Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.08.2008 20:27 - Кандидати за шеф на пътния фонд замесени в конфликт на интереси
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 482 Коментари: 0 Гласове:
0



Скоро премиерът Сергей Станишев трябва да оповести новия изпълнителен директор на Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ), в каквато се преструктурира компрометирания Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (ФРПИ). Към момента из медиите циркулират само догадки и имена на кандидати, които устройват по-скоро крупни бенефициенти на средства за инфраструктура. Сред тях са бивш зам.-министър от Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), шеф на дирекция в транспортното министерство, кадри от Агенция ФАР към МРРБ с отнета акредитация и дори хора, заемащи ръководни постове във пътни фирми на Васил Божков. Всички лансирани до момента имена обаче са замесени в конфликт на интереси.

Промените в Закона за пътищата, с които пътният фонд мина на подчинение на МС, ще бъдат обнародвани в Държавен вестник на 5 август, а до 14 август премиерът ще трябва да назначи ръководство на новата агенция.

Според новите изисквания изпълнителният директор и неговите двама заместници не могат да заемат същевременно ръководна или контролна длъжност в политическа партия и ще са длъжни да подават на всеки шест месеца декларации, че не са свързано лице по смисъла на Търговския закон с търговец или съдружник, или акционер с търговец, който участва в процедури за обществени поръчки или за концесии, провеждани от агенцията.

Структурата ще има двустепенна форма на управление – 5-членен Надзорен съвет и изпълнителен директор с двама заместници. Шефът на парламентарната комисия по транспорт и депутат от НДСВ Йордан Мирчев сам е изявил желание да оглави Надзорния съвет на НАПИ, според отлично информирани източници. Според депутати от Коалиция за България, премиерът и вицепремиерът по еврофондовете Меглена Плугчиева са се спрели на Цвета Каменова, шеф на Дирекция "Икономическа политика" в МС. По думите на Каменова обаче, с нея не са водени разговори да оглави Надзорния съвет на НАПИ, а и тя, за разлика от Мирчев, няма никакво желание да се ангажира с агенцията с печална слава, в която освен това "трудно би се променило нещо".

Още преди месец се завъртя името на Валери Николов, бивш зам.- министър на МРРБ, сега заместник на министъра на извънредните ситуации Емел Етем, като бъдещ изпълнителен директор на НАПИ. Името му е замесено в конфликт на интереси още докато е зам-министър в правителството на Сакскобургготски. По това време негови фирми печелят финансирани от Световната банка търгове за изработване на кадастрални карти, както и търг за изграждане на пречиствателна станция, финансиран по ИСПА и струващ над 16 млн. евро.

Като друг подходящ за поста бе лансиран Ясен Ишев, шеф на дирекция "Контрол на пътната инфраструктура" в транспортното министерство. Ишев не само е бил служител на "Мостстрой" – една от фирмите на Васил Божков, която печели най-много поръчки от държавата, но името му е изрично споменато в доклада на KPMG за конфликт на интереси в пътния фонд.

В медиите изплува и предположение за Иван Иванов, който е в управителния съвет на холдинг "Пътища" и шеф на "Пътностроителна техника", отново фирми на Божков.

В спекулациите относно бъдещия шеф на фонда се намесиха още няколко имена, фигуриращи в доклада на KPMG – това на Живко Недев, заместник на бившия шеф на пътния фонд Веселин Георгиев, както и това на Стефан Василев - син на началника на отдел "Програма ФАР" в пътния фонд Галина Василева. Съпругата на Живко Недев, Елена Недева е служител във фирмата "Трансконсулт-БГ", която е дъщерна на българския клон на инженеринговата фирма "Мот Макдоналд". Доскоро Стефан Василев пък е работил в "Мот Макдоналд България".

По времето, когато Веселин Георгиев оглавява пътния фонд, двете фирми печелят редица търгове за строителен надзор по проекти с еврофинансиране. Един от тях е втората тунелна тръба над път Е79 при Дупница, за който може да се наложи да връщаме пари на Европа по програма ФАР. "Трансконсулт БГ" пък "надзирава" строежа на пътя Твърдица - Елена, където изпълнител е фирмата "Биндер", управлявана от брата на Веселин Георгиев.

За шефското място в НАПИ се спряга и другият заместник на Веселин Георгиев – Атанас Димов. Той също се споменава в доклада на KPMG за конфликт на интереси.

Сегашният шеф на пътния фонд – Милош Поцков, който бе дясна ръка на Веселин Георгиев, най-вероятно ще продължи да участва по някакъв начин в управлението на новата агенция, но е малко вероятно да остане изпълнителен директор.

Гореспоменатите имена е добре да останат в сферата на предположенията, в противен случай това ще е "самоубийство" за България, коментира пред Mediapool Йордан Мирчев, шеф на парламентарната комисия по транспорт. От избора на бъдещото ръководство на пътния фонд зависи мъчителното възвръщане на доверието към България от страна на ЕК, която за момента ни е замразила всички пари за пътища.

В първоначалния вариант на Закона за пътищата се предвиждаше министрите на финансите, транспорта и регионалното развитие да предлагат на премиера членовете на Надзорния съвет. В последствие този текст отпадна, за да се пресекат всякакви съмнения, че ще се повтори лошото ръководство и порочните практики в структурата, въпреки че състава ще трябва да мине одобрението на МС. Тримата министри досега влизаха в Управителния съвет на пътния фонд. Под техния триумвират Веселин Георгиев раздаде поръчки за 120 млн. евро на управляваната от брат си фирма "Биндер", двама служители на фонда бяха заловени с подкуп, а от Европа спряха парите за пътища по ФАР и ИСПА и поискаха българските институции да спрат сключването на договори за пътно строителство по две оперативни програми - "Транспорт" и "Регионално развитие".

(Източник: Медиапул)



Тагове:   кандидати,   фонд,   шеф,   конфликт,


Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 11183207
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 36758
Календар
«  Юли, 2021  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031