Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.08.2009 17:49 - Бизнес дамата Мадона*
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 669 Коментари: 0 Гласове:
0



image

През миналата година турнето Sticky&Sweet, което ще завърши през септември в Тел Авив, е било видяно от 2.35 млн. зрители и е донесло 281.6 млн. долара. Около 200 млн. от тях са от билети, 70 млн. от мърчъндайзинг, а останалите - от DVD права и спонсорството от Vodafone/Verizon                  image


"Знаете, че живеем в материален свят и аз съм материално момиче", пееше 27-годишната Мадона Луис Чиконе в едноименния си хит от 1985 г., който се превръща и в неин прякор и символ на предприемчивостта й.

В клипа към него героинята в луксозна дълга бяла рокля получава бижута, дрехи и коли от мъже обожатели в смокинги. Текстът беше повече от ясен: "Може да ме целуват и прегръщат, но ако не ми дават достатъчно пари, си тръгвам, защото момчетата с много кеш винаги са прави."

В реалния живот обаче Мадона никога не е разчитала на парите на друг, а си ги е печелила сама, при това с усет и хладнокръвие, на които могат да завидят и най-опитните финансови акули. Безспорно е, че няма друга звезда сред изпълнителките, която толкова много и продължително да е диктувала тенденциите в шоубизнеса и толкова пъти да е правила радикални, често провокативни до скандал поврати в имиджа си. И винаги е успявала да ги осребри.

Към момента състоянието й се оценява на минимум 500 млн. долара (според миналогодишната класация на най-богатите хора на "Сънди таймс"), при това ако се вземат предвид само дълготрайни активи като къщи, произведения на изкуството, държавни ценни книжа и т.н. Отделно през миналата година турнето й Sticky and sweet става най-успешното в музикалната история на солов артист с генерираните 280 млн. долара приходи.

Мадона държи още няколко рекорда, с които присъства в Книгата на Гинес - за най-продавана жена изпълнител на миналия век с реализирани над 200 млн. легални албума и за най-добре печелеща изпълнителка. Песента й Hung Up от албума Confessions on a Dance Floor (2005) пък оглавява музикалните класации в 44 страни, което също е постижение без аналог.

Началото
Първият договор на Мадона е твърде скромен - за 5000 долара, сключен през 1982 г. със "Сайър рекърдс" (подразделение на гиганта Warner Bros.). След успеха на сингъла Everybody година по-късно тя започва да работи върху първия си самостоятелен албум, от който пилотно пуска две песни. Burning Up и Physical Attraction достигат до трета позиция в класацията на "Билборд" за танцувални хитове.

Тук Мадона прави първия си рискован, но печеливш ход. Отива при мениджъра на Майкъл Джексън Фреди Деман и толкова го впечатлява, че той зарязва звездния си клиент, който е на върха на славата след успеха на "Трилър", за да я представлява.

През юли 1983 г. първият й албум "Мадона" е на пазара, като намира 10 млн. купувачи. В средата на следващата година в дебюта си на телевизионния екран в популярно шоу на въпроса "С какво искаш да се занимаваш, като пораснеш?" 26-годишната руса амбиция отговаря просто - "Да управлявам света". В преследването на тази цел малко по-късно получава главната роля във филма Desperately Seeking Susan. От този момент нататък въпреки критиките на актьорските й качества тя не спира да се снима и използва киното като проводник на манията "Мадона".

Мадона се развихря
До превръщането й в могъщ бранд обаче има още борба - първо с пряката й конкурентка по това време Синди Лаупер. Вторият албум на Мадона - Like a Virgin (1984), вече продава 21 млн. бройки, True Blue (1986) - 24 млн. и т.н. След него Мадона вече се е откъснала напред, има достатъчно средства и самочувствие, за да бъде съпродуцент на следващите. Like а Prayer (1989) и успехът на едноименния хит донасят на певицата и първия в кариерата й сериозен рекламен договор - с производителя на безалкохолни напитки "Пепси".

Върху хита Like а Prayer е направена реклама, която обаче е спряна ден след първото си излъчване, тъй като по MTV тръгва скандалният клип на песента. Срещу видеото се обявяват редица религиозни организации и Асоциацията на американските семейства, които призовават към бойкот на продуктите на "Пепси". Въпреки скандала Мадона запазва вече получените 5 млн. долара от договора. Случката обаче не отблъсква рекламодателите и през годините Мадона участва в кампании на БМВ, "Макс фактор", "Версаче" и H&M.

1989 г. е знаменателна и заради решението на певицата да бъде основен вдъхновител и организатор на турнетата си. Още с първия цикъл концерти след това решение - Blonde Ambition, става ясно, че освен певица, актриса, танцьорка и автор на песни Мадона е и успешен мениджър.

Турнето жъне огромен успех, като става най-посещаваното в САЩ, Европа и Япония с приходи само в САЩ от над 16 млн. долара. Заслуга за това има и скандалната сценография, която кара Ватикана да определи шоуто като "най-сатанинското в историята на човечеството". Поредният скандал естествено е добре дошъл за бизнеса. Но не е достатъчен да укроти амбициите на звездата.

