Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.04.2010 23:54 - Какво не знаем за круиза*
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 8286 Коментари: 0 Гласове:
0



Огромен круизен терминал, наречен Sans Soucis, посрещна първия си кораб през 2007 г. в Санто Доминго. Името на терминала, в чието изграждане са инвестирани над 43 млн долара и който още първия си сезон посрещна над 80 000 туристи, символизира философията на цялата круизна индустрия, чиято задача е да осигури безгрижна, приятна, разнообразна, комфортна и безопасна ваканция.


image

Италианският круизен кораб "Мелъди" с 1500 души на борда - пътници и екипаж, е бил атакуван неуспешно от въоръжени пирати близо до Сейшелските острови.

Снимка: Ройтерс



Едва ли има някой, който в детството си не е затаявал дъх, четейки прочутия роман на Жул Верн "Децата на капитан Грант" и не е мечтал за приключенията на околосветското пътешествие. С течение на годините и възмъжаването жаждата за морски пътешествия остава, но често се примесва с желание за по-малко рискове и повече комфорт – с две думи, за морски круиз.

По определение круизът е пътешествие по вода, което обикновено започва и завършва в една и съща точка и което предоставя на туристите комплексна услуга, включваща трансфер, настаняване, хранене и разнообразни допълнителни услуги. По време на целия круиз на тяхно разположение е богата анимационна и културна програма, която включва екскурзии в пристанищата, празници и тематични дни на борда на кораба, както и богата анимационна програма. Занимания по интереси – езикови курсове, танци, кулинарни школи, спортни дейности и насочена анимация позволяват на пътниците да запълнят времето си с разнообразни занимания и да научават нови неща, стига да поискат. Не са рядкост и тематичните круизи, по време на които всички дейности са подчинени на една определена тема.

Началото

Разказват се няколко истории за зараждането на круизите. Една от американските версии се отнася за началото на 30-те години от миналия век, когато съдружниците в една компания решават да отпразнуват юбилейно фирмено тържество на борда на  корабче. Наемат го за 3 дни и целият състав на фирмата се отдава на веселия и удоволствия на борда на кораба, който плавал без определена цел сред карибските острови. Преживяването им харесало, така че го повторили след известно време. И други компании започнали да празнуват по този начин, а не след дълго се родила идеята за бахамски уикенд, т.е. кратки 2-3-дневни увеселителни плавания от Маями до Бахамите.

Круизът – вече достъпно удоволствие

За кого са предназначени круизите? Ами почти за всеки. През последните години е развенчан митът, че круизите са за милионерите и аристократите, казва Владимир Матов, собственик и директор на "Контитранс М" - компанията, която е сред пионерите на круизния бизнес в България. По думите му в днешно време круизите вече са значително по-достъпни, отколкото са били в миналото. "В Америка круизите са направо евтини, в Европа са малко по-скъпи, но и тук има различни категории, достъпни за различни пътници", казва той. Все пак признава, че круизната индустрия е за хора с доходи на средно ниво и нагоре и няма амбицията да се превръща в масов туризъм.

Ако трябва да се класифицират според цената, круизите могат да бъдат разделени на няколко категории:

- икономични (с разходи между 75 и 150 долара дневно на човек)

- класически (100-200 долара)

- премиум (150- 400 долара)

- луксозни (700-1000 долара)

- ексклузивни (над 1000 долара).

Според Илиян Иванов, собственик на Cruise.BG, акредитиран круиз експерт, най-често се използва разделението на масови, премиум и луксозни круизи. Първите обикновено се осъществяват на лайнери с капацитет 2-3 хиляди пътници, предоставят стандартни услуги и се движат по стандартни маршрути. Те предлагат на туристите добри условия и обслужване, много богата анимация, организирани занимания на борда, но нищо изключително по отношение на интелектуално обогатяване и по-специално обслужване. Премиум сегментът предоставя значително по-качествено и персонализирано обслужване на кораби, които събират около две хиляди пътници. Категорията луксозни круизи са предназначени за отбрана, взискателна публика, изискваща най-висококачествено обслужване, с интелектуални хобита и интереси, изискващи тематични световно признати експерти на борда. Осъществява се с малки съдове, по екзотични маршрути, което им позволява да захождат в малки пристанища, недостъпни за големите лайнери. 

