Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.07.2010 22:08 - Радомир Чолаков: Програмната схема на БНТ е незаконна
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 1034 Коментари: 0 Гласове:
5



Радомир Чолаков е роден в Пловдив. Завършва право в СУ "Св. Климент Охридски". Участва в създаването на студентското телевизионно предаване "Ку-Ку". Специализира медийно право и медиен мениджмънт в Германия, след което се връща в България, за да започне работа в БНТ като юрисконсулт. Постепенно се изкачва в йерархията и стига до длъжността изпълнителен директор. През 2001 година напуска и става шеф на правния отдел на ВАЦ. Преди малко повече от седмица се кандидатира за генерален директор на БНТ. "БЛИЦ" потърси Радо Чолаков за интервю броени дни преди 15 юли - датата, на която СЕМ ще обяви избора си за наследник на Уляна Пръмова.

- Вие сте сред фаворитите за шефското място в БНТ. С какво смятате да спечелите членовете на СЕМ?
- С повечето членове на СЕМ се познавам от поне 15 години. Ако тепърва ще трябва да си обясняваме кой кой е и какво може, значи не сме живели в тази държава и не сме се занимавали с медии. Струва ми се, че СЕМ има много лесен избор в конкурса, защото профилите на основните кандидати са кристално ясни. Всеки от нас има своята богата професионална биография и изразява отделна тенденция за развитието на медията. СЕМ просто трябва да реши каква тенденция иска да стимулира.

- С какво профилите на другите кандидати са по-различни от Вашия?
- Вяра Анкова е уважаван и безспорен професионалист в новините. Люба Кулезич е кинокритик с изразен афинитет към културата, която тя може да поднесе по удивително забавен начин. Светла Божилова е академичен човек и уважаван преподавател в Журналистическия факултет.

- А Вие?
- Аз завърших право в СУ. По стечение на обстоятелствата в началото на 1990 г. попаднах в екипа, който създаде студентската програма „Ку-ку”, на която даже една година бях отговорен редактор. Тогава разбрах, че БНТ няма закон, не е ясно какво е и на какви принципи работи. Затова реших да специализирам медийно право. В чужбина, защото у нас понятието дори не съществуваше. От 1991 до 1995 г. учих в Германия медийно право и медиен мениджмънт. Тренирал съм при най-добрите. Докато един ден от БНТ звъннаха, за да ми кажат, че Хачо Бояджиев търси юрист с международен опит. Метнах се на колата и още на следващия ден бях назначен. Хачо ме взе, без дори да ме познава. На доверие.

- Влязохте в БНТ като юрисконсулт, а излязохте като изпълнителен директор. Как се изминава пътят между двете длъжности?
- В моя случай само с професионализъм и бачкане. Нито съм имал политическа протекция, нито корпоративна. Никаква. Мисля, че бях полезен и хората, с които работих, оценяваха това.

Смених шестима генерални директори

и всеки следващ ме повишаваше. Не съм се бутал. Просто се беше разчуло, че „има там едно момче, дето ги разбира работите, ползвайте го”. В някакъв смисъл съм живото доказателство, че може и без вуйчо владика.

- Описвате розова картинка, но си тръгнахте доста шумно.
- О, аз бях обгърнат в перманентни скандали. През 2001 г. бях вероятно най-мразеният човек в БНТ. Поради длъжността си съм участвал във всички съкращения. През ръцете ми са минали 1300 трудови книжки. Не знам дали разбирате какво означава това... Не е най-приятната работа, уверявам ви. Събрах върху себе си огромна негативна енергия, защото става дума за човешки съдби. Същевременно имахме спорове с тогавашния програмен директор Светла Петрова. Моят стремеж беше още тогава да имаме наш представител в “Евровизия”. Веднага. И ми се щеше да започнем да правим национален кастинг по модела на „Мелодия на годината”. Светла смяташе, че й се бъркам в работата, та и по тази линия климатът на шефския 10-и етаж не беше най-благоприятен. В един момент ми писна. Не стига, че те карат да вършиш мръсната работа, ами като дадеш идея, ти я спират. Взех си шапката и се преместих при ВАЦ, с които много по-лесно намерихме общ език.

- Защо тогава искате да се върнете в това гнездо на оси?
- Миналата седмица синдикатите в БНТ на свои събрания са решили кого от кандидатите подкрепят. Бях смаян, че четири от петте организации застават безусловно зад мен. Твърда подкрепа имам и от хората в 4 от дружествата на СБЖ. Ако изборът беше мажоритарен, аз вече съм го спечелил. Това доверие е толкова ангажиращо, че няма накъде. Преди всичко ме навежда на мисълта, че след толкова години хората са оценили направеното от нас и това, което сме искали да постигнем. И то е било добро.