Съвместният бизнес с "Тайм Уорнър"
Големият бизнес удар на Мадона идва през 1992 г., когато заедно с мениджъра си Фредерик Деман основава компания "Маверик". Тя се занимава с продуциране на музиканти, звукозапис, финансиране на филми, телевизионни предавания, книгоиздаване и мърчандайзинг. "Маверик" е джойнт-венчър с "Тайм Уорнър", която налива в проекта 60 млн. долара. Първият финансов успех на "Маверик" е издаването на скандалната книга Sex с еротични снимка на Мадона, от която са продадени 1.5 млн. бройки по 50 долара всяка.

С луксозното издание е свързана и една случка, която за пореден път демонстрира бизнес нюха на певицата. След като разбира, че направилият снимките за книгата фотограф Стивън Мейсъл си докарва добри пари от препродажба на фотосите, тя откупува правата за тях за неназована сума - подход, който след това се прилага от редица знаменитости.

Първият голям удар на "Маверик" е лансирането на канадската певица Аланис Морисет, чийто дебютен албум намира 30 млн. купувачи. Други изпълнители на компанията са "Продиджи", "Ирейжър", Уилям Орбит и т.н. През годините "Маверик" финансира и няколко успешни филмови заглавия.

Новият партньор
През 2004 г. съвместният бизнес на Мадона и "Уорнър мюзик груп" приключва с взаимни обвинения, че с действията си са допринесли за финансовите загуби на "Маверик". В крайна сметка всичко приключва със споразумение, тъй като и двете страни не желаят случая да се раздухва.

През 2007 г. Мадона откупува и правата върху албумите си, издадени от "Уорнър", за 50 млн. долара. Парите са дадени от нейния нов бизнес партньор - най-големият организатор на концерти в света "Лайв нейшън". Срещу 120 млн. долара компанията получава т.нар. 360-градусова сделка, което ще рече, че има право да експлоатира всички свързани с музиката на Мадона дейности - организации на турнета, записи, реализации на албуми и т.н.

Според анализатори с този си ход скандалната певица отново е едни гърди пред колегите си, тъй като осъзнава, че през XXI век, когато пиратството свива драстично продажбите на албуми, те са само инструмент, популяризиращ концертите - истинската машина за пари в новите условия. Появяват се и мнения, че големият печеливш от сделката е Мадона, тъй като вече е взела парите от "Лайв нейшън", а компанията е получила монопол, който впоследствие не иска.

Мадона като инвеститор

Въпрос, който вълнува мнозина, е в какво инвестира парите си една от най-богатите жени на планетата. Според нейния биограф Андрю Мортън тя избягва борсовите игри и предпочита да купува по-малко доходните, но сигурни държавни ценни книжа. В този смисъл от световната финансовата криза Мадона почти не търпи загуби.

Имотите са другият обект на инвестиции от страна на материалното момиче. В САЩ Мадона притежава етаж от жилищна сграда в Ню Йорк и вила в средиземноморски стил в Холивуд. След брака с Гай Ричи в края на 2000 г. Мадона инвестира около 40 млн. лири и във Великобритания, където купува шест къщи в централен Лондон и кръчма.

След развода тези имоти са пет, тъй като семейният дом "Ашком хаус", оценен на 20 млн. лири, беше оставен на Гай Ричи като част от общото обезщетение от 92 млн. долара. Според познати на Мадона обаче тя не тъжи особено за тази къща, тъй като я мразела заради непрекъснато прелитащите над нея самолети. Певицата дори планирала да купи близкото летище и да го затвори, но не получила позволение.

Картините са другата инвестиция на Мадона. Тази нейна страст датира от 1987 г., когато певицата купува за 1 млн. долара платното "Двамата колоездачи" на френския художник Луи Леже. Към момента колекцията на Мадона включва около 300 творби, сред които има и произведения на Пикасо, Дали, Фрида Кало и др. Ориентировъчната цена на притежаваните от нея картини е над 130 млн. долара.

Другите за нея
Тя е една от най-умните бизнес дами в САЩ, която се е издигнала до върха на своята индустрия, без да измени на себе си.
Проф. Колин Бароу от училището по мениджмънт "Кранфийлд"

Понякога, когато говориш с Мадона, имаш чувството, че преговаряш с "Дженерал мотърс".
Сър Tив Райс, един от създателите на мюзикъла "Евита"

Става в девет сутринта, ляга си 11 вечерта, всеки час между тези две събития е планиран като военна операция - това е типичният й ден.
Кристофър Чиконе, брат на Мадона


Амбиция в цифри

500 млн. долара поне струват материалните активи на певицата в момента

14 издадени албума

8 световни турнета

19 филма


Шоуто Sticky&Sweet  в цифри
300 души екип
3500 аксесоари и дрехи
36 дизайнера, създали сценичните костюми за турнето
30 контейнера сценичен гардероб
28 танцьори и музикнти на сцената
12 батута за тренировки на Мадона и балета
69 китари, 10 от които - специално за Мадона

image
Снимка: Блумбърг
-----------------------------------------
*Заглавието е променено
http://www.dnevnik.bg/pazari/finansi/2009/08/23/773488_kak_materialnoto_momiche_stana_biznes_dama/
 



Тагове:   Мадона,   бизнес дама,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 13025347
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930