Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.01.2010 13:31 - Какво да правим, ако ни съкратят от работа във време на криза*
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 2570 Коментари: 0 Гласове:
2



Съкращенията по фирмите продължават. Да остане човек без работа в тези тежки времена си е почти бедствие. Но варианти за оцеляване има, стига да не стоите със скръстени ръце и да чакате. Първото, което трябва да направите, е “да си пуснете фиша”, ще рече - да се регистрирате в бюрото по труда като безработен.

Като начало това ще ви осигури, макар и малки, средства за препитание - между 6 и 12 лв. на ден, колкото е минималното и максималното дневно обезщетение. Ще взимате парите от 4 до 12 месеца, в зависимост от трудовия стаж. През това време търсете работа активно и не отказвайте курсовете за преквалификация, които ви предлагат от бюрото. Защото някои от програмите крият и доста възможности да започнете и собствен бизнес.

Първо обаче трябва да разберете можете ли да работите сам за себе си, или е по-добре да останете наемен работник. Бизнесът не е за вас, ако търсите сигурността на рутината и спокойствието на заплатата в края на месеца. Опитайте се да си отговорите на 6 въпроса, зададени в сайта karierist.com, които ще ви ориентират става ли от вас бизнесмен.

1. Може ли бизнесът да стане вашият начин на живот?

Отговорете си честно, добре ли се оправяте с времето си? Можете ли да го изразходвате рационално, без да ощетявате личния си живот? Дали сте отговорен и организиран човек? Можете ли да подчините живота си на потребностите на вашия бизнес?

2. Притежавате ли хъс да откривате и постигате нови неща?

Хората, които работят вкъщи или имат собствен бизнес, не обичат рутината. Управлението на собствена фирма, дори тя да има само един работник, изисква да бъдете гъвкави, любознателни, контактни и предприемчиви.

3. Готови ли сте да се учите?

Управлението и развитието на собствен бизнес ще изискват от вас непрекъснато да повишавате своята квалификация, да придобивате нов опит. Колкото и да сте подготвени, бизнесът ви няма да оцелее, ако не се борите за него, не привличате нови клиенти и не сте в крак с актуалните неща на пазара.

4. Имате ли нагласа да съчетавате работата и личния живот?

Самостоятелната заетост е нож с две остриета. От една страна, сами се разпореждате с времето си и с работния график. От друга - има опасност да ощетите една част от живота си за сметка на друга.

Наистина, когато сам си си началник, по-лесно може да отделиш време за семейството си, хобито или почивката, стига обаче така да си организирал нещата, че те да вървят и без теб за известно време.

5. Омръзнало ли ви е да сте наемен работник?

Доста хора предпочитат ден след ден да извършват рутинни задължения в службата, да не поемат отговорности, да играят по правилата на шефа. Това също е начин да направите успешна кариера, но като наемен служител.

Ако ще ставате бизнесмен, трябва да можете да рискувате, да поемате отговорности, да планирате и да коригирате плановете си, да имате бързи реакции и да работите с много хора.

6. Имате ли потенциал да печелите достатъчно от бизнеса си?

Направете малък бизнес план на живота си като бизнесмен. Сметнете колко пари ви трябват “за живот”. Какви лични и семейни разходи имате за апартамента, тока, колата, храната и т.н. После сметнете какви потенциални приходи можете да реализирате от собствения бизнес. Колко време на ден трябва да отделяте за работата си, за да печелите достатъчно добре. Трябва да сте сигурен, че бизнесът ще ви осигурява достатъчно пари за прехраната.

Струва ви се, че всичко това не е за вас? Че е по-добре да си намерите работа в свястна фирма, където друг ще ви възлага задачи и ще оценява уменията ви да се справяте. Ще имате нормиран работен ден и ще получавате редовна месечна заплата. Няма лошо. И това е отличен начин за реализация. Пак чрез бюрото по труда можете да кандидаствате по един от многото проекти за преквалификация с европейско финансиране. Изгубилите работа след първи ноември 2008 г. е добре да се насочат към проекта “Развитие”, по който са предвидени 150 млн. лв. за обучение на 40 000 души. Завършите ли курсовете добре, държавата ще превежда част от заплатата ви на работодателя, който ще ви наеме за 9 месеца. Ако пък работите на половин ден в момента и сте застрашен от съкращение, изберете схемата “Адаптивност” - хем ще получавате стипендия от държавата, хем ще научите още един занаят.

До 50 000 лева европодарък за старта на фирмата

Ако си отговорите на повечето въпроси от анкетата горе с “да”, за вас е най-подходящ проектът “Подкрепа на предприемчивите българи” по оперативната програма “Развитие на човешките ресурси”. За него можете да научите в сайта на Агенцията по заетостта (www.az.government.bg) или направо в бюрото, където сте се регистрирали като безработен.

Това, че ще се изпълнява в продължение на 28 месеца, че началният му бюджет е 20 млн. лв., едва ли е най-важното. По-същественото е, че одобрят ли ви за него, започвате да учите как се управлява бизнес. Ще рече - 660 часа ще придобивате най-необходимите знания по професиите “сътрудник в малък и среден бизнес”, “сътрудник в бизнес услуги” или “икономист”. Ще получавате по карта стипендия по 5 лв. на ден плюс пари за транспорт по най-пряката линия.

Има обаче една значима подробност - нагласата ви за собствен бизнес ще се преценява от социолози, които ще задават още по-категорични въпроси от тези в анкетата горе. И още - предварително условие е да сте поне със средно образование.

Ако преминете успешно обучението, имате шанс да ползвате, но не на ръка, до 50 000 лв., за да подготвите бизнес план, като ще ви дадат консултанти, включително счетоводител и юрист. От европодаръка в началото ще плащате и заплатите на работниците, които сте наели, но те задължително трябва да са от бюрата по труда.

Един чужд език винаги е предимство

Окаже ли се вярна преценката ви, че ставате за собствен бизнес, захващайте се с изучаване на чужд език, овладяване на компютърни умения или нова специалност. Не е необходимо да сте безработен. Напротив, проектът “Аз мога” е точно за работещи хора, които искат да повишат езиковата и професионалната си подготовка. После решавате вие - оставате в сегашната си фирма, като кандидатствате за по-висока позиция, или започвате собствен бизнес, тъй като сте натрупали по-голяма квалификация. Социалният бюджет е заделил 26 млн. лв. европари, за да може 27 хил. души да кажат “Мога повече”.

Първо трябва да се кандидатства в бюрото по труда. Одобрят ли ви, сам избирате обучителна организация сред тези, които имат регистрация. Определяте удобните курсове и часове за подготовка. Пари на ръка не ви се дават, получавате ваучер, който обучителят си осребрява чрез Агенцията по заетостта, ако завършите успешно курса.

Наемете си бавачка и отново на работа

Бебето ви е малко, а от фирмата непрекъснато ви притесняват да се връщате на работа, щото... без вас не могат да се оправят.

Изходът е да наемете бавачка от бюрото по труда. Проектът също е на социалното министерство, финансира се с 64 млн. лв. европейски пари. Пак от бюрото ще ви предложат специално обучен човек, в повечето случаи жена, която е била здравен или социален работник или учителка, но кризата я e захвърлила зад борда. Вие ще си гледате спокойно бизнеса, а държавата ще плаща на бавачката да гледа бебето ви до 3 г. възраст.
_________________________________________
*Заглавието е променено
http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=337123



Тагове:   криза,


Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 12996596
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031