Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.05.2010 13:49 - Голямото източване на БНТ
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 3065 Коментари: 2 Гласове:
1



Димитър Цонев, водещ на предаването „В неделя с…” и зам.-програмен директор на БНТ, получава месечно от държавната телевизия сума два-пъти по-голяма от заплатата на министър-председателя на България. Това пише агенция БЛИЦ, позовавайки се на данни от документи, които е видял.   „Обвиненията, че вземам огромни хонорари, са неоснователни, защото заплащането ми е наполовина от парите, които би вземал всеки друг водещ.” Това каза Цонев миналата седмица, когато в медиите се появи доклад на етичната комисия на БНТ от 1 април т.г., в който пише: „Годишното възнаграждение, получено от Д. Цонев по извънтрудови договори само за 2009 г., надхвърля с повече от 3 пъти годишното щатно възнаграждение на отговорен редактор в Програмна дирекция на БНТ.”

Заплатата на Димитър Цонев по трудов договор като зам.-програмен директор на БНТ 1 е 1900 лв. на пълен работен ден. Оказва се, че от работата си за телевизията в свободното си време той изкарва много повече. Хонорарът му като съсценарист е основен водещ на „В неделя с...” е 1100 лв. на предаване или 4400 лв. месечно.
Като щатен служител той няма право на хонорари от БНТ. Генералният директор Пръмова обаче му е разрешила да получава такива за труд извън работно време. „В неделя с…” се снима в продължение на 3 дни, според финансовите документи.

Така на Цонев му се събират общо 6300 лв. на месец. Преди орязването на разходите обаче хонорарите му са били 1400 лв. на предаване. Тоест общо на месец е вземал 7500 лв. Премиерската заплата е 3500 лв. И заради кризата ще бъде намалена с 10%.

В телевизията не жалят бившия говорител на царското правителство. Съскат, че и намалените хонорари ще му стигнат да поддържа луксозната си къща в полите на Витоша – триетажна и с външен асансьор, която се намирала точно срещу резиденцията на оръжейния търговец и собственик на столичния „Локомотив” Николай Гигов.

В коридорите на „Сан Стефано” 29 витаят и други подозрения. Практика било в предаванията да се наемат много хора на хонорар, за да се повишат разходите. Те се подписвали за обявения в бюджета хонорар и го делели с този, който ги е поканил. Телевизионерите подозират, че „мъртви души” има и в предаването „В неделя с...” и са сезирали етичната комисия за това, но доказателства за подобна схема не са открити.

Вероятно слуховете се пораждат от огромния брой хора, наети в предаването. Според един хонорарен списък  за него работят 105 души. 61 от тях са нещатни. Към тях трябва да се добавят и 10 човека оркестър, вариращ брой актьори, неустановен брой балерини от трупата на Нешка Робева „Нешанъл арт” и допълнителни консултанти.

Всичките тези хора по официални данни за разходите на БНТ за 2009 г. са стрували на бюджета по 27 870 лв. на предаване – тоест 1,5 млн. за година.

В списъка има интересни имена.

Дъщерята на Цонев Десислава, вече Такова след като се омъжи за Янчо Таков – младши, е нещатен репортер при татко си – единственият всъщност. Тя получава скромните 250 лв. на предаване или 1000 лв. на месец. Според етичната комисия това възнаграждение е по-голямо от заплатата на редактор в БНТ. Толкова хонорар получава и една щатна служителка на телевизията – Надежда Тодорова, която отговаря за гостите в студиото. Не сама, а заедно с една от помощник-сценаристките. Гостите пък са от платена агенция за публика, която получава по 1900 лв. без ДДС, за да докарва по 80 ръкопляскащи по команда на предаване. Надежда Тодорова е дъщеря на Федя Тодорова – главната редакторка на редакция „Култура”, която определя бюджета на предаването.

Сценаристите са впечатляващ брой. Освен Митко Цонев има още един основен – Михаил Пандурски, който получава по 440 лв. на предаване. За него през януари т.г. етичната комисия в телевизията е получила сигнал, че се е разписвал за хонорари, докато е бил в Германия. В становището по този повод пише: „Не можем да потвърдим изложеното в сигнала за „ежеседмично изплащане на възнаграждения по извънтрудови договори за пребиваващия в Германия М. Пандурски". Получената от Финансовия директор справка за начислени и изплатени хонорари през 2009 и 2010 г. не е разбита по месеци. В нея е посочена само общата сума за годината и в тази справка фигурира името на М. Пандурски. Но за колко броя на предаването „В неделя с..." са получени парите и дали и как точно е работил за предаването, ако в същото време си е бил в Германия, това не можем да установим.”
В екипа има още сценарен супервайзер с 350 лв. на предаване и 12 души помощен сценарен екип, които са оценени от 200 до 500 лв. на калпак на седмица. (Всичките са нещатни!)

В хонорарните списъци могат да се видят още куп разточителства. По някое време там се е подвизавал Хачо Бояджиев. Той се е подписвал под 400 лв. на предаване като консултант – но не на цялата продукция, а на клуб „Знаещи”. Има например и седмина нещатни кабелисти, които получават по 70 лв. на предаване. Операторите също са нещатни – един отговорен с 600 лв. и осем втори – с по 250 лв. Режисьорите – 4 бр.- и те. Излиза, че при 1700 души щат телевизията не може да направи собствено предаване с хората, на които плаща заплати и кани нещатни за основни действащи лица! За сравнение – в бТВ работят на щат 400 души, в Нова тв - 200.

По признания на самата генерална директорка Уляна Пръмова, бюджетът на „Неделя с…” е рязан три пъти само през последната година. И от 40 хиляди в началото, този месец бил стигнал до двайсетина и няколко хиляди на предаване. А какъв е бил през 2008 година?
„БЛИЦ” видя документ от началото на шоуто.

През септември 2008 г. едно излъчване на „Неделя с …” е струвало 67 000 лв. без ДДС.


Никъде в разчетите, които сме цитирали, не е отразен наемът, който БНТ плаща на НДК за зала 2 – твърди се около 600 000 лв. годишно. При положение, че телевизията разполага със седем студиа, не е ясно защо е „Неделя с …” е трябвало да се изнесе навън. В бюджета на предаването не са начислени и таксите за тв трасета и излъчване, нито часовете за ползван транспорт и техника и т.н.
И така в зората на предаването за всеки негов брой основните сценаристи са получавали 2 000 лв., помощният сценарен екип – 17 400 лв. (със сключен договор за 12 месеца напред), режисьорите и операторите – 11 325 лв., водещите, репортерите и участниците – 5000 лв., техници, асистенти, гримьори, фризьори, гардеробиери и пр. технически състав – 5500 лв., а екипът от НДК, в който са и прословутите кабелисти – 860 лв. Клубът „Знаещи” е вземал 800 лв., също толкова – клубът „Можещи”!
Тогава с договор за 12 месеца е наета и трупата на Нешка Робева „Нешанъл арт” за 10 000 лв. на предаване без ДДС. След окастрянето, балетът танцува за скромните 3900 лв.
Колко общо е глътнала „суперпродукцията” на Димитър Цонев и сие е трудно да се изчисли. Появиха се данни, че общият бюджет е бил 5 млн. годишно – това прави 7 на сто от държавната субсидия за телевизията изобщо.

Хронология на телевизионната война

През януари т.г. Общото събрание на пълномощниците на БНТ (около 60 души, представители на различните дирекции и редакции на медията) сезира етичната й комисия за конфликт на интереси и източване на пари от бюджета.
Комисията се заравя във финансовите документи на държавната медия и на 1 април излиза със становище, от което е видно, че конфликт на интереси има и че огромна част от парите на БНТ отиват в едни и същи джобове.. Документът е изпратен на генералния директор Уляна Пръмова. Следва мълчание. Междувременно Виваком (бивша БТК) дава телевизията на съд заради неплатени дългове за излъчването на програмите й от над 8 млн. лв.

