Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.01.2009 18:21 - Задава се бум на нестандартните екскурзии
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 889 Коментари: 0 Гласове:
0



Единственият начин, по който групата ни от 12 човека, трима от които бяхме българи, можеше да стигне до Пхенян, беше през Китай. Железопътната линия от Владивосток до севернокорейската столица е затворена от 1994 г. Самолетната линия също не оперира. Бяха ни назначили двама местни водачи плюс един съгледвач на самите водачи. Всички се казваха Ким - кръстени на великия ръководител Ким Ир Сен. Там нямаш право да се разхождаш сам. Ако толкова държиш, трябва да се обадиш на някого от водачите, за да те придружи. Една вечер двама от норвежците в групата излязоха самосиндикално. На другия ден един от водачите беше заменен с по-строг. И той се казваше Ким.

Това е част от разказа на Атанас Захариев, регионален мениджър на Penguin Travel - България. Туроператор, който се занимава с организирането на екскурзии до нестандартни дестинации. Компанията майка е датска и по принцип работи със скандинавски туристи. От 2004 г. основната част от работата по организирането на екскурзиите се поема от офисите на фирмата в България. През миналата година мениджърите достигат до извода, че тукашният пазар е достатъчно узрял и започват да предлагат екзотичните дестинации и на българи.

Според представители на фирмите, предлагащи подобен специфичен туристически продукт, развитието на този пазар в България все още е слабо. Търсенето на нетрадиционни дестинации от българи едва ли скоро ще може да се сравни с нивото в Европа, "където един уикенд във Франция или Испания се възприема просто като разходка в Мюнхен", обяснява Захариев. Пътуванията до страни като Китай, Перу, Монголия, Камбоджа, Нова Зеландия или Тибет безспорно попадат във високия ценови сегмент. Датите за съответните екскурзии са фиксирани и зависят от метеорологичните условия и празниците. Клиентът трябва да обяви отрано намерението си за пътуване, тъй като организацията е трудоемка.

Макар и в началния етап на развитието му, този пазар има голям потенциал за развитие. "Не бяхме правили предварително проучване как ще се приемат тези дестинации от българските граждани, но мога да кажа, че съм доволен от изминалата година", обяснява Захариев.

Доволен от бизнеса си е и Миро Нанков от Adventure Plus, малка компания, която организира средно от 6 до 8 пътувания до нетрадиционни туристически цели на година. Потенциалните клиенти са хора, които не излизат за първи път в чужбина и вече искат да получат нещо по-различно от разходка до познатите Гърция и Турция и чистите и подредени улици на Западна Европа. Хора със средни и високи доходи, които търсят по-автентичен и нестандартен продукт.

Въпрос на екзотика

За започването на подобен бизнес не е необходимо нещо по-различно от онова, през което минава всеки туроператор в началото на своята дейност. А именно: да се плати стандартният лиценз, да се предвидят средства за поддържането на офис и т.н. По-трудната част идва при организирането на предлагането на самия продукт. Фирмите се стремят да обогатяват асортимента си с поне по една-две дестинации годишно, като подготовката на всяка една програма отнема минимум месец. Много важна част заема намирането на коректен и сигурен местен партньор (като изключим държави като Северна Корея, където изборът е ограничен до един от типа на българската компания "Балкантурист" отпреди години).

Всяка от компаниите се е специализирала в определена област. Фирмата Zig Zag Holidays, която от няколко години предлага нестандартни дестинации, например залага на продукти, включващи по-екстремен елемент в екскурзията като нощуването в палаткови лагери насред пясъците на пустинята или язденето на камили.

"Стремим се да предложим на клиентите си възможно най-автентичното преживяване, за да могат те наистина да усетят местния колорит", обяснява Любомир Попйорданов, управител на компанията и председател на управителния съвет на Българската асоциация за алтернативен туризъм. Фирмата предлага основно пустинни пътувания в Мароко, Йордания и Египет, както и високопланински дестинации. Най-голям интерес у клиентите предизвикват екскурзии до държави като Йордания или Мароко например.

Penquin Travel от своя страна се специализира основно в екскурзии до азиатски страни. Изненадващ за Захариев е бил фактът, че освен за скандинавските им клиенти държавите от бившия Съветски съюз като Туркменистан и Узбекистан са предизвикали голям интерес и у българските клиенти. Най-популярните дестинации тук са Китай и Тибет. За най-екстремните туристи съществува и възможността да посетят дори Северния полюс. Тази опция Penquin Travel осъществява в сътрудничество с руски партньор, а с цената си от около 20 000 евро тя представлява най-скъпата услуга в портфолиото на компанията. Бизнесът на Adventure Plus пък е насочен основно в страните от Латинска Америка и една от най-търсените дестинации за компанията е Рио де Женейро по време на карнавала.

Някои от фирмите в сектора предлагат и много други услуги, като екскурзиите до далечни места са най-малката част от бизнеса им на база брой клиенти или около 10-15%. Zig Zag Holidays предлага множество еднодневни нетипични пътувания из България. Penguin Travel от своя страна едновременно с пътуванията до страни като Непал организира и колоездене в Южна Европа, както и стандартни почивки на море, планина и пътувания до популярни европейски градове.

Труден терен

Основната трудност, която срещат българските фирми, опериращи на този зараждащ се пазар, е рискът да не се събере необходимият брой желаещи за сформирането на група. "За да се справим с тази несигурност, се опитваме да бъдем по-гъвкави", обясняват от Zig Zag Holidays. Компанията вече започва да предлага пътувания и при по-малки групи от трима-четирима пътешественици, които обаче ще се водят само от местен водач, както и възможността всеки самостоятелно да си намери по-евтин билет.

В това отношение фирмите, разчитащи основно на чужденци, имат предимство. "Големият ни плюс е, че ние не сме ограничени от това да напълним групата само с българи", заявява Захариев. Компанията залага в голяма степен на скандинавските туристи, което й гарантира, че повечето екскурзии ще се състоят. Подобна зависимост обаче има и негативни страни.

"Вследствие на публикуването на карикатурите на Мохамед в датски вестник преди няколко години и реакцията в арабския свят интересът към иначе много интересни дестинации като Иран и Йордания драстично спадна", разказва Захариев. Мениджърът предполага, че ще срещне трудности и заради финансовата криза, която засега е засегнала основно европейските потребители. Предвижданията са, че първо ще пострадат именно по-скъпите продукти, които се предлагат.

Вследствие на глобалната икономическа криза в момента се наблюдава известно изчакване от страна на клиентите. Това от своя страна се отразява негативно както на цената, така и на организацията на този тип туристическа услуга. Ако например клиентът иска да пътува с Транссибирската железница, ще са му необходими минимум три визи - за Русия, за Монголия и за Китай. Колкото по-малко е времето за изкарването на визите, толкова повече се оскъпява пътуването. Същото важи и за самолетните билети, при които определен брой от местата се предлагат на по-ниски цени, а други на по-късен етап - на по-високи.

Въпреки кризата обаче бизнесът е определян като печеливш. И все още представлява една сравнително незаета пазарна ниша.

Тенденции
Годишните разходи за туризъм в световен мащаб са повече от 2000 милиарда долара, 324 милиарда долара от тях се дължат на международния туризъм. В световен мащаб браншът отчита годишен ръст от 4%, пътуванията, насочени към природата, имат ръст от 10 до 30% годишно. Изчисленията на Световната организация по туризъм показват, че разходите за екотуризъм нарастват годишно с 20%, което е 5 пъти повече от средния ръст за туристическата индустрия като цяло.
http://www.capital.bg/show.php?storyid=616187


Тагове:   нестандартните,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 13041750
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930