Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.09.2010 10:07 - Телевизиите и рекламата*
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 545 Коментари: 0 Гласове:
1



Кой пречи да има повече реклама в БНТ? Май африканците. Поне така излиза от обясненията на държавната телевизия.

Дори през силните юни и юли, когато целият свят гледаше първенството по футбол в Южна Африка, БНТ не е успяла да запращи от реклама. Според разбивката тогава телевизията е покрила средно 31% (юни) и 22%(юли) от разрешеното време за реклама. При подобни спортни форуми БНТ има право на 12 минути реклама на час, колкото и търговските телевизии.

Африкански спънки

По време на самото световно първенство успяхме да запълним над половината от разрешените ни минути, но коефициентът пада, защото се изчислява средно за месеца, обясни Димитринка Кирова, която е и. д. шеф на дирекция “Маркетинг и реклама” в БНТ. Въпреки че имахме право на 12 минути на всеки час, технически нямаше как да пускаме повече от 10 минути на всяко полувреме от мачовете, допълни тя. Защото... имало проблеми със сигнала, който идвал от Южна Африка.

Наистина, хора от БНТ издадоха, че коментатори на мачовете трябвало да говорят с 2-3 секунди закъснение след случващото се на терена, за да може картина и звук да съвпадат.

Но Кирова не успя да обясни как заради забавения сигнал се стопява рекламното време. И с колко? Нали имаме и по 15 минути почивка между полувремената?

Кирова обаче сипе още аргументи - повторенията на срещите вървяха през нощта, а между 24 ч и 6 ч няма кой да плаща за реклама.

Подобна била ситуацията и през февруари. Тогава бяха олимпийските игри, но надпреварата във Ванкувър, Канада, течеше основно през нощта. И практически нямаше кой да си купи рекламно време, твърди Кирова. Най-добре са били нещата през март - над 87% от рекламното време е било запълнено. Тогава обаче няма спортни форуми и важи общото правило, че за 24 часа БНТ може да излъчи 15 минути реклама, от които 5 минути между 19 ч и 22 ч.

И въпреки това БНТ държи да получи правото на повече реклама. Така ще можем да водим истинска пазарна политика, обяснява Кирова.

Рокади в рекламата

Наистина искаме да засилим приходите на БНТ и затова ще проведем конкурс за нов човек, който да развие не само маркетинга, но и продажбите и онлайн визията на телевизията, каза генералната директорка Вяра Анкова. Тя обясни, че Кирова вече е преназначена като специалист в дирекция “Международни проекти”.

По информация на “Труд” следващата седмица ще бъде препитана и кандидатката за този пост - Петя Стоянова, която има опит от мениджърски пост в “Глобул”.

В същото време от асоциацията на радио и тв операторите настояват рекламата в БНТ да се забрани изцяло. Все пак заради кризата рекламният пазар* намалява. За миналата година той е бил 613 млн. лв. според данните на агенция ТНС тв План, публикувани във в. “Капитал”.

Според справка на агенцията за мерене на зрителския интерес ГАРБ, изготвена за “Труд”, през първите 7 месеца на годината петте големи телевизии са получили над 325 млн. лева от рекламодатели. Това е с около 14 млн. лева по-малко, спрямо същия период на миналата година. От сметките обаче не са извадени отстъпките, направени за рекламодателите. Неофициално те започват от 10% и могат да стигнат до 50%. Според справката на ГАРБ БНТ1 например е получила около 13 млн. лв. От телевизията обаче уточниха пред “Труд”, че нетните приходи от видеоклипчетата са 6,674 млн. лева. За сравнение - бюджетът на едно издание на “В неделя с Димитър Цонев” е 20 000 лв., т.е. на година излиза около милион лева, или малко под една шеста от рекламните приходи на БНТ.

