Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.10.2008 23:46 - Назаем от "Монитор"
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 821 Коментари: 0 Гласове:
0



Община Карлово с милиони задължения, градоначалникът купува коли за 200 000 лева Кмет подкара лимузина По сигнал на общински съветник Икономическата полиция проверява сделката на Найден Найденов ЕКИП НА МОНИТОР В лъскав "Туарег" се вози кметът на община Карлово Найден Найденов. При последната визита на градоначалника на празник в карловското село Климент хората ахнали, когато до поочуканите возила на простосмъртните заковала спирачки лимузината, купена преди два месеца заедно с още едно "народно" возило общо за 180 384,28 лева.

image Найден Найденов вече ще ходи на работа с лъскав джип "Туарег". 
Снимка: МОНИТОР



Скандалът с двете новозакупени коли започва на 22 август т.г., когато администрацията подписва договор за физически лизинг с "Порше Лизинг БГ"-София на стойност 180 384,28 лева. Прелюдията към него обаче датира от 13 юни, когато с решение на кмета на община Карлово в Агенцията по обществените поръчки е подадено заявление за малка обществена поръчка, обявена чрез открит конкурс за доставка на два нови автомобила за нуждите на общината, единият от които високопроходим.

От Закона за обществените поръчки и от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки става ясно, че общинската администрация, волно или не, е допуснала грешка - стойността на поръчката, приета от общината, е над 150 000 лв. без ДДС. Това означава, че проведеният конкурс най-малкото би трябвало да представлява открита процедура по ЗОП, което, от своя страна, автоматично анулира конкурса и неговите условия, по които общината сключва договор със спечелилата го фирма.

Междувременно в обявата за обществената поръчка се посочва, че кандидат-участниците в конкурса трябва да представят парична или банкова гаранция за участие в размер на 1500 лв., като има предвидена и гаранция за изпълнение - 5 на сто от стойността на поръчката. Но в чл. 14 (2) от НВМОП, по чиито уж правила се провежда конкурсът на общината, пише изрично, че предлаганата с офертата цена се представя в отделен запечатан непрозрачен плик с надпис "Предлагана цена", поставен в плика с офертата. Странно как е могла да остане в тайна предлаганата цена, при положение че възложителят е поискал 5 на сто от нея като гаранция за изпълнение на поръчката.
Срокът за подаване на документите за конкурса е бил до 17 юни 2008г., а на 18 юни офертите трябвало да бъдат разгледани в заседателната зала на общината.

В електронните архиви на Агенцията по обществените поръчки присъства и информация за сключения от община Карлово договор на 22 август, където фигурира номерът на договора - 235, както и критериите в процентно отношение, на които общинските чиновници са се осланяли, докато са преценявали офертите на кандидатите. Въпросните критерии изглеждат така:
- срок за изпълнение на доставката: 20%
- размер на първоначалната вноска: 12%
- гаранционен срок и условия: 25%
- предлагана лизингова цена за 60 месеца: 28%.

image

Наред с останалото прави впечатление малкият дял в оценката на офертите, който заема размерът на първоначалната вноска, т.е. сумата, която общината трябва да заплати със сключването на договора. Създава се впечатление, че община Карлово безпроблемно може да отдели неопределен брой средства за първоначалната вноска за двата автомобила на фона на постоянните изявления на нейното ръководство за бедственото й финансово положение.

Освен всичко друго при сумиране процентно на критериите се получава "дупка" в общия сбор от 100% - има още 15% от критериите на общинските чиновници, за които те или не са се досетили, че съществуват, или просто не са сметнали за нужно да уведомят публичното пространство. Явно, тези проценти са били в по-голяма тежест от изтъкнатия по-горе въпрос за първата вноска.

В общината са били представени 2 оферти. Но никъде не се посочва кой е вторият кандидат и какво предлага. Това противоречи на чл. 42 (2) от НВМОП. Така и не е посочена първоначалната прогнозна стойност на договора, липсват данни за най-ниска и най-висока предложена цена. Дали общинската администрация изобщо познава Закона за обществените поръчки (ЗОП) и Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки (НВМОП), щом чиновниците й допускат такива фрапиращи грешки и неточности, неволно навеждащи на изкушения от загадките на откритите конкурси за малки обществени поръчки, на мисли за корупционни практики сред възложителите на поръчката.

Така или иначе конкурсът печели "Порше Лизинг БГ" ЕООД. Фирмата продава на лизинг на общината два автомобила - фолксваген "Туарег" и фолксваген "Пасат". 

За съжаление от предоставените пред обществеността данни само можем да гадаем за точните параметри на сключения договор между община Карлово и "Порше Лизинг БГ" ЕООД, тъй като дори в отговора на питането на Николай Петков, отправено на редовната сесия на общинския съвет в Карлово, кметът Найденов не пожела да представи толкова обсъждания договор с "Порше Лизинг" по неизвестни причини. Не стана ясно дали лихвите по лизинга са включени в обявената стойност на договора, нито дали в него влизат различните мита и такси, вкл. по регистрацията на автомобила, които се заплащат от лизингополучателя според лизинговите условия на "Порше Лизинг БГ". Извън многобройните административни несъвършенства на проведената процедура остана и загадъчният въпрос за начина, по който в близките години общината ще отделя пари, за да плаща за скъпото удоволствие на карловските управници да се возят в джип лимузина (един от най-скъпите модели в сравнение с най-често купувания среден клас такива коли, струващи до 50 000 лв.) при постоянните твърдения на кмета и неговите заместници, че средствата на общината са силно ограничени.

