Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.03.2009 17:04 - Мутафчиев: НС не трябваше да отхвърля целия Закон за пътищата
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 590 Коментари: 0 Гласове:
0



Петър Мутафчиев, министър на транспорта, гост в предаването „Седмицата” на Дарик, с коментар за отхвърлените предложения за промени в Закона за движение по пътищата.

image

Ще говорим за промените в Закона за движение по пътищата, но първо, да ви попитам – имате ли информация за тази тежка катастрофа край Стара Загора тази нощ, където шестима души са загинали? Автобус с турска регистрация се е обърнал...

 

Информацията, с която разполагам, е, че катастрофата е станала между автомобил и румънски автобус, при което автобусът излиза от платното. Търсим информация за ранените. В този момент аз нямам, с нея разполага КАТ.

 

Сега да поговорим за правилата, за това как да се става шофьор, макар че проблемът явно се оказва по-глобален и не само за България, защото тези с книжки, които предизвикват катастрофи, могат да са и с книжки от чужбина, както е в този случай. Защо правителството предлага изпитът с листовките за шофьор да се прави от частна фирма, а не, както е досега, от държавата?

 

Целта беше да се аутсорсва тази дейност, изхождайки от това, че ние съответно заимствахме от опита на други страни – както в Европейския, така и извън Европейския съюз (ЕС). Само два примера ще дам. В Германия две са фирмите, които изпитват, на определени райони, обаче, има по една от фирмите, и в Хърватска – една фирма, която извършва тези изпити. Това е фирма, която ние искахме да изберем чрез конкурс, да получи съответно лиценз и на методиките на изпитване и по този начин да направим контролът двоен – от една страна, да пресечем корупционните практики, които в момента честно казано не са рядкост, ангажиментът да бъде изцяло в компанията, която ще извършва изпита, и да знае, че при нарушение този лиценз може да бъде отнет, а същевременно да наложим и втори контрол, т.е. „Автомобилна администрация” да контролира по какъв начин те извършват съответно изпита си. Това беше едната причина и считам, че един подобен подход вече е доказан за подобряване по отношение качеството на уменията на шофьорите, които получават свидетелство за правоуправление. От друга страна, това трябваше да облекчи до голяма степен администрацията, тъй като на нас в този момент са ни необходими инспектори в ДАИ около 100 човека допълнително. Необходими са ни и инспектори-изпитвачи също допълнително. Знаете, че политиката на правителството беше непрекъснато да се намаля администрацията. За тези четири години, по данни на министър Василев, ние сме намалили 17 000 от нашата администрация. В момента тя е около 140 000 в страната. Така че целта беше да засилим контрола по пътищата и съответно да намерим пътя за подобряване на системата по контрол на придобиване на свидетелство за правоуправление. Това бяха мотивите, ние ги представихме пред народните представители, но аз им казах, че все пак те са тези, които трябва да решат.

 

Парламентът, г-н Мутафчиев, или по-скоро мнозинството в него, обаче, се усъмни в тези чисти намерения. Така, най-откровеният упрек към вас беше, че се готви далавера – някаква фирма ще вземе един доходен бизнес.

 

Не можеш във всяко едно добро намерение да търсиш някакви зли мисли по този въпрос. Затова аз не бях и категоричен. Нека парламентът да реши. Ако каже „да”, този опит е положителен, защото аз категорично твърдя, че е положителен в другите страни, съгласни сме, направете го, нека да се направи конкурс, да се яви фирмата, т.е. да се явят фирми, които съответно да се представят на този конкурс, да спечели най-добрата. Но ако каже държавата да продължим, ние нямаме нищо против. Така че тук няма трагедия. По-важното, обаче, е едно – наистина да се постигне един сериозен контрол при получаването на свидетелство, защото всички виждаме какво става по нашите пътища. И не само този текст от Закона, но и всички текстове, които бяха предложени от Министерство на вътрешните работи, целеше именно да се затегне дисциплината по пътищата. Алкохолът е една от причините, но и лошата дисциплина на водачите е може би най-сериозната, така да се каже, причина за множеството смъртни случаи и ранени, които има по нашите пътища. Също неспазването на правилника, неспазването на Закона за движение по пътищата.