Нова тв набира сила

Колко точно са взели, частните телевизии не казват. Дори и да има разлики в данните, важна е тенденцията. А тя е, че лъвският пай остава за Би Ти Ви, която е привлякла над 182,5 млн. лв. от рекламодателите. Но пък и нейни са предаванията, които окупират челните места в топ 50 на най-гледаните предавания. През пролетта тя направи “България търси талант”, а турските сериали в най-гледаното време се гледат от 1,4-1,5 млн. души.

Въпреки това обаче Би Ти Ви бележи спад от 10,4 млн. лв.

Конкуренцията от Нова е взела около 114,9 млн. лв. Миналия тв сезон тя заложи на “Биг брадър фемили” и е изненадата за рекламистите - бележи повишение на приходите с около 18%. БНТ1 също се развива с 35% ръст спрямо същия период за м. г.

След световното по футбол рейтингите на БНТ отново се свиха и макар че определени предавания имат добри показатели, като цяло рекламодателите са загубили рефлекса да рекламират там, коментира Десислава Олованова, шефка на рекламната агенция “Реформа”, една от петте най-креативни агенции според тазгодишния рекламен фестивал.

И частници чакат пари от субсидията

Шефът на СЕМ доц. Георги Лозанов лансира идеята на частните медии да им се разреши да кандидатстват за държавните пари, които сега отиват само в сметката на БНТ. Ако това се подкрепи, БНТ вече няма да получава бюджетна субсидия за цялата си дейност, а само за определени предавания с обществена мисия (кои ще са те виж долу).Парите, които дава държавата, ще постъпват във фонд. След като се “задоволи” БНТ, ще остават и за частни телевизии. Въпросът е ясно да се установи кое предаване има обществена функция, както и какво трябва да постига тя. Защото и “Биг брадър фемили” например може да претендира, че има обществена мисия.

Нова тв е шампион по търговски клипове

През първите 7 месеца рекламната пауза по Би Ти Ви е продължила над 546 часа, а по Нова - 629 часа. Там обаче тарифите са по-ниски.

За сравнение, за същия период през 2009 г. Би Ти Ви е излъчвала реклами в продължение на 574 часа, а Нова тв - с около 200 часа по-малко или общо 434 часа. Това показва справка от агенцията ГАРБ, която мери зрителския интерес. Данните са изготвени по поръчка на “Труд” и са за това колко часа търговски съобщения са били показани средно по петте най-големи телевизии. Според тях убеждаващите клипчета са заемали общо 1532 часа, 13 минути и 47 секунди. Между януари и юли тази година 50-годишната телевизия майка - БНТ1, е показала видеоспотчета за общо 74 часа.

В същото време канали като Про.бг и ТВ7, които тепърва набират сили, са успели да омаят рекламодателите, за да им поръчат съответно 128 часа и 153 часа клипчета.

Най-много клипчета на ден от началото на годината до края на юли - средно 434 броя, е излъчвала Нова тв, показват още данните на ГАРБ.

Следват Би Ти Ви с 347 спота, Про.бг с 98 реклами, ТВ7 с 97 и БНТ1 с 61 броя. Всеки от тях е със различна продължителност.

Ще контролира ли управляващите “Сан Стефано” 29

Преди всичко в новия медиен закон трябва да се определи каква е обществената мисия на БНТ, смята доц. Георги Лозанов, който е шеф на Съвета за електронни медии и е в групата, която подготвя проекта.

Според него сред опорните точки, на които трябва да се заложи, са грижите за интеграция на малцинствата и на младите хора. Необходимо е да се разпише и че в БНТ трябва да има разследваща журналистика, да се залага на продукции, чрез които се подпомага борбата с престъпността и се упражнява граждански контрол върху властта.

Важното е да се установи какви задачи възлага обществото на обществената телевизия и след това те да се запишат в документа, обяснява доц. Лозанов. Той даде пример, че в австрийския медиен закон имало близо 20 точки, които задавали рамката на държавната телевизия.

http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=614146




Гласувай:
1
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 10476897
Постинги: 10473
Коментари: 5011
Гласове: 36106
Календар
«  Май, 2020  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031