Блогрол
1. Александър Божков
2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Постинг
11.08.2010 10:47 -
Търговският регистър става платен!
От 1 януари 2011 г. достъпът до търговския регистър, който по закон е публичен, да стане платен, предлага Министерството на правосъдието. Публичността на информацията за фирмите е от изключителна важност за сигурността на бизнеса и именно с този основен мотив преди четири години беше създаден единният електронен търговски регистър, до който всеки да има неограничен достъп, пише "Дневник".
Ведомството на Маргарита Попова обаче току-що огласи поправки в Закона за търговския регистър, според които цялата информация за търговците ще е може да бъде проверявана само след регистрация и заплащане на такса.
За целта ще се изисква електронен подпис или кредитна карта. В останалите случаи информацията ще се получава на място в Агенцията по вписванията срещу лична карта. Не е уточнено дали ще се плаща за всеки отделен документ или цялото фирмено дело.
Според проекта безплатна и общодостъпна остава информацията само за името на фирмата, датата на регистрацията, седалището й и адреса на управление. Всеки може да види и списък на актовете, обявени от дружеството, но за да ги прочете, ще трябва да си плати.
Според мотивите за промяната "С регистрирания и платен достъп се осигурява възможност за проследяване и контрол на потребителите на информация от търговския регистър, съдържаща лични данни". Не е регламентирано обаче кой ще проследява справките в дадено фирмено досие.
Проектът приема за лични данни ЕГН, номер на личната карта и постоянен адрес на търговеца. Не е ясно защо само срещу заплащане ще може да се научава кой управлява или представлява дадена фирма и кои са собствениците й. Няма мотиви и за вкарването в "платения пакет" на основни актове на дружеството като устав и решения на общото събрание.
На фирмите се дава възможност по собствено желание и преценка да "разсекретяват" свои документи, като изтрият от тях личните данни.
На въпроси на "Дневник" от Министерството на правосъдието допълниха с писмен отговор, че "oграничението се налага от необходимостта да се осигури защита на личните данни и предотвратяване на злоупотреби" и че "това законодателно решение е възприето от практиката на редица европейски държави".
Оттам поясниха още, че бъдещите такси ще бъдат регламентирани с поправки в тарифата на Агенцията по вписванията, към която е търговският регистър, като размерът им ще включва само необходимите разходи на агенцията за предоставяне на поисканата информация.
"Въпросът не е в размера на таксата, а в това, че не може достъпът до търговския регистър да е съвършено безконтролен", коментира шефът на Агенцията по вписванията Анастас Георгиев. В мотивите няма финансов аргумент за въвеждане на платения достъп.
Агенцията по вписванията е едно от на-добре печелещите държавни ведомства. Данните показват, че тази година до юни приходите й са 60 млн. лв., а разходите малко над 16 млн. лв.
"Разчитам този проект като ограничаване на прозрачността. Публичните фигури са длъжни да търпят по-голяма публичност, а търговците са публични фигури по отношение на дейността, с която се занимават. Всеки, който иска да печели, е длъжен да огласява тази информация заради сигурността на кредиторите си.
Това е особено важно в страна, в която измамите изобилстват", заяви шефът на правния екип на фондация "Програма Достъп до информация" Александър Кашъмов. Според него въвеждането на платен достъп е проблем за публичността.
"Създават се административни пречки за достъпа до информация, тъй като се иска електронен подпис или кредитна карта, а който ги няма, като повечето от хората, ще трябва да ходи лично до Агенцията по вписванията", обясни юристът.
Според него възможността да се проследи кой е проверявал дадена фирма е в полза на престъпността. "Мафията ще знае кой следи, кой се интересува, кой журналист готви разследване.
Да се дава възможност за проследяване не е обусловено от друг освен от нечист интерес", заяви Кашъмов. Той определи като абсурд скриването на ЕГН на търговец - "Нали трябва да знаеш за кой Иван Петров Иванов става дума - роденият през 1942 г. или 1976 г."
Според юристи липсата на яснота кой и как ще "проследява и контролира" направените справки в регистъра ще доведе до нов тип злоупотреби и корупция, защото се създава възможност за нерегламентирана търговия с информация.
Идеята за ограничаване на пълния безплатен достъп до търговския регистър тръгна от три бизнес организации с мотив защита на личните данни и борба с кражбите на фирми. Но дори и в проекта, който те изработиха, оставаше доста повече открита за всички информация за фирмите.
В проекта на правосъдното министерство няма и дума за обещаната на Брюксел поправка, която да улесни достъпа до информация за собствеността на акционерните дружества - след миналогодишната критика в доклада на Европейската комисия за липсата на актуални данни за акционерите.
Като мярка за борба с опашките Министерството на правосъдието предлага всички заявления от фирмите към търговския регистър да се подават само по електронен път.