Според Cruise.BG е много важно да се прави разлика между транспортиране с кораб, към което спада целия икономичен сегмент от предлагане, и круиз, когато се предлага продукта "пътешествие по вода".

По своята продължителност те могат да са краткосрочни – от няколко часа до няколко денонощия, средносрочни – от 5 до 13 денонощия, и дългосрочни, които могат да продължат и няколко месеца. 

При над 60% от круизите в света се използва така наречената европейска система, която предвижда морски пътешествия със заход в различни пристанища с обиколна  програма на сушата.  Все по-голяма популярност придобива обаче и американската система, при която пътниците на круизните кораби имат възможност да почиват и ползват плажовете на брега.

 "Пътуване за никъде" са друг вид кратки круизи, които стават все по-търсени във всички региони. Това са пътувания, които обикновено се извършват през уикенда и при които не се предвижда спиране в определени пристанища. Като правило те се реализират от малки корабчета, които напускат пристанището в петък вечер и се връщат обратно в неделя.

Доставчиците

В света има над 150 компании за морски круизи – гръцки, италиански, испански, американски, датски, норвежки. Сред най-известните превозвачи в сферата на морските круизи са Carnival Cruise Lines, Celebrity Cruises, Royal Caribbean International, Princess Cruises, Costa Cruises, Norwegian Cruise Line.

С всяка година броят на круизните туристи расте. Ако през 1980 г. броят на участниците в морски круизи е 1.5 млн. души,  през 1993 г. вече е 4.5 млн.,  2003 г. - 9 млн.,  а 2009 г. броят на круизните туристи достига 15 млн. души. Само в Северна Америка интерес към круизния туризъм през последните три години са проявили над 51 млн. души.

Според данни на Световната организация по туризъм ръстът на от началото на 90-те досега броят на круизните туристи се е утроил при средногодишен ръст 7.4%. От 1980 г. са превозени 163 млн туристи, 56% от които през последните 10 години, а 34% през последните три години. 

Заедно с това расте и броят на круизните кораби. В средата на 80-те те са 120, през 1994 са 175, през 2003 – 327, а през 2006 г. – 387. Само в периода между 2009 и 2013 г. на вода ще бъдат спуснати над 30 нови и реновирани кораба, при които капацитетът на круизния флот ще се увеличи с общо над 35 000 места.

Корабите

Ръстът обаче не е само количествен, но и качествен. Круизните съдове стават все по-комфортни, все по-комплексно оборудвани и надпреварващи се да доставят все повече и по-разнообразни услуги на гостите си. Всъщност най-съвременните кораби са истински плаващи мегаполиси, предоставящи на пътника всички удобства на градската среда, но без съпътстващите я недостатъци.

Важно е да се спомене, че независимо от отбелязаните звезди при круиз корабите категоризацията е условна и е за ориентация на гостите (липсва официална такава). Както и хотелите, круиз корабите се оценяват ежегодно от световно признати независими круиз експерти по цял ред показатели, които им позволяват да получат определен брой звезди. Критериите, които се използват при категоризирането им, са видът на съда и оборудването му, състояние на каютите, съотношение колко екипаж се пада на един гост и съотношение колко квадратни метра площ се пада на един гост, храна, развлечения и атракции, асортимент на допълнителни услуги на борда. Оценката се прави чрез таен клиент.

Според оборудването и удобствата морските круизни кораби се разделят на 3 категории:  стандартните са между 2 и 4 звезди,  премиум класата е 5 * и 5*+, а когато звездите са повече, говорим за луксозни морски превозвачи.

Според водоизместимостта си и обема на вътрешното пространство те се класифицират  като

- големи (над 120 хил БРТ)  

- средни (70-120 хил БРТ)                   

- малки (под 70 хил БРТ).                       

 През последните години се забелязва тенденция за изграждане на големи и свръхголеми круизни кораби. Ако преди няколко години най-големият круизен лайнер бе 17-палубният Voyager of the Seas на Royal Caribbean с капацитет 2200 туристи и 1180-членен екипаж,  днес това е 16-палубният Oasis of the Seas  на същата компания – кораб, който събира 5400 туристи и над 2000 души екипаж. 

