Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.05 09:57 - Св. Св. Константин и Елена - пресечна точка на християнство и езичество
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 1275 Коментари: 2 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Православната църква почита днес св. св. Константин и Елена. 21 май е празник на нестинарите, народът ни го отбелязва и като преход от пролетта към лятото. 

Имен ден празнуват Константин, Костадин, Константина, Елена, Елеонора и Елица. Името Елена има древногръцки произход и означава "светла като слънце, сияйна". Константин пък значи "постоянен", идва от латински.

image

Свети Константин бил император на Византия през IV век. Той въвежда християнската религия като официална във Византия. Неговата майка Елена е построила няколко манастира в земите, където е живял Христос, открила е и кръста, на който е бил разпнат Исус. Това събитие се смята за най-важното в историята на християнската църква и затова император Константин и майка му Елена са канонизирани за светци.

Във всички храмове на Българската православна църква се отслужва Божествена света литургия. 

Днес е и денят на нестинарството. В Странджа пламват кладите и хората се събират около жаравата, като носят иконата на Св. Св. Константин и Елена. Ритуалният танц трае няколко минути.

Град Елена отбелязва своя празник днес.

image

Нестинарството идва от дълбока древност. Това каза пред Novini.bg зам.-директорът на Националния етнографски музей проф. д-р Албена Георгиева. Свързва се с различни традиции, като култа към водата и култа към огъня. Очевидно двете стихии са били много важни за древните хора, добави тя.

В съвременността нестинарството се свързва с християнския празник Св. св. Константин и Елена. Има и други податки – че този период от годината, преходът между пролет и лято е много наситен с обредни практики, които са свързани с древни пролетни култове. Ритуалът е свързан с култа към богинята-майка, с изворите и с огъня, посочи експертът. Това, което всички знаят, когато се каже нестинарство, е играта върху огън, но обредът не е само това. Има съвременни танцьори, които могат да изпълняват танци върху жарава, но това все още не ги прави истински нестинари. Това е много особено умение – изисква определени физически, но най-вече психически нагласи, които да позволяват човекът да излиза невредим от огъня.

Говори се, че краката на нестинарите изстиват по време на обреда – може би това е специална психическа нагласа. Много по-важно е, че самите тези личности се обозначават като посредници в своята общност – те са между своя свят и света на онова, което за нас не е познато, което в миналото се е свързвало със свръхестествени същества, може би с духове на предци, може би с божества, което и в християнството се свързва с отвъдни сили, с божествени сили.

Фолклорната култура свързва нестинарството и със светци, макар че те не са свръхестествени същества, но след като станат посветени, те почват да се възприемат като посредници между хората и отвъдния свят, обясни проф. Георгиева. Тя разкри, че в средите на нестинарите се говори за "нестинарска болест". Смята се, че това е заболяване. Най-често тези хора са от определени родове и нестинарството се предава по наследство, но това е особена свръхчувствителност към този отвъден, дълбинен свят.

Тези хора понякога стават неспокойни и имат сериозни болестни признаци – става им лошо, припадат, не могат да стоят на едно място, неспокойни са. Самите те казват, че когато дойде празникът, когато могат най-сетне да извършат този обред – да танцуват върху жаравата, се успокояват. Казват, че им се явява и светецът. Като че ли те най-после изпълняват своята мисия и натрупаната енергия, която ги притиска, се освобождава. След това те се чувстват доста изтощени, като всеки, който е свършил тежка работа. Те го възприемат не като привилегия, а като мисия, като тегоба понякога, като служба, която трябва да извършват в името на светеца, но то всъщност е в името на хората, на своята общност, коментира зам.-директорът на Националния етнографски музей.

Нестинарството възниква в Странджанско. Днес се съхранява и в гръцки общности, които обаче са разселени от този регион. Село Българи е последното село, в което са документирани нестинари. Много дълго нестинарството е било укривано, защото го е преследвала християнската църква. Очевидно то не съответства на християнския канон и твърде плашещо е било тази религиозна екстатика. Всяко напускане на нормата, на онова което може да се контролира, е опасно, но то пък е излизане извън пределите на установения всекидневен свят и е една възможност за проникване в тайните на един друг свят, който всички ни интересува.

Много често нестинарите, изпълнявайки този обред, са имали видения и са пророкували – за съжаление, по-често неприятни неща като войни и бедствия, предупреждавали са за възможни катаклизми, заяви проф. Георгиева. Тяхната подготовка за излизането извън нормалния ритъм на живота е била дълга – започва се от предния ден, посещава се аязмото на Св. св. Константин и Елена, почиства се, извършват се специални ритуални обиколки около него. Музиката е много важна за нестинарския обред – има подготовка и в конака, мястото, където се пази свещения тъпан и иконите. След това още от обяд се разгаря една голяма клада – дървата трябва да изгорят напълно и да остане само жар вечерта. Когато е тъмно и жаравата свети, само това създава една особена атмосфера. Тъпанът задава темпото, създава специфичен ритъм и особено напрежение. Хорото започва да обикаля жаравата и хората, които са "заразени", в един момент просто започват да вървят из жаравата. Те стъпват с много особени, бавни стъпки, като че ли утъпкват жаравата, поясни експертът. Тя разказа случай, при който нестинарка изпуснала кърпата си, докато танцувала върху жаравата, и кърпата не се запалила.

Много често нестинарите казват: "Светецът ме буташе да вляза в жаравата, но той я гасеше пред мен". Т.е. те не виждат жаравата като огън, който ги застрашава, а като място, което трябва да преминат. Всичко завършва с общо хоро, което също е екстатично, приповдигнато, защото всички хора се чувстват участници в това тайнство, зам.-директорът на Националния етнографски музей.




Гласувай:
3
1


Вълнообразно


1. danailvdimitrov - нестинарството е гнусота
21.05 12:09
езическа зловонна опаковка на християнски празник.

Евтино забавление за туристи по морето и за уждуховните търсения на суеверния народ.
цитирай
2. barin - Здравей, reporter. Точно тук се ...
22.05 19:04
Здравей, reporter. Точно тук се пресичат религиите. Нестинарството е останало от старите религии, а сега св.св. Константин и Елена се свързва точно с него. В Странджа е голям празник, последван от още един местен- деня на странджанската зеленика.
Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 9540590
Постинги: 10433
Коментари: 4986
Гласове: 34060
Календар
«  Юни, 2018  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930