Освен това се въвеждат различни срокове за подаване на финансовите отчети: за ЕТ - до 30 април, за ООД, събирателни дружества и кооперации - до 30 юни, а за акционерни и държавни дружества - до 30 юли.
Ведомството на Маргарита Попова обаче току-що огласи поправки в Закона за търговския регистър, според които цялата информация за търговците ще е може да бъде проверявана само след регистрация и заплащане на такса.
За целта ще се изисква електронен подпис или кредитна карта. В останалите случаи информацията ще се получава на място в Агенцията по вписванията срещу лична карта. Не е уточнено дали ще се плаща за всеки отделен документ или цялото фирмено дело.
Според проекта безплатна и общодостъпна остава информацията само за името на фирмата, датата на регистрацията, седалището й и адреса на управление. Всеки може да види и списък на актовете, обявени от дружеството, но за да ги прочете, ще трябва да си плати.
Според мотивите за промяната "С регистрирания и платен достъп се осигурява възможност за проследяване и контрол на потребителите на информация от търговския регистър, съдържаща лични данни". Не е регламентирано обаче кой ще проследява справките в дадено фирмено досие.
Проектът приема за лични данни ЕГН, номер на личната карта и постоянен адрес на търговеца. Не е ясно защо само срещу заплащане ще може да се научава кой управлява или представлява дадена фирма и кои са собствениците й. Няма мотиви и за вкарването в "платения пакет" на основни актове на дружеството като устав и решения на общото събрание.
На фирмите се дава възможност по собствено желание и преценка да "разсекретяват" свои документи, като изтрият от тях личните данни.
На въпроси на "Дневник" от Министерството на правосъдието допълниха с писмен отговор, че "oграничението се налага от необходимостта да се осигури защита на личните данни и предотвратяване на злоупотреби" и че "това законодателно решение е възприето от практиката на редица европейски държави".
Оттам поясниха още, че бъдещите такси ще бъдат регламентирани с поправки в тарифата на Агенцията по вписванията, към която е търговският регистър, като размерът им ще включва само необходимите разходи на агенцията за предоставяне на поисканата информация.
"Въпросът не е в размера на таксата, а в това, че не може достъпът до търговския регистър да е съвършено безконтролен", коментира шефът на Агенцията по вписванията Анастас Георгиев. В мотивите няма финансов аргумент за въвеждане на платения достъп.
Агенцията по вписванията е едно от на-добре печелещите държавни ведомства. Данните показват, че тази година до юни приходите й са 60 млн. лв., а разходите малко над 16 млн. лв.
"Разчитам този проект като ограничаване на прозрачността. Публичните фигури са длъжни да търпят по-голяма публичност, а търговците са публични фигури по отношение на дейността, с която се занимават. Всеки, който иска да печели, е длъжен да огласява тази информация заради сигурността на кредиторите си.
Това е особено важно в страна, в която измамите изобилстват", заяви шефът на правния екип на фондация "Програма Достъп до информация" Александър Кашъмов. Според него въвеждането на платен достъп е проблем за публичността.
"Създават се административни пречки за достъпа до информация, тъй като се иска електронен подпис или кредитна карта, а който ги няма, като повечето от хората, ще трябва да ходи лично до Агенцията по вписванията", обясни юристът.
Според него възможността да се проследи кой е проверявал дадена фирма е в полза на престъпността. "Мафията ще знае кой следи, кой се интересува, кой журналист готви разследване.
Да се дава възможност за проследяване не е обусловено от друг освен от нечист интерес", заяви Кашъмов. Той определи като абсурд скриването на ЕГН на търговец - "Нали трябва да знаеш за кой Иван Петров Иванов става дума - роденият през 1942 г. или 1976 г."
Според юристи липсата на яснота кой и как ще "проследява и контролира" направените справки в регистъра ще доведе до нов тип злоупотреби и корупция, защото се създава възможност за нерегламентирана търговия с информация.
Идеята за ограничаване на пълния безплатен достъп до търговския регистър тръгна от три бизнес организации с мотив защита на личните данни и борба с кражбите на фирми. Но дори и в проекта, който те изработиха, оставаше доста повече открита за всички информация за фирмите.
В проекта на правосъдното министерство няма и дума за обещаната на Брюксел поправка, която да улесни достъпа до информация за собствеността на акционерните дружества - след миналогодишната критика в доклада на Европейската комисия за липсата на актуални данни за акционерите.
Като мярка за борба с опашките Министерството на правосъдието предлага всички заявления от фирмите към търговския регистър да се подават само по електронен път.
Освен това се въвеждат различни срокове за подаване на финансовите отчети: за ЕТ - до 30 април, за ООД, събирателни дружества и кооперации - до 30 юни, а за акционерни и държавни дружества - до 30 юли.
Следващ постинг
Предишен постинг