Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.02.2011 13:27 - Съдът обяви за незаконно използването на Прохода на републиката
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 1257 Коментари: 0 Гласове:
3



Проходът на републиката (Хаинбоаз) не е въведен в редовна експлоатация, защото няма разрешение за това от органите на строителния контрол и не може да се ползва по предназначение. Решението за това е на Административния съд във Велико Търново и беше оповестено пред БТА от неговия председател съдия Марияна Лазарова.

Делото е образувано по жалба на Агенция "Пътна инфраструктура", която обжалва забрана на Дирекцията за национален строителен контрол да се използва участъкът от главния път Велико Търново-Гурково, ремонтиран по проекта "Транзитни пътища-4".

Според административния съд жалбата е неоснователна, защото на 15 март 2010 г. органите на строителния контрол са установили, че не е изпълнен проектът за ландшафно оформяне и укрепване на цялото трасе, липсват протоколи за прочистване на р. Белица от строителни отпадъци, частично е изпълнен инвестиционният проект по отношение на отводняването и обезопасяването на скалните откоси. На пътното платно в района на с. Мишеморков хан не е направена трета лента за движение, а предвиденият мост е недовършен. Неукрепени скални откоси и липсващи банкети на пътя са сред констатираните нередности, въз основа на които строителният надзор правилно отказва да издаде разрешение за ползване на обекта, се посочва в съдебното решение.

В жалбата на пътната агенция се посочва, че ремонтът на прохода се финансира по европейска програма и не било необходимо такъв обект да се приема от Държавна приемателна комисия, а за това бил достатъчен сертификат за ползване, издаден от Международния съюз на инженерите консултанти. Съдът обаче отхвърля тези аргументи с мотива, че в случая следва да се спазват нормите на българското законодателство и ремонтираният участък на прохода трябва да бъде въведен в експлоатация с разрешение за ползване, издадено от Дирекцията за национален строителен контрол.

След като до момента такива документи не са издадени, съдът потвърждава заповедта на директора на ДНСК за спиране от експлоатация на ремонтирания участък от прохода Хаинбоаз на територията на община Велико Търново между селата Габровци, Големаните, Въглевци, Вонеща вода и Райковци.

Съдебното решение е издадено по смисъла на Закона за устройство на територията и не подлежи на обжалване, информираха от Административния съд.


Около 500 км пътища са незаконни
Около 500 км пътища в момента се ползват незаконосъобразно, без да са приети от държавна приемателна комисия и без да е издадено разрешение за ползване, съобщи пред "Дневник" Иван Симидчиев, началник на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК).

Това са над 10 значими обекта, сред които участъци от магистрали и първокласни пътища по морето или водещи до границата (виж таблицата).

Единствено за прохода Хаинбоаз ДНСК е издала забрана за ползването на трасето, защото има опасност от падащи камъни. Решението беше потвърдено на първа инстанция от съда, но от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) казаха, че ще го обжалват.

За останалите пътища не сме издавали забрана да се ползват, защото няма опасност за пътуващите по тях, посочи Симидчиев.

Проблемът е основно с пътища, строени по европейската предприсъединителна програма ФАР, както и със средства от Европейската инвестиционна банка по програмата "Транзитни пътища", посочиха от АПИ. Причината е в различното тълкуване на нормативните актове.

Тези обекти са строени по международните правила за строителство ФИДИК и според тях са въведени в експлоатация, но според българските закони не са, коментира преди време Божидар Йотов, председател на управителния съвет на АПИ.

Построените или ремонтирани пътищата трябва да бъдат приети от държавна приемателна комисия според изискванията на Закона за устройство на територията, каза Симидчиев. Според него в последните 20 години е станало практика в продължителен период от време след фактическото построяване на пътя той да се пуска в експлоатация, без да е въведен по установения от закона ред.

Това е лоша практика, защото крие риск за пътуващите по пътя, посочи Симидчиев. Типичен пример е срутването на участък от основно ремонтирания път Монтана - Видин, като в дупката преди години падна бус. Този път все още не е въведен в експлоатация.

Друг проблем е с гаранционните срокове. Те започват да текат от датата на издаването на разрешението за ползване, т.нар. Акт 16. При дългогодишната експлоатация на пътищата, преди да е започнал да тече гаранционният срок, е невъзможно да се задължи строителят да отстрани за своя сметка лошо извършени работи и появили се скрити дефекти, посочи Симидчиев.

Така, ако се появят проблеми с ремонта на пътя, те се поемат от българските данъкоплатци. Типичен пример е пътят Дупница - Кулата, чиято гаранция за добро изпълнение е била освободена още преди осем години, а пътят все още няма т.нар. Акт 16 за въвеждане в експлоатация. Всички дефекти, които се появиха през това време, са за сметка на бюджета, посочи Симидчиев.

Участъци от пътища без разрешение за ползване

- Даскалово - Дупница, от магистрала "Струма"
- Чирпан - Стара Загора, магистрала "Тракия"
- проход Витиня, от магистрала "Хемус"
- Дупница - Кулата
- Симитли - Разлог
- подходен път Подкова - Маказа
- подходен път към нов ГКПП Рудозем
- Бургас - Созопол - Приморско
- Видин - Монтана
- обходен път Шумен - Девня
- проход Хаинбоаз



Гласувай:
3
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 10540087
Постинги: 10473
Коментари: 5011
Гласове: 36248
Календар
«  Август, 2020  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31