На ход за карловската покупка са Пламен Орешарски - министър на финансите, Тодор Петков - областен управител на Пловдив, и Андрей Атанасов - окръжен прокурор, които трябва да се произнесат по сигнала, подаден до тях от група общински съветници от Карлово по инициатива на Николай Петков - председател на общинската организация на ГЕРБ. Те съобщават, че в приетия от ОбС бюджет за 2008 г. няма заделени средства за купуване на нови автомобили. В разчета за капиталови разходи, Приложение 32 - неразделна част от бюджета, също не е предвидено купуване на леки коли като дълготрайни материални активи. Кметът, в качеството си на възложител по ЗОП, не е спазил неговите разпоредби и е провел открит конкурс за малка обществена поръчка вместо открита процедура по ЗОП. Сумата от 180 384,28 лв. е с ДДС, но "следва да се вземе предвид, че е възможно възложителят да не е включил в обявената стойност лихвите по лизинга... Възложителят е следвало да прекрати процедурата поради това, че са допуснати съществени нарушения при откриването й, изразяващи се в неправилно определяне на стойността на обществената поръчка... ЗОП не допуска да се използва метод за определяне стойността на поръчката с цел заобикаляне на закона. С действията си възложителят е нарушил и основните принципи на закона, а именно свободна и лоялна конкуренция и равнопоставеност и недопускане на дискриминация", пише в сигнала.

Окръжната прокуратура възлага проверка на Икономическата полиция в Карлово за изясняване на случая. Служител от РПУ вече е разпитал жалбоподателите, кмета на общината и един от четиримата му заместници, отговарящ за финансите.
Очаква се преписката от Икономическата полиция да приключи и да бъде върната в Окръжната прокуратура в Пловдив за мнение. Какво ще бъде решението - дали да се образува дело, или не, времето ще покаже.

Хората в града питат: не е ли морално престъпление да се похарчат над 180 000 лв. за две нови луксозни служебни возила, освен тях - над 210 000 лв. за обезщетения на уволнени служители, над 100 000 лв. за излишни ремонти на кметски кабинети, около 30 000 лв. за нова телефонна централа (предишната, от 2005 г., е струвала около 4500 лв.)? Защо са наети срещу 8100 лв. месечно сметосъбирачни коли от близка до управляващите фирма вместо с част от похарчените пари общината да купи машини? Защо Найден Найденов е сключил договор чрез Софийската стокова борса за доставка на гориво за нуждите на училищата и детските градини за колосалната сума от 6 500 000 лева, при положение че през миналия мандат общината създаде дружество (с 34% нейно участие) за газифициране на града, на чийто първи етап трябваше вече да бъдат газифицирани именно общинските училища и детски градини? За последната една година обаче този процес е тотално замразен. Може би настоящата местна власт не иска общинското дружество "Карлово-газ" да продължи да работи? А поради разликата в цената на природния газ и дизеловото гориво този договор за 6 500 000 лв. означава загуба за стотици хиляди лева за общинския бюджет, които така или иначе ще излязат от изтънелия джоб на карловските данъкоплатци.



Перла в короната Новият "Туарег" е перлата в автопарка на общината, обновен преди три години с нови автомобили.
Направената от община Карлово сделка не издържа сравнение и с подобните договори, сключени от кметовете на много по-големи общини, като например Пловдивската, която тази година успя да купи за около 312 000 лв. не два или три, а цели дванадесет автомобила, които, разбира се, не подлежат на сравнение с луксозния нов джип на Карлово, но затова пък вероятно ще служат добре за нуждите на Пловдивската община.

Кой ще плаща екстрите Данните, посочени от възложителя на обявата, т.е. общинската администрация, не са толкова много, а от тях е видно, че кандидатите трябва да отговарят на чл. 47 и чл. 48 от Закона за обществените поръчки. Те трябва да представят заверени копия на годишния счетоводен баланс и на отчета за приходите и разходите за финансовите 2004, 2005 и 2006 година. Данни за паричните параметри на самата поръчка не са посочени. В замяна на това общината декларира, че средствата за лизинговото плащане ще идват от общинския бюджет. В него обаче средства за купуване на точно такива материални активи не са предвидени.
Вторият кандидат - неизвестен "Порше Лизинг БГ" ЕООД е компания на "Порше БГ" АД, официален вносител на фолксваген, ауди и порше за България. Фирмата е една от 15-те дъщерни компании на австрийския концерн "Порше" - производител на горепосочените марки (и на редица други) и един от най-големите автомобилни производители в Европа. В средата на юли миналата година в медиите бе тиражирана информацията, че предстои дъщерна фирма на концерна "Фолксваген" да открие цех за производство на компоненти за автомобили между карловските села Богдан и Каравелово в бившия цех за лагери на ВМЗ, който в момента се стопанисва от компанията SKF. Тогава фирмата за производство на лагери нито потвърди, нито отхвърли информацията за преговори между двете компании. Случайно или не, но е факт, че г-н Найденов е бил изкушен именно от производството на автомобилния концерн, който произвежда прочутите немски "народни коли".

http://www.monitor.bg/article?sid=&aid=173473&cid=1&eid=1498 


Тагове:   Монитор,   назаем,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 13042982
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930