 

Ще внасяте ли пак промените в парламента?

 

Мисля, че Министерският съвет ще обсъди този въпрос и ще вземем нашето решение.

 

Вие какво предлагате?

 

Пак искам да споделя пред вас – не е трагично, че беше отхвърлен точно този текст, но лично аз не мисля, че трябваше да бъде отхвърлен целият закон. Затова и Правилникът за Народното събрание… Все пак Законът се приема на две четения. На първо четене – принципно промените, които се предлагат, или новият закон, той се одобрява, и на второ четене, ако има текстове, които примерно народното представителство не приема, тогава чисто и просто може да ги отхвърли от закона или да ги промени. В края на краищата това е върховната власт на страната.

 

Как гледате впрочем, по време на дебатите опозицията изтъкваше един основен аргумент против законопроекта, че основната причина за катастрофите по пътищата са самите пътища, а не, както правителството със законопроекта се опитва да прехвърли проблема основно върху шофьорите?

 

Една от причините са и лошото състояние на пътищата. Тук няма никакъв спор и аз не мисля, че сме спорили с опозицията, но вие знаете, че правихме всичко възможно да увеличим средствата за инвестиции, но трябва да знаем едно – че когато говорим за поддържане на инфраструктурата, без значение дали е пътната, или железопътна, или летищна, или пристанищна, или каквато и да е транспортна инфраструктура, не може да очакваме, че нейното качество много бързо може да се подобри, ако 20 години не сме се занимавали с нея. Вие знаете, че си има правила. Един път има гаранция 10 години, след тези 10 години трябва да се направи негова рехабилитация, трябва да се планират тези средства дълго време. Когато 70% от пътищата ти са в лошо състояние, което и да е правителство, за четири години не може да реши този въпрос. Така че това е един сериозен проблем, по който ние работихме усърдно. За съжаление скандалите в НАПИ честно казано последните девет-десет месеца забавиха много работата по ремонта и възстановяване на пътната инфраструктура.

 

Накрая все пак да изясним, г-н Мутафчиев, не стана ясно какво ще прави правителството с целия... Аз разбирам, че вие сте склонен да не настоявате повече за, както казахте, аутсорсване на изпитването с листовки за шофьори, но какво става с останалата част от законопроектът, който трябваше да уреди камерите по пътищата например?

 

Да гарантираме един по-висок контрол – това беше нашето виждане. Ако това виждане не се приеме от парламента, ние наистина няма да настояваме, но нека да си помислим всички за отговорностите и тогава да имаме възможността да увеличим състава. Ще търсим и други пътища за допълнителен контрол при изпитите. Знаете, че говорихме за въвеждане на мерки за камери по време на изпитите и т.н. Целта е, отново искам да кажа, да се намалят и корупционните практики в тази посока. Ще направим всичко възможно, така че да постигнем целта си по друг начин. Но ние имаме още едно предложение, което касаеше и типовото сертифициране на автомобилите – един много сериозен въпрос с нормативна база от ЕС, която е доста широка. Целта беше в закона да вкараме основните принципи, а не всичко да направим с наредба. Сега ще се наложи вероятно, ако законът не бъде приет, още от понеделник да започнем да работим тази наредба и да излезе от името на министъра на транспорта, така че да успеем да приведем нашето законодателство в унисон с европейските изисквания, поне това да стане най-късно до юни месец – тогава трябва да докладваме.

 

Благодаря ви. Министърът на транспорта Петър Мутафчиев, пряко в ефира на „Седмицата” на Дарик радио.

http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=336185


Тагове:   нс,   мутафчиев,   отхвърля,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 13035637
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930