възпроизвеждат хиляда чужди думи
Проф. Шаранков и неговият стажант д-р Лозанов разбират, че са приложили методика, задействаща неподозирани възможности на човешката памет. Бащата на сугестопедията твърди, че тази наука спазва 7 закона. Първият е любов, защото по време на уроците „никой не е наранен, никой никого не наранява”, както разяснява Сесил Тюркоз, преподавател в университета в Було и член на Международната организация на треньорите на Лозанов (ЛИТА).

„Това е един любящ метод”, пише Лейла Ал Кади, университетски преподавател от Кувейт. „Обучаващият има повече знания, обича другия и желае да му помогне”, заключава проф. Лозанов. Свободата е вторият закон. Ролята на обучаемия и учителя са равнопоставени: никой никого не хока, няма домашна работа. „Това не е традиционната педагогика, която бие, наказва и вика родителите в училище. Хората само се подкрепят”, разяснява Г. Лозанов.

Увереността на учителя, че обучаемият има повече ресурси от тези, които показва, е третият закон на сугестопедията. „Ако учителят има изграден авторитет и е почтен човек и добър преподавател, курсистите веднага го усещат; те виждат дали учителят вярва на методиката си. Четвъртият закон на учебно-оздравителния метод е стряскащ: многократно увеличен учебен материал.

Сугестопедът преподава 4-5 пъти повече материал за дадено време, отколкото традиционното образование би позволило
„Ако се предават 20 думи за час, сугестопедагогът трябва да предаде 100 думи. Не може по-малко, защото ние искаме хората да се развиват”. Тайната е в това, че учебният материал, 5-6 пъти по-голям като количество от изискваните норми, е представен като игра, а преподавателят го предава с характерната интонация като при пиеса. Страховитата граматика също е включена в игрова ситуация. Като резултат възрастни или деца запомнят материала”.

Макар да е цяло чудо човешката памет да покаже резервите си, Лозанов разкрива и още „технологични” разковничета на метода с петия закон на сугестивната педагогика, наречен „цяло част - част цяло”. Една от тайните на научаването е „всеки обучителен елемент да се подава в рамките на цялото, да няма клетка сама за себе си”. Курсистите хем изучават частта, хем винаги я свързват с цялостния контекст по всеки предмет.

Сугестопедията като съчетание от традиции и иновация в обучението, е подчинена на златното сечение (шести закон), утвърдено от векове и в традиционната педагогика. Той гласи, че е необходимо да се спазва пропорцията между продължителността на даден етап на обучение в сравнение с друг етап. „Ако златната пропорция се наруши, курсистите се изморяват и преподавателят бързо трябва да промени темпото”, съветва проф. Лозанов.

Новаторството на този образователен подход обаче се дължи на изкуството (седми закон). Класическото изкуство е въплътено в обучението чрез специално подбрани музикални и литературни произведения, репродукции на шедьоври в изобразителното изкуство и др. „Например децата гледат операта, в която са заложени математическите задачи и функции. Втрещени разбират, че са научили формулите. Феноменът се обяснява с връзката между наука и изкуство.

Операта е богато изкуство, където отделни елементи са намерили математически израз - в движенията, в говора. Детето е впечатлено, защото е научило математичните задачи.” Бащата на сугестопедията е успял да разчовърка периферните възприятия на децата, които несъзнателно са попивали знания. Не случайно експериментите на екипите на Лозанов са приемани за чудо.

„В първи клас учениците се учеха да четат, като не знаеха, че се учат. По стените в сугестопедичните стаи висят изображения на слон, маймуна и т. н., а отдолу е думата за изобразеното. След два дни учителят изписва тези думи на черната дъска и децата успяват да ги прочетат”.

Властта е безспорно заинтригувана от „чудесата” на сугестопедите и през 1971 г. Министерство на народната просвета и Министерство на народното здраве изпраща осем хабилитирани лекари да проучат дали поемането на толкова много учебен материал не е опасно за здравето на обучаемите. Лекарите анализират експериментите и установяват, че сугестопедията е не само безопасна и успешна практика, но едновременно с това лекува и укрепва.

Седем години по-късно 25-членна група от изтъкнати учени под егидата на ЮНЕСКО пристигат в София, за да удовлетворят интереса на международната общественост към сугестопедично обучение при деца и при възрастни. Учените от цял свят публикуват в специализирано американско списание по педагогика изводите си, че сугестопедията е по-висш начин на обучение по всички предмети и препоръчват въвеждането му в цял свят. /Новинар



Тагове:   внушение,


Гласувай:
0



1. krotalka - Нямам вяра на проф. Лозанов.
29.12.2008 20:44
Едно време беше въвел методиката, да се учи в сънно състояние. Нищо не излезе от нея! Поразровете се в стари вестници от преди 1989 г. и ще откриете колко шум се вдигна за тоя "новторски" метод на обучение. Сега е копирал западен метод и го представя като свой?!
цитирай
2. reporter - Аз също съм привърженик на тради...
29.12.2008 20:54
Аз също съм привърженик на традиционния начин на получаване на познания, включително и учене на езици:)
Наистина, помня че преди 1989 г. много се шумеше по вестниците за учене на чужд език докато се спи. Оказа се голяма лъжа :(
цитирай
3. анонимен - истина
13.07.2009 14:33
В една определена служба за убочение на кадри за работа извън граница се е прилагало и все още се прилагат такива методи за бързото научаване на няколко езика в мноко кратки срокове.Не коментирам методите на въпросния преподавател,а коментирам методи които се използват и то доста успешно.
цитирай
4. анонимен - за метода на проф. Лозанов
24.02.2010 20:36
Когато не разбираме нещо, го отхвърляме - също като НЛО или други неразгадани загадки за човек и неговите способности. Дали преди 100 години / миг в човешката цивилизация/ хората тогава са можели да повярват, че като държат една кутийка в ръка, ще могат да чуят човек от друг континент. /GSM/ или пък другите технически чудеса - които ви дойдат наум - смятай откритията в техниката само за последните 100 години. Та така, че не отричайте нещо, само защото не го знаете.
цитирай
5. анонимен - .....
08.04.2010 11:06

nqkoi znae li dali o6te se praktikuva v sofia i kade ? Skype : streetballfen
pls pi6ete
цитирай
6. анонимен - ama che balgarin
17.05.2012 10:00
ama che balgarin
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 12995150
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031