Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.01.2009 20:55 - Цигареният бранш се разцепи заради подготвяни промени в законодателство
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 462 Коментари: 0 Гласове:
0



Цигареният бранш се разцепи заради подготвяни промени в българското законодателство, показа проверка на Дневник. "Бритиш американ табако", "Филип Морис", "Булгартабак" и JTI се обявиха против удължаването на срока на старите бандероли с три месеца, а приватизираните в края на миналата година "Цигарена фабрика Пловдив" и "Слънце Стара Загора" се обявиха за промените.

Скритото към момента обсъждане започна, след като независимият депутат от пловдивския избирателен район Мария Капон внесе предложение за поправка в Закона за акцизите и данъчните складове. Народният представител настоява да се преразгледа срокът на старите бандероли, гласуван при последната промяна на закона. По думите й скъсеният до 31 март срок облагодетелства само "Булгартабак", с което вреди на останалите български производители. "Западните компании едва ли ще пострадат от промяната, те разполагат с достатъчно ресурси, за да пренасочат производството си", коментира Капон.

Срокът на бандеролите е тема, която предизвика дебати още в края на миналата година, когато за първи път текстът беше изрично вкаран в закона за акцизите. До този момент валидността на стикерите се определяше със заповед на финансовия министър и по правило е шест месеца. Предложението за промяната беше направено от "Булгартабак" и подкрепено от управляващото мнозинство. Веднага след приемането му западните компании се обявиха против гласувания срок.

В края на януари дружествата вече не искат връщането на шестмесечната валидност на стикерите. Според експерти българският холдинг поиска промяната, за да не позволи западните компании да се презапасят с бандероли и да поддържат изкуствено ниски цените на цигарите. Идеята тогава беше подкрепена и от "Слънце Стара Загора". "Наистина мислехме, че чуждите компании могат да се презапасят с големи количества, но сега конюнктурата на пазара се промени и това е почти невъзможно, затова смятам, че трябва да се удължи срокът на бандеролите", обясни Стефан Славов, изпълнителен директор на старозагорската фабрика.

Новото предложение за промяна е направено от "Цигарена фабрика Пловдив". "За нас беше много важно да наложим двете си нови марки, затова произведохме големи количества, които на практика не могат да бъдат реализирани в тримесечен срок", обясни изпълнителният директор на дружеството Златомира Драганска. Против промяната се оказаха от "Филип Морис". Според международната компания честите промени в законодателната уредба могат да имат отрицателно въздействие върху бизнес климата в страната. За ясна и последователна конюнктурна рамка се обявиха от БАТ и JTI. Според експерти в бранша обаче вносителите на цигари могат да понесат промяната, ако тя бъде приета, и неофициално я подкрепят.

Втора промяна, която раздели бранша, е задължителната регистрация по ДДС на търговците на тютюневи изделия. Мария Капон направи предложение задължението да отпадне. "Само който не се е регистрирал по ДДС, не знае колко трудно е това", коментира депутатът от БСП и член на бюджетната комисия Петър Кънев. По думите му не би трябвало текстът за задължителната регистрация да бъде изцяло премахнат, а да е "под условие". "Регистрирането по ДДС е непосилно за дребния бизнес, защото изисква ресурси, с които фирмите не разполагат", обясни Кънев. Според източник, близък до финансовото министерство, във ведомството на Пламен Орешарски се готви предложение за поправка в закона, с която ще се облекчи регистрацията по ДДС на тютюневите търговци.

До редакционното приключване на броя информацията не беше потвърдена или отречена от министерството. "Според наблюденията ни ще започнат да се организират "масови екскурзии" на хора, които ще ходят да си купуват цигари от градовете", опасява се Стефан Славов, тъй като магазините по селата ще бъдат закрити. По думите му е необходимо регистрацията да отпадне. Източник, близък до "Булгартабак", уточни, че дружеството е предложило да бъде въведен преходен период за търговците на цигари, през който те ще могат да се регистрират по ДДС.

Холдингът ще се окаже губещ и ако се удължи срокът на бандеролите. Компанията вече е закупила нови данъчни стикери за марките "Виктори" и "Невада", които ще се продават срещу 3.45 лв. и 3.00 лв. съответно. Това ще я постави в неравнопоставено положение спрямо останалите фирми, които ще продават евтини цигари до юни. "Това ще свали цената на "Булгартабак" и някой ще го купи на безценица", обясни източник близък до холдинга. /Дневник


Тагове:   бранш,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 13046886
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930