Блогрол
1. Александър Божков
2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Постинг
16.03.2011 16:47 -
Трайчо Трайков и Валентин Златев влязоха в словесна схватка за цените на "Лукойл"
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 962 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 16.03.2011 16:48
Прочетен: 962 Коментари: 0 Гласове:
9
Последна промяна: 16.03.2011 16:48
Министърът на икономиката Трайчо Трайков и генералният директор на "Лукойл България" Валентин Златев влязоха в словесен спор през медиите за това висока ли е производствената цена на горивата, произвеждани от компанията.
"Акцизът на дизела в страната е един от най-ниските, но в десет страни в ЕС цената на горивото е по-ниска. Вероятно производствената цена е по-висока, но това трябва да доведе до увеличение на вноса, за да се компенсира нормата на печалба. Това обаче не се случва и вариантите за това са два - или има споразумение между търговците, за което трябва да се произнесе Комисията за защита на конкуренцията, или вносът на гориво е труден", каза Трайков по време на пресконференция след среща между превозвачи, производители и търговци на горива с премиера Бойко Борисов и министри от кабинета. Целта й беше да се начертаят мерки за намаляване на цените на горивата. На нея се реши да се търси намаляване на акциза за биокомпонента в дизела или отпадането на тази съставка. Както и да се обмисли изравняване между ангажиментите на петролните компании и на държавата за поддържане на запаси от гориво.
До края на пресконференцията Трайков още един път заяви и то по-категорично, че производствената цена на дизела в България е висока и по пазарните правила трябва да се компенсира с внос. "Подкрепям превозвачите да могат да внасят гориво при облекчени процедури и спазване на митническите закони", каза министърът. Облекчаването на възможностите за внос е едно от исканията на транспортните фирми. В момента това на практика е невъзможно, тъй като трябва да регистрират данъчен склад, което оскъпява услугите. След изказването си Трайков напусна пресконференцията, преди да е завършила.
Думите на министъра на икономиката ядосаха генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев, който присъстваше на пресконференцията, но стоеше отстрани в залата, а не на трибуната. На излизане той се спря, за да говори пред медиите и определи като "несъстоятелно" и "произволно" твърдението на Трайков, че производствените цени са високи и вносът не е голям. "Министър Трайков хваща спекулативно и обявява някакви цифри, които той си ги е сметнал някъде на листче", каза Златев и заяви, че горивата в България са сред най-евтините, а проблем да се внасят от други страни няма.
"Министърът казва: "Ако махнем акциза, производствената цена е много висока". А защо не маха и ДДС? Крайният покупател купува с акциз и ДДС, с екотакса, с пътна такса. Колегите от транспортния бранш са прави да поставят въпроса с биодизела. Смесването с него оскъпява, влошава качеството. Защо предишното българско правителство, когато е договорило с ЕК повишаването на акцизите, не ги договори с 30% по-евтино, както е навсякъде в Европа. Тогава и дизелът щеше да е по-евтин", коментира генералният директор на "Лукойл България".
Златев обясни поскъпването на цената на горивата, произвеждани от "Лукойл Нефтохим", с намаления капацитет на производството, но запазилите се постоянни разходи. "В момента от 7.5 млн. тона, което е нормалното производство, ние сме на 5.2 млн. тона. Моите постоянни разходи обаче постоянно съществуват и вместо да ги разнеса върху 7 млн. тона трябва да ги разнеса върху 5. Естествено, че това оскъпява нещата", обясни Златев. Той се изказа и срещу твърдението, че в повечето европейски страни дизелът е по-евтин от бензина, а в България е обратното. "Ако преизчислите плътността на хиляда литра, ще видите, че навсякъде дизелът е по-скъп. Причината е, че това е основното гориво, което се търси в момента. 60% от двигателите са на дизел, цялата икономика е на дизел", коментира директорът на "Лукойл България".
На въпрос дали и с колко би намалил печалбата на компанията, Златев отговори: "Първо трябва да формирам". След това обясни, че въпреки, че горивата на международните пазари са поскъпнали с 23% "ние сме ги увеличили с 12%". "Това е нашата социална отговорност. Ако намалим още увеличението, трябва да започна да съкращавам хора и по същия начин те ще излязат да стачкуват, както превозвачите", коментира Златев. Той определи като некомпетентно твърдението, че рафинерията край Бургас купува по-евтин руски петрол, но въпреки това продава скъпи горива. "Това е било възможно при Тодор Живков. Няма грам нефт от Русия, който излиза под международни цени", каза още генералният директор на "Лукойл България".
