2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Празникът Преображение Господне е установен още в първите векове на християнството и напомня едно от най-важните евангелски събития – явяването на Господа в небесна слава пред тримата си ученици. В 33-тата година от своя земен живот, на планината Тавор в Галилея, пред погледа на апостолите Петър, Иаков и Йоан, Иисус Христос се преобразил, издигнал се над земята и засиял в чудна светлина. Така Всевишният потвърдил божествената истинност на Своя Син.
Преображение отбелязва средата на петнадесетдневните пости в чест на Божията Майка и е подстъп към големия празник Успение Богородично (Голяма Богородица - 15 август).
Българите наричат празника “Преображение”,“Приображение”,“Приближине”, а в южните райони на Странджа, Сакар и Родопите – “Св. Сотир”, “Сотировден”, “Стотировден”. Гърците по Черноморието го познават като “Тай Сотир”. Според народната традиция до този ден не се яде грозде, защото още “не е кръстено”. Преди да узрее гроздето, узряват къпините, но те не бива да се ядат, преди да се е хапнало от първото грозде, защото според етиологичната легенда за къпината тя е дяволско творение, “грозде дяволско”. Предание разказва, че дяволът я създал като отговор на създаденото от Бога грозде. Освен това той направил така, че къпината да узрява по-рано от гроздето и хората да се подмамват да я ядат и така да станат подвластни на дявола. Сутринта на празника стопанките отнасят на църковната служба първите откъснати гроздове и варено жито и свещеникът ги опява и прекадява заедно с други плодове - дини, круши, ябълки. После раздават плодовете на съседи и роднини. Според народното поверие, ако някой хапне грозде преди Сотировден, ще го болят зъбите. В Разградско има забрана да се яде червено грозде и диня на Преображение, за да не се “преобрази” човек (да не излязат по тялото му някакви белези).
Преображение се осмисля като ден, граничен между лятото и есента и свързан с “преобразяването” на слънцето и живата природа. В Родопите вярват, че Господ “прибрязнувал” - пускал слънчева бразда в небето и така давал знак, че е дошло времето за есенна сеитба. На този ден “времето започва да се преобразява” - слънцето намалява силата си, денят също намалява, нощите стават студени, водите на реките и изворите охладняват и вече са непригодни за къпане. Прелетните птици се събират на ята и поемат пътя към топлите страни, а гущери и змии се прибират в леговищата си под земята. В Западна България е разпространено поверие, че в полунощ срещу Преображение ”се явявала и отваряла Божията врата”, “небето се отваряло и Господ се явявал в сияйна светлина”. “Дърветата се кланяли до земята” и който е праведен, може да види небесната врата и това, което си пожелае, ще се сбъдне. В другите райони на страната тази представа е отнесена към коледната, богоявленската или великденската нощ.
В Западна и Северна България и по северните старопланински склонове на Преображение се изпълняват лечебно-обредни практики, основна роля в които се възлага на слънцето и слънчогледа. В Ловешко и Плевенско още рано преди изгрев слънце откъсват слънчогледовата пита, цвета на слънчогледа. После пробиват в средата й дупка и преливат през нея три пъти вода, която пият или с която се мият онези, за които се смята, че са урочасани. В Берковско през нощта срещу Преображение човек, който прави магия за любов, трябва да обиколи гол три пъти стрък слънчоглед, изричайки заклинание: ”Каквото се е преобърнала гората на Преображение, земята, небето, слънцето по слънчогледа, лятото на зима, така да се преобърне (тук се споменава името на омагьосвания) към (името на този, който прави магията) и както не може без слънце, така и той да не може без мене!” После мълчешком и без да се обръща назад, човекът се облича и отива вкъщи да си легне. Преди изгрев слънце той откъсва слънчогледовата пита и през дупка в средата й прелива вода, която е загребана от реката със зелена паница, като изрича същото заклинание. Тази вода тайно слагат във водата или в храната на обичания човек.
В южните български земи на Преображение пчеларите започват подготовката за патронния си празник - Голяма Богородица. Те отиват на пчелина и прекадяват кошерите, взимат няколко медени пити, които ще осветят в черквата на Успение Богородично.
На Преображение се разрешава да се яде риба.