Услугите

Днес морските круизни кораби осигуряват на пътниците такова ниво на обслужване, каквото туристите могат да получат само в най-луксозните курорти. Удобно настаняване в каютите, елегантно обзавеждане на общите помещения, многобройни ресторанти и барове, вкусна и здравословна кухня, спортни, възстановителни и оздравителни програми за различни възрастови групи, забавления както на борда на кораба, така и на брега, детски програми, и пр. са само част от нещата, които се предлагат на туристите. Може би затова круизната индустрия е сектор с една от най-високите удовлетвореност на туристите, което пък създава траен интерес към посещаваните дестинации. Според проучванията 80% от участниците в круизи заявяват, че биха посетили отново по суша същите места, а други 40% са се връщали в същата дестинация. 

Сигурност по-голяма от комфорта

Сигурността на съвременните круизни кораби обаче в днешно време се поставя преди комфорта. Те трябва да са добре защитени, включително и от пиратски нападения. Затова надежността на кораба и сигурността на пътниците му е във фокуса на вниманието на круизните оператори. Заради нападения на пирати в района на Африканския рог например компанията Yachts of Seabourn затвори един от най-популярните си круизни маршрути в Индийския океан, включващ Сейшелските острови, Кения, Занзибар и Мадагаскар. На всички пътници, купили пакети за круиза, който трябваше да се осъществи през 2010 г., компанията предложи да си изберат друг маршрут, а на онези, които не си харесат алтернативан круиз, връща парите.  Администрацията на Сейшелските острови от своя страна реши да създаде специално обединение на морски съдове, които да помагат на бреговата охрана и полицията за патрулират в зоната от 200 мили около архипелага.

Сигурността на кораба, на неговите пътници и на тяхното имущество са други аспекти на сигурността, в които компаниите инвестират значителни средства.

Всички посоки на света

Двата основни райони за морски круизи са Карибският басейн и Средиземно море. Основно предимство на Карибите е възможността да се организират круизи през цялата година, а продължителността на маршрутите варира от 3 дни до две седмици.

За европейците класика в жанра са круизите в Средиземно море, където маршрутите обхващат няколко европейски държави едновременно. Доста популярни са и круизите край бреговете на Великобритания, Скандинавския полуостров и Русия. Има и компании, които организират околосветски пътешествия с продължителност над 120 дни.

През последните няколко години все повече нараства популярността на круизните маршрути към бреговете на Антарктида и Северния полюс. През 2009 г. специално жури във Великобритания определи Аляска като най-популярна круизна дестинация. Тя е поставена на първо място заради спиращите дъха природни гледки, красивите заливи, искрящите ледници и своеобразния животински свят. На второ място са Галапагоските острови, следвани от Арктика и Антарктида.  "Ледените" круизи се извършват целогодишно – през лятото до Арктика, а през зимата до Антарктика. Въпреки че тези круизи са сред най-скъпите, търсенето им нараства с около 2% годишно според Quark Expedition,  компанията - организатор на круизи до Шпицберген, Гренлада, Канада и Чукотка.

Сдруженията

Международната асоциация на круиз линиите (Cruise Lines International Association (CLIA)) обединява най-големите корабособственици и круиз агенциите в САЩ и Канада, които се специализират в продажбата на круизни пътувания. По данни на асоциацията 95% от всички круизи в света се продават от компании, членуващи в асоциацията, а по брой на продадени пакети чрез специализирани агенции круизите отстъпват само на самолетните билети.

Устойчивото развитие

Дали обаче круизите отговарят на изискванията за устойчиво развитие и допринасят ли за развитието на дестинациите, които посещават?  Според критиците круизните кораби емитират три пъти повече карбонови емисии, отколкото самолетите, изразходват огромни количества вода и енергоизточници и произвеждат на ден 4 пъти повече отпадъци на човек, отколкото при традиционните сухопътни дейности.  Според тях единствената полза от круизите за местните общности се изразява в продажбата на сувенири. 

Противоположно е становището на корабостроителите, круизните оператори и туроператорите . Според тях опазването на околната среда е една от конкретните задачи на индустрията, а не просто изискване, с което те трябва да се съобразяват. Корабостроителниците, пристанищата и круизните оператори работят успоредно, за да осигурят екологичния баланс и да наложат индустрията в очите на обществеността като бизнес, които носи икономическа полза, а не екологични вреди. 

Нови технологии, енергоспестяващи решения, начини за безопасно преработване на отпадъците, икономия на гориво и питейна вода са част от критериите за екосертифициране на круизните компании. Нещо повече, много от тях влагат средства за  разработване на проекти за създаване на екологично защитени крайбрежни области. Отделно регулациите на Европейския съюз налагат все повече задължения на круизните оператори.