На 3 май Общото събрание на пълномощниците приема декларация, в която се твърди, че известните дългове на медията са 8,2 млн. само към Виваком, но неизвестните може да са двойно повече. „Цялата тази задълбочаваща се криза се дължи на управлението на генералния директор Уляна Пръмова, на настоящия УС на БНТ и на финансовия директор г-н Чапанов. Многократно сме предупреждавали ръководството, че в условия на всеобща икономическа криза реализирането на редица външни скъпоструващи телевизионни проекти и излъчването на предаването „В неделя с...” води до източване и обезкървяване на медията”, пише в декларацията. Авторите й се позовават на становището на комисията по етика. То, заедно с декларацията, е изпратено до президента, премиера, председателя на парламента, комисията по култура и медии и комисията по корупцията и конфликт на интереси на Народното събрание и СЕМ ”.

На 4 май становището на етичната комисия е цитирано отчасти в различни медии. На следващия ден е публикувано изцяло на един сайт, чийто главен редактор е бившият кадър на БНТ Симеон Василев.

На 5 май Уляна Пръмова дава пресконференция, на която обявява антикризисни мерки в БНТ, които включват съкращения на 103 щатни бройки до края на годината. На същата дата се събира и управителният съвет на телевизията, който най-сетне разглежда становището на етичната комисия от 1 април и отхвърля всички констатации в него.

На 13 май УС на БНТ приема контрадекларация, която изпраща до същите адресати и я публикува на сайта на БНТ. Там отново са отхвърлени всички констатации на етичната комисия, а авторите на декларацията на Общото събрание на пълномощниците са обвинени в некомпетентност и диверсия.


Из становището на Етичната комисия от 1 април 2010 г.:

1.Най-големите и скъпоструващи проекти на БНТ - „Великите българи" и „Голямото четене" са създадени с подписването на поредици договори с една и съща външна фирма като изключителен изпълнителен продуцент - „Криейтив филмс" с управител Милко Лазаров. Един и същ е и основният авторски кръг от 5-6 външни за БНТ, но близки до изпълнителния продуцент лица, те и поименни потребители на основните хонорарни пера в съответните бюджети, а именно: Димитър Стоянович /сценарист/, Лъчезар Аврамов /сценарист и режисьор/, Стефан Куцаров /оператор/, Христо Живков /режисьор и продуцент/, Георги Тенев /водещ/.
От същия кръг са и правоприемниците на управлението на „Криейтив Филмс", когато Милко Лазаров става член на Управителния съвет на БНТ. Същите външни за БНТ създатели на телевизионна продукция си остават основен авторски състав и на реализираните впоследствие големи и скъпи проекти и поредици: „Българските събития на ХХ-ти век", кратките филмови форми за 50-те години на Българската телевизия, юбилейния концерт „ Златните песни на Златния Орфей". Факт е, че Милко Лазаров е подписал договор като режисьор на този концерт за 0.00 лева, но е получил целева награда за 2009 г., както личи от справката за изплатени целеви награди на служители от БНТ. Не можем да пренебрегнем и факта, че правоприемниците на управлението на „Криейгив Филмс", като представители и на друга фирма - „Ред Карпет ООД" са спечелили позиция на Извънредната конкурсна сесия на СТФ „Екран" от 30.10.2009 г. за написване на сценарий за шест сериен игрален филм с поискан от фирмата общ бюджет на проекта 1 697 760 лв./данните са публикувани във Вътрешен портал на БНТ/ - идеята е одобрена от УС на БНТ, чийто член се явява и Милко Лазаров. Също с решение на УС на БНТ от 02.12.2009 г. е извършена формална замяна на изпълнителния продуцент на два тв проекта /за игрален и документален филм/, като производството се прехвърля от „Криейтив Филмс" ООД на „Ред Карпет" ООД?!
Ето защо комисията смята че има повече от достатъчни основания за установяване на конфликт на интереси и търсене на отговорност от компетентните за това органи.

2. На фона на растящите финансови ограничения в условия на финасова криза, намаляването на бюджетите на повечето продукции на БНТ и необходимостта да се работи основно с щатни служители, комисията констатира следното:
Към ноември 2009 г. хонорарните възнаграждения на предаването „В неделя с..." представляват 36 % от общата сума на хонорарите за всички останали рубрики в Програмна дирекция .
След решението на УС да се намалят хонорарите в дирекцията делът на „В неделя с…" нараства на 40 % ! Тази най-голяма вътрешна продукция се осъществява почти изцяло с нещатен състав - авторски и реализаторски. Дори след рестрикцията на бюджетите за всеки епизод работят между 10 и 14 външни сценаристи с впечатляващ общ хонорар. А основен съсценарист и постоянен водещ е заместник-програмният директор за БНТ 1 Димитър Цонев, който получавава възнаграждения по извънтрудови договори. Основание за това е докладна записка на програмния директор Невена Андонова от 09.10.08 г., базираща се на Заповед на Генералния директор № 51/23.02.07 г. че „....възложената работа се извършва извън рамките на установеното с индивдуалния трудов договор работно време....". Не е ясно, обаче, кой контролира дали Димитър Цонев извършва дейността по подготовката на предаването си наистина в извънработно време и как това се отразява върху изпълнението на задълженията му като програмен ръководител.
Според структурата на БНТ, Димитър Цонев се явява началник на главния редактор на ГР „Култура и образование" Федя Тодорова. Въз основа на вътрешните правила тя създава бюджета за предаването и предлага възнагражденията за екипа, включително и за своя началник. Създава се един порочен кръг, при който началникът се явява подчинен на подчинения си главен редактор и обратно - главният редактор се явява началник на своя началник. Дали при подобна взаимовръзка изобщо може да става въпрос за обективни критерии при оценка на работата на Д. Цонев като водещ и сценарист на предаването? При отсъствието на програмния директор в качеството си на зам.-програмен директор Д. Цонев дори се оказва в позиция сам да утвърждава договорите си за водещ и сценарист.

3. Като заместник-програмен директор БНТ-САТ Екатерина Генова отговаря за цялостния облик на програмата и се явява автор на нейната концепция, включително и на някои от предаванията, сред които и „Пътеводител БГ". То е съвместна продукция между БНТ и Държавната агенция по туризъм, като БНТ осигурява средства за производството на предаването и технически мощности, а Държавната агенция - за хонорарните възнаграждения. В „Пътеводител БГ" Е. Генова се явява съсценарист заедно с основния, нещатен сценарист - Димитър Тодоров /син на главния редактор на ГР „Култура и образование" Федя Тодорова/. Е.Генова получава за тази си дейност възнаграждение по нетрудов договор, базиран на предложение на предишния Програмен директор Б.Геронтиев на основание на Заповед на Генералния директор № 51/23.02.2007 г. Според писмо до Етичната комисия от Екатерина Генова, нещатният сценарист Д. Тодоров е привлечен в екипа на предаването, защото „...работи в областта на туризма, има детайлни познания за туристическите маршрути в България, работи с туристически групи, познава техните интереси и очаквания." При толкова добре подготвен сценарист не е ясно кое налага директорът на БНТ-САТ да бъде съсценарист на предаване, което се намира не само под " прякото й наблюдение, но и под наблюдението на съответната главна редакция в БНТ-САТ. Освен това „Пътеводител БГ" ползва, срещу съответното заплащане, и нещатен консултант - в случая Ваника Стефанова - бивш редактор в ГР „Култура и образование", понастоящем пенсионер.

Тези резултати от проверката на Етичната комисия налагат и следните изводи:

В БНТ не съществуват ограничения или правила за забрана на авторски изяви на лица, заемащи ръководни длъжности. Но съществува постоянна практика на избирателното им парично поощряване, което е не само в нарушение на основни етични и професионални норми, но и руши отвътре доверието в медията и демотивира служителите.
От прегледаните документи и Решения на УС на БНТ не е ясно дали са провеждани конкурси за големите и скъпоструващи проекти на БНТ. Но е ясно, че те са поверявани на един и същ кръг лица. Ясно е също, че те са спускани „отгоре", без обсъждане в редакциите.