- Това означава ли, че очаквате доста по-мека атмосфера, отколкото при предишния Ви престой?
- Просто сме остарели и помъдрели. Тези, които ме подкрепят, знаят, че съм принципен човек. Знаят, че когато се е налагало, сме правили съкращения, но знаят и че съм се старал да бъда справедлив. Знаят, че нямам фаворити. Не се обграждам с приятели. Искам да правим заедно телевизия - такава, каквато хората в БНТ искат и могат да правят. И заедно си имаме доверие, че можем да изтеглим каруцата. Все пак доказателствата за качествата на един човек са в биографията му, а аз веднъж вече съм правил това, което трябва да се направи и сега.

- Наскоро излезе справка, според която например всяко излъчване на неделното шоу на Митко Цонев е струвало на данъкоплатеца между 70 и 30 000 лв. през годините. Планирате ли реформи в БНТ?
- В моята програма няма нито една дума за някое отделно предаване. Не е работа на генералния директор да се занимава със съдържанията. Имам обаче много страници на тема „законност”. В момента програмната схема е незаконна. БНТ не изпълнява и лицензията си, в която например пише, че трябва да бъде създаден програмен съвет. Та смятам да започнем със законността. Да легитимираме програмата съвместно със СЕМ и да създадем програмен съвет. Той след това ще решава.

- Проблемът с нововъведените смс-игрички обаче се откроява извън контекста на отделните предавания.
- Според правилника на БНТ за външните продукции се допуска организиране на хазартни игри. Може ли според вас обществена медия да се занимава с хазарт? Поставил съм в концепцията си доста такива въпроси и ми се ще в дискусиите да им бъде отговорено категорично. Защото в момента БНТ нито като лицензия, нито като програмни документи, нито като практика изпълнява функциите на обществена телевизия. И това е така, защото са вземани много субективни решения в полза на този или онзи наш приятел, без оглед на обществения интерес.

- Да разбираме ли, че ще преустановите допълнителното бъркане в джоба на зрителя?
- Интерактивните услуги, които БНТ ще предоставя ще са полезни за гражданите. Обществената телевизия

няма да печели на гърба на зрителя с евтини трикове и игрички.

- Говори се, че сте човек на разжалвания зам.-председател на Народното събрание Лъчезар Иванов. Ще попречи ли издънката му на Вашата кампания?
- С Лъчезар Иванов имам бегло познанство, датиращо от пролетта на миналата година. Това не ме прави негов човек. Не съм и човек на Кеворк Кеворкян, както твърдят други слухове. Участвах в спирането на „Всяка неделя”, така че можете да си представите, че г-н Кеворкян, който иначе е легенда в този бизнес, едва ли е измежду най-големите ми фенове. Всъщност, кажете ми - защо ми е да съм човек на някого? Напротив, в момента чувам, че маса народ искат да се заявят като „мои хора”. Обяснявам си го така - хора, които не познавам, тръгват да лобират за мен, за да могат после да се хвалят на маса: "видя ли моят човек какво направи ...". Благодаря. Няма нужда.

- Сякаш подценявате факта, че членовете на СЕМ, от които зависи евентуалното Ви назначение, се избират през политически квоти.
- Членовете на СЕМ са почтени хора и съм сигурен, че ще избират професионално. Пак казвам, по-чист професионален избор за този пост никога не е имало. Той ще е меродавен за много неща и затова е интересен. Но аз съм абсолютно спокоен.

- Вие сте член на работната група за изработване на нов закон за радиото и телевизията. Как изглежда медийната среда в момента и какво трябва да се промени в нея?
- През изминалите години медийната среда се понареди. Оформиха се основните групи в телевизиите, радиата, вестниците. Въпросът сега е да не се допусне някоя от тези групи да вземе решителен превес, защото това би било опасно. Стремежът към монопол е естествено заложен във философията на всяко голямо предприятие, но той е доказано вреден. За съответния сектор, за обществото, а и за самия монополист. Монополизмът в медиите пък има и тази особеност, че

води до ограничаване на свободата на словото

и може да влияе върху политическите процеси, а оттам - върху демокрацията. Добре ще е законът да намери такива механизми, чрез които да се позволи свободният ръст на бизнеса при спазване на правилата за честна конкуренция.

- Започнахме с "Ку-ку". Истина ли е, че марката е станала собственост на Слави Трифонов?
- Марката "Ку-ку" е собственост на БНТ. Или поне така би трябвало да бъде. Никой от нас - основателите или участниците в това предаване, няма моралното право да се самопровъзгласи за собственик на "Ку-ку". Това в отношенията между нас винаги е било ясно. Ако Слави я е регистрирал, защото е била свободна, съм сигурен, че един ден сам ще я върне на БНТ. Защото знае, че не е негова.

БЛИЦ



Гласувай:
5



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 12994903
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031