*Оригиналът
ТУК



Кой обслужва корабите на развлеченията?

За 5 години се спестява за апартамент

Работи се минимум 12 часа на ден

Може ли работата да бъде и удоволствие? - този въпрос задава "Стандарт" и отговаря: Разбира се. Особено, ако съчетаеш здравото бачкане с приказната ваканция. Петзвезден лукс, пътешествия из най-красивите кътчета на планетата и перфектна заплата. С това работата на круизен кораб привлича все повече млади българи, които искат за няколко лета да натрупат солидни спестявания.

По време на един курс спестявам поне 20 хиляди долара. След 5 години работа на кораб вече имам достатъчно пари за къща или за собствен бизнес". Това споделя 28-годишната варненка Миглена, която през последните години кръстосва океаните. Младата дама е една от стотиците млади авантюристи, които се наемат да работят и пътешестват едновременно. Основният мотив - доларите, които лесно се спестяват след 8 месеца в морето. Задължителните качества - приключенски дух, издръжливост, комуникативност и здрав стомах. Животът на круизен кораб обаче не е приказка. Въпреки страхотния лукс и красивите пейзажи осемте месеца в морето не понасят добре на всеки. Физическите натоварвания са огромни, а нервите на много от нашенците не издържат, разказват препатили. Въпреки това младежите, които преминат успешно първия си курс в морето, обикновено се качват на кораба отново. Нашенците, които покажат качества и желание за работа, най-често преподписват договорите си още на борда на плаващите хотели. Напористите младежи се радват и на повишение - издигат се на по-отговорна длъжност или се договарят за по-висока надница. Най-упоритите българи прекарват по 5-6 години в морето при един и същи работодател.

Във Варна, Бургас и Русе работят най-стабилните агенции за подбор на персонал за лъскавите лайнери. Търсят се хора както за европейски круизи, така и за кораби, които кръстосват Мексиканския залив или плават край бреговете на Аляска. Круизните лайнери имат огромен екипаж, така че в морето има място за всякакви специалисти - от лекари през сервитьори до фитнес инструктори. Българите най-често се хващат като келнери, готвачи и рецепционисти.

С най-атрактивни заплати обаче са докторите. В момента за круизи покрай бреговете на САЩ се търсят доста лекари. Кандидатите трябва имат поне три години опит и да говорят добър английски. Заплатата им пък се движи между $6000 и $8000 месечно. Доста по-малко заработват специалистите без висше образование, но пак имат шанса да спестят солидна сума за 8 месеца в морето. Барманите и сервитьорите работят за 8 евро надница на час. Двойно повече, 15 евро, вземат мениджърите на барове и ресторанти. В кухнята се печели 8 евро на час. Търсят се както готвачи с опит, така и сладкари, месари и хлебари. 9 евро е надницата на главния готвач, толкова печелят и майсторите на сладки изкушения. Камериерките заработват по 8 евро на час, а малко повече - 9 евро, вземат портиерите и стюардесите. По-скъпо платени са спортните инструктори и козметичките, които подписват договори за 10 евро на час. Извън твърдите заплати българите припечелват много стабилно и от бакшиши. Обикновено се работи по 12 часа на ден, но повечето нашенци се хвърлят да бачкат и овъртайм, защото надницата става двойна.

За всички позиции се изисква добър английски, за европейските маршрути - и немски. Кандидатите с два езика, разбира се, са с предимство. Важно е нашенците да знаят, че за всички позиции се изисква диплома, а повечето фирми посредници държат и на стажа по специалността. Българите с опит в работата на кораб първи подписват договори. За останалите е важно да имат поне 2 години стаж на сушата и добри препоръки от предишния работодател.

Удоволствието да станеш част от екипажа на круизен кораб обаче също си има цена. Първоначалната инвестиция е около 1000 лева. В нея влизат комисионата на агенцията и разходите за виза. Повечето работодатели осигуряват безплатно двупосочния самолетен билет до Карибите например, както и здравна застраховка. На борда пък нашенците нямат разходи. Спането и храната са без пари, както и достъпът до някои екстри, с които се глезят гостите на плаващите 5-звездни хотели.



Тагове:   море,   круиз,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 13040422
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930