2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Темата за административната реформа върви паралелно с обсъжданията на параметрите на бюджета и парите, нужни за издръжката на апарата, каза Дянков в понеделник на среща с журналисти.
Дотук основните финансови съкращения, които направихме, бяха на капиталови разходи, за да се съберем в бюджет с нулев дефицит на края на годината при значително спаднали приходи. Сега вече предстои "оптимизиране на администрацията", съобщи Дянков.
Той обеща реформата да не се извършва на парче и че няма да спуска задания на всяко министерство по колко души да съкрати. Ще се извърши цялостен преглед на устройството и функционалността на административния апарат, като се избегне дублирането на функции.
Тон на реформите задава Дянков в собственото си министерство, което е едно от най-големите. Там съкращенията ще са 15 процента.
Спадът на приходите в държавния бюджет е 16% от планираните, затова и предлаганият процент на съкращенията не е измислен, аргументира се той.
Реформите ще обхванат всички звена на МФ, включително НАП и митниците.
Дянков избегна коментар за кадровото състояние на двете администрации, особено на митниците в контекста на разкритията на новия им началник Ваньо Танов за корупцията и външните кръговете, които ги контролират. На въпрос на Mediapool какво ще прави с "кръговете", той препрати към Танов и се измъкна с думите, че с него си говорят за това ежедневно.
Нова схема на заплащане
Симеон Дянков обеща да бъде преразгледана схемата на заплащане на държавните чиновници. Не е тайна, че освен основната заплата, те вземат и допълнителни възнаграждения под формата на различни бонуси или ДМС (допълнително материално стимулиране). Любопитни резултати показва справка, поискана от Дянков за размера на възнагражденията в рамките на финансовото министерство за юни т.г. Оказало се, че месечната брутна заплата на предшественика на Дянков – Пламен Орешарски – е на 38-място по размер в министерството. Повече от министъра са вземали около 200 негови служители.
Това може да означава, че или министърът има ефективност на работа, значително по-ниска от някои негови подчинени, заради което получава и по-малко пари, или нещо сбъркано в системата на възнагражденията, коментира Дянков.
Декларациите за имотното състояние на висшите представители на изпълнителната власт показаха, че зам.-министри декларират близо шестцифрени годишни доходи, формирани от участие в директорски бордове и (малко) от щатни заплати.
Според данните на НСИ, отчитащи брутното трудово възнаграждение (без бонуси и други екстри), средната заплата в сектор "държавно управление" към второто тримесечие на тази година е била 807 лева. Съизмерено към същото тримесечие на 2005 г., когато е краят на управлението на Сакскобургготски, средното възнаграждение е 446 лв. Ръстът е близо двоен, което не може да се каже да останалите публични сфери.
Ще се търси оптимален баланс между мотивираността на държавните служители и разумното възнаграждение, съобразено с българските условия, каза Дянков.
Опитът на предшествениците
Две предходни правителства и двама нарочно назначени за целта министри в изтеклите 8 години обещаваха да намалят чиновническия апарат и да го направят по-ефективен. Числата на статистиката обаче са красноречиви какво бе свършено и как апаратът нарастваше в годините.
През 2001 г., когато на власт идва правителството на Симеон Сакскобургготски, централната държавна администрация наброява по официални данни на НСИ 95 825 души. Четири години по-късно – през 2004 г. в края на мандата на царския кабинет - административният апарат на изпълнителната власт набъбва до 118 668 души. Това става въпреки непрекъснатите уверения на тогавашния министър на държавната администрация Димитър Калчев, че администрацията се оптимизира и работата й се подобрява.
Само година по-късно – в края на 2005 г., когато на власт вече е правителството на тройната коалиция – чиновниците нарастват на 131 065 души. Към юни тази година броят им е почти същият – 131 415 души, като към края на 2007 г. те се увеличават рязко до 135 129 души, след което под влияние на критиките на МВФ и на Световната банка, а и заради членството в ЕС броят им в края на 2008 г. се свива пак до 131 575 души.
Въпреки уверенията на министъра на администрацията в кабинета на тройната коалиция Николай Василев, че се извършват съкращения, за което той непрекъснато вадеше разчети и показваше статистики, апаратът остана огромен и продължи тенденцията на мястото на един съкратен да се назначава друг. Да не говорим за умножението на някои видове чиновници по три – колкото са коалиционните партньори.
Дянков се хваща със същата задача – да редуцира апарата, като в същото време го направи по-ефективен. Неговото предимство е, че сегашното правителство не е длъжно да задоволява коалиционни квоти чрез назначения, а от друга страна го няма комфорта на бюджетите с излишъци, които щедро раздаваха бонуси и коледни надбавки.