В стремежа си да бъдем напълно обективни сме длъжни да отбележим, че в БНТ съществува дългогодишна практика за ангажиране на щатни длъжности и като извънщатни сътрудници на лица, които са в родствена връзка. Но смятаме, че е недопустимо пряката свързаност при възлагане и изпълнение на работата.
01.04.2010 г.

Из решението на УС на БНТ от 5 май 2010 г.:

1. УС смята, че не съществува конфликт на интереси. Всички решения, свързани с техническата и творческа реализация на посочените телевизионни продукции са съобразени с Правилника за структурата и организацията на дейността на БНТ. Спазена е процедурата…При встъпването си в длъжност, като член на УС на БНТ Милко
Лазаров е попълнил изискваната от ЗРТ Декларация, както и Декларация за
конфликт на интереси, от които е видно, че не участва в търговски
дружества.
2. УС провери и установи, че бюджетът на предаването „В неделя с ..” в рамките на една година е редуциран три пъти, като в момента сумата е 55% по-ниска от първоначално одобрения бюджет 45 890 и е намален на 20 860 лева. Предаването е икономически изгодно, имайки
предвид, че рейтингът му е най-висок в телевизионния ефир в този часови
пояс в неделя. За постигането на същия зрителски интерес и запълването
на пет часа програма, БНТ би трябвало да отдели повече средства
отколкото са тези за предаването „В неделя с ...”. УС не приема
констатацията за двоен стандарт при прилагането на основни вътрешно -
нормативни заповеди и правила, отнасящи се до реализацията и
финансирането на тв продукция в БНТ. УС изисква от Димитър Цонев и
Федя Тодорова писмен отговор на становище на Етичната комисия в
частта, която ги засяга.
3. Във връзка с констатирания конфликт на интереси, породен
от роднински връзки, УС изисква от Етичната комисия да направи
проверка за всички случаи на родствени свързаности на щатни и нещатни
служители на БНТ. На базата на тази информация УС ще сформира
работна група за изработването на правила и процедури за избягване на
подобни ситуации.
Милко Лазаров не участва в гласуването на тази точка


Из становището на УС на БНТ от 13 май 2010 г.

- Задълженията към БТК са 9,103,781 лв. Останалите задължения на БНТ към момента са 2,808,904 лева.

- Реализирането на общественозначимите проекти „Великите българи” „Голямото четене” и „Българските събития на ХХ век” е последователно водена програмна политика в силно конкурентна среда и реализирането на скъпоструващи формати от комерсиалните телевизии. Предварителното осигуряване на генерален спонсор, който обезпечава финансовите разходи по посочените проекти, е мениджърски успех в целево рейтингово ориентираната политика на рекламодателите. Освен че станаха прецедент в пълното финансово обезпечаване на некомерсиален продукт, тези проекти създадоха алтернатива в силно комерсиализирания български ефир, затвърдиха авторитета и доверието към БНТ и очертаха модерния профил на една обществена телевизия.

Ангажирането на Общото събрание на пълномощниците с клеветническите твърдения в Декларацията (на Общото събрание на пълномощниците – б.р.) може да бъде обяснено единствено с желание за дестабилизиране на БНТ.

Тиражирането на неистини до най-висшите институции уронва усилията на работещите служители на Националната телевизия да защитят
необходимостта от подкрепа на обществената медия в условията на безпрецедентна криза.


Тагове:   телевизия,   БНТ,   медии,


Гласувай:
1
0



1. kosara2008 - ебати перачницата!!!
18.05.2010 13:58
:(
цитирай
2. анонимен - ПОСРЕДСТВЕНАТА КРАДЛА ФЕДЯ ТОДОРОВА
30.10.2010 11:28
ФЕДЯ ТОДОРОВА ПРОДЪЛЖАВА ДА Е НА РЪКОВОДЕН ПОСТ В БНТ?1 НОВОТО РЪКОВОДСТВО СПИ ЛИ? А И КАКВИ КАЧЕСТВА ИМА ТАЗИ ПОСРЕДСТВЕНА ЖЕНА?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 10406277
Постинги: 10473
Коментари: 5011
Гласове: 35889
Календар
«  Февруари, 2020  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829