Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.10.2012 08:06 - 16 октомври: 100 г. от първия български военен полет
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 862 Коментари: 0 Гласове:
0



На 16 октомври 1912 г. авиаторът Радул Милков и наблюдателят Продан Таракчиев със самолет "Албатрос" в започналата Балканска война извършват първия разузнавателен полет във военната ни история. Тогава двамата авиатори излитат от полевото летище на километър югоизточно от Мустафа паша, днес Свиленград, за да разузнават обсадения Одрин.

Самолетът, с който е извършен полетът, е Албатрос F-2. Това е модифицирана версия на френския двуплощник Фарман (затова е буквата F) с гондола за екипажа и редови двигател Аргус вместо оригиналния ротационен двигател.

По-късно този полет предизвиква големи спорове. В дневника за бойните действия на Аеропланното отделение това знаменателно събитие е отразено съвсем кратко, заедно с други данни за проведената дейност през деня: "Полет на един апарат Албатрос до Одрин и обратно, пилотиран от поручик Милков с пасажер поручик Таракчиев. ... При кацането на апарата се счупи шасито".

В спомените на двамата първи бойни летци, писани десетки години по-късно, необосновано се твърди, че това е първият боен полет в историята на световната авиация и че тогава е извършено първото бомбардиране. Тези неистини в продължение на много години се възпроизвеждат в много публикации.

Историческата истина, потвърдена от многобройни документи е, че първият боен полет на българската авиация, изпълнен на 16 октомври 1912 г. от Милков и Таракчиев, е разузнавателен. Също така историческа истина е, че те не са първи в света – палмата на първенството принадлежи на италианският капитан Карло Мария Пиаца със самолет "Блерио", който на 23 октомври 1911 г. извършва разузнавателен полет западно от Триполи по време на Италианско-турската война.

Това обаче не омаловажава извършеното от Радул Милков и Продан Таракчиев – втори в световните анали също е много сериозно постижение. В добавка са първопроходци в българската военна история.

Първото бомбардиране на противников обект от български самолет е извършено едва на 17 ноември 1912 г. от италианския доброволец Джовани Сабели (пилот) и командира на Въздухоплавателния парк майор Васил Златаров (наблюдател) със самолет Блерио XI. Противно на битуващото мнение в България, това не е първата въздушна бомбардировка в света – тя е извършена на 1 ноември 1911 от италианския младши лейтенант Джулио Гавоти, бомбардирал със самолет Етрих "Таубе” турски военен лагер край Таджира в Либия.

Българската авиация по време на Балканската война подпомага операциите на сухопътните сили в Източна Тракия, осигурявайки разузнавателна информация за разположението и придвижването на османските войски. По това време бойната авиация е все още в начален стадий на развитие. Опитът, придобит през 1912-1913 г., е значително разширен през Първата световна война.

При обявяването на мобилизацията на 17 септември 1912 година, Въздухоплавателният парк на Царство България се състои от Щаб на парка (с началник майор Васил Златаров), Балонно отделение (с командир поручик Йордан Казанджиев) и Аеропланно отделение (с командир поручик Симеон Петров). По това време българската армия разполага едва с два сферични балона („София 1“ и запасният „Годар“), един самолет Блерио XI-2 и самолети Албатрос F-2 mod.1911. В хода на войната броят на самолетите в българската армия достига 29, а на летците – 26, в т. ч. 12 българи и 14 чужденци (от Русия, Италия, Франция и Великобритания).

В периода от 16 октомври до 17 ноември самолетите на отделението извършват 15 излитания за изпълнение на бойни задачи – предимно разузнаване на османските позиции около Одрин (Караагач, Юруш, Кадънкьой, Доганджа, Емекчикьой и ъгъла между Марица и Тунджа). Не веднъж ка обстрелвани и се завръщат с куршумени пробойни по крилете.

Първоначално Балонното отделение на Въздухоплавателния парк е подчинено на командира на 2-ра бригада от 9-та пехотна плевенска дивизия и извършва основно наблюдение на бойното поле край Одрин.

Балонът „София-1“ е издигнат за пръв път на 15 октомври над позицията, на 2 км източно от Доганджа, като до първото примирие извършва наблюдения в продължение на 10 бойни дни. В периода 16-18 октомври балонът е изнесен при с. Кемал, след което поради лошите метеорологични условия е издигнат отново едва на 22 октомври. На 23 октомври е придаден към сръбската Тимошка дивизия, но отново поради лошите условия е издигнат чак на 30 октомври, когато освен за наблюдение на бойното поле се използва и за коригиране на огъня на артилерията.

През втория период на войната Въздухоплавателният парк на Царство България вече се състои от 3 аеропланни и 2 балонни отделения, които изпълняват разузнавателни полети в района на Одрин, Чаталджанската позиция, Галиполския полуостров и Булаир.

/По материали в интернет/


Тагове:   Юбилей,   празник,   ВВС,   100 г,


Гласувай:
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 12997649
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031