"Акцизът на дизела в страната е един от най-ниските, но в десет страни в ЕС цената на горивото е по-ниска. Вероятно производствената цена е по-висока, но това трябва да доведе до увеличение на вноса, за да се компенсира нормата на печалба. Това обаче не се случва и вариантите за това са два - или има споразумение между търговците, за което трябва да се произнесе Комисията за защита на конкуренцията, или вносът на гориво е труден", каза Трайков по време на пресконференция след среща между превозвачи, производители и търговци на горива с премиера Бойко Борисов и министри от кабинета. Целта й беше да се начертаят мерки за намаляване на цените на горивата. На нея се реши да се търси намаляване на акциза за биокомпонента в дизела или отпадането на тази съставка. Както и да се обмисли изравняване между ангажиментите на петролните компании и на държавата за поддържане на запаси от гориво.
До края на пресконференцията Трайков още един път заяви и то по-категорично, че производствената цена на дизела в България е висока и по пазарните правила трябва да се компенсира с внос. "Подкрепям превозвачите да могат да внасят гориво при облекчени процедури и спазване на митническите закони", каза министърът. Облекчаването на възможностите за внос е едно от исканията на транспортните фирми. В момента това на практика е невъзможно, тъй като трябва да регистрират данъчен склад, което оскъпява услугите. След изказването си Трайков напусна пресконференцията, преди да е завършила.
Думите на министъра на икономиката ядосаха генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев, който присъстваше на пресконференцията, но стоеше отстрани в залата, а не на трибуната. На излизане той се спря, за да говори пред медиите и определи като "несъстоятелно" и "произволно" твърдението на Трайков, че производствените цени са високи и вносът не е голям. "Министър Трайков хваща спекулативно и обявява някакви цифри, които той си ги е сметнал някъде на листче", каза Златев и заяви, че горивата в България са сред най-евтините, а проблем да се внасят от други страни няма.
"Министърът казва: "Ако махнем акциза, производствената цена е много висока". А защо не маха и ДДС? Крайният покупател купува с акциз и ДДС, с екотакса, с пътна такса. Колегите от транспортния бранш са прави да поставят въпроса с биодизела. Смесването с него оскъпява, влошава качеството. Защо предишното българско правителство, когато е договорило с ЕК повишаването на акцизите, не ги договори с 30% по-евтино, както е навсякъде в Европа. Тогава и дизелът щеше да е по-евтин", коментира генералният директор на "Лукойл България".
Златев обясни поскъпването на цената на горивата, произвеждани от "Лукойл Нефтохим", с намаления капацитет на производството, но запазилите се постоянни разходи. "В момента от 7.5 млн. тона, което е нормалното производство, ние сме на 5.2 млн. тона. Моите постоянни разходи обаче постоянно съществуват и вместо да ги разнеса върху 7 млн. тона трябва да ги разнеса върху 5. Естествено, че това оскъпява нещата", обясни Златев. Той се изказа и срещу твърдението, че в повечето европейски страни дизелът е по-евтин от бензина, а в България е обратното. "Ако преизчислите плътността на хиляда литра, ще видите, че навсякъде дизелът е по-скъп. Причината е, че това е основното гориво, което се търси в момента. 60% от двигателите са на дизел, цялата икономика е на дизел", коментира директорът на "Лукойл България".
На въпрос дали и с колко би намалил печалбата на компанията, Златев отговори: "Първо трябва да формирам". След това обясни, че въпреки, че горивата на международните пазари са поскъпнали с 23% "ние сме ги увеличили с 12%". "Това е нашата социална отговорност. Ако намалим още увеличението, трябва да започна да съкращавам хора и по същия начин те ще излязат да стачкуват, както превозвачите", коментира Златев. Той определи като некомпетентно твърдението, че рафинерията край Бургас купува по-евтин руски петрол, но въпреки това продава скъпи горива. "Това е било възможно при Тодор Живков. Няма грам нефт от Русия, който излиза под международни цени", каза още генералният директор на "Лукойл България".
Трайчо Трайков: Високите разходи на ”Лук...
Ще поевтинеят ли реално горивата?*
Ти на мене, аз на тебе
Ще поевтинеят ли реално горивата?*
Ти на мене, аз на тебе
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари