Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.10.2008 22:02 - Пазарът на биогорива у нас не работи, слагат му квоти
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 644 Коментари: 0 Гласове:
0



Пазарът на биогорива в България не работи, производителите са спрели мощностите си, доставчиците не смесват дизел и бензин с биокомпоненти и страната ни няма шанс да постигне докладваните пред Европейския съюз цели за използване на 2 процента биогорива през 2008 г. Санкция от Брюксел няма да има, тъй като до 2010 г. влагането им в петролните продукти е пожелателно съгласно решенията на ЕК (но не и на българското законодателство), но след това става задължително.

Все пак, за да има какво държавата ни да отчита през ЕК, Министерството на икономиката и енергетиката (МИЕ) обмисля промяна на Закона за възобновяемите и алтернативни енергийни източници, с която да се въведат задължителни квоти за производителите и дистрибуторите на биогорива и ако те не се изпълняват, да им се налагат санкции.

Такава била практиката във Франция, обясни пред журналисти Костадинка Тодорова, директор на Дирекция "Енергийна ефективност" в МИЕ, която участва в конференция, посветена на пазара на биогоривата.

Идеята е на производителите и дистрибуторите на горива да се дадат квоти за смесване на конвенционалните продукти с биодизел и биоетанол и за тях държавата да гарантира изкупуване, а количествата над определените обеми да са си отговорност на самите компании, каза Тодорова.

Запитана как държавата ще гарантира пазар за биогоривата, тя отвърна, че и в момента имало гаранции за изкупуването на специфичните продукти, които били пригодни за използване от всички видове автомобилни двигатели при съдържание на 5 процента биокомпоненти.

Никой от присъстващите на конференцията обаче не пожела да се ангажира със статистика колко са продадените количества биогорива на българския пазар.

Маркетинг мениджърът на "Лукойл Нефтохим" Венелин Маринов само коментира, че интересът на шофьорите към предлагания на някои от техните бензиностанции биодизел бил изключително нисък, тъй като цената му е само със стотинка-две по-ниска от тази на обикновения дизел.

Оказа се всъщност, че само на единични бензиностанции на "Лукойл" и "Шел" се продава екогоривото, като смесването на дизела и бензина с биокомпоненти било сравнително изгодно само при високи цени на суровия петрол. При сегашните световни стойности на барела реалната себестойност на биогоривата е по-висока от продажната цена, каза Маринов.

Разминаване в данните за производство

Огромно разминаване в данните за производството на биогорива лъсна по време на конференцията. Според Тодорова през 2007 г. са произведени 40 хил. т., а за първото шестмесечие на тази година са декларирани 17 хил. т., което е една втора от поставените като индикативна цел от правителството обеми.

По данни на председателя на Националната асоциация на производителите на биогорива Димитър Замфиров обаче, през 2006 г. са произведени 20 хил. т, година по-късно – едва 1 400 т., а сега мощностите, чийто капацитет е 240 хил. т, са напълно спрени.

"Държавата да каже откъде са въпросните количества, явно са внос", заяви той.

Биоетанолът с по-висок акциз от бензина

Замфиров алармира и за блъф с нулевия акциз за биогоривата през 2007 г. Вчера производителите и собствениците на данъчни складове били предупредени от зам.-министъра на финансите Кирил Желев, че трябва да внесат гаранции за наличните количества, като за биодизела ставката била 600 лв./т, а за биоетанола била като на спирта – 1100 лв./т, което е повече от тарифата за бензина в размер на 800 лв./т., посочи председателят на браншовата организация.

Стана ясно, че правителството не е поискало от ЕК да нотифицира данъчното облекчение, което минава за държавна помощ, тъй като чрез мярката намаляват постъпленията в хазната. Чак сега Министерството на финансите (МФ) се задействало да оформи заявлението за одобрение на нулевия акциз, което обаче ще е факт едва за 2010 г., обясни Замфиров.

По думите му провалът с нотификацията дошъл от това, че Българската петролна и газова асоциация (БПГА) не дала разбивки за себестойността на различните видове горива. Сега за заявлението се ползвали данните от Франция.

Председателят на БПГА Андрей Делчев потвърди, че не са дали тези данни заради сложността за изчислението им от страна на "Нефтохим", тъй като там не се произвеждат само бензини и дизели, а и други химически и петролни продукти.

Разправии за обеми и преференции

В задочен спор относно определянето на двата процента обем на биогоривата влязоха Делчев и Тодорова. Шефът на петролната асоциация обяви, че са непостижими двата процента дял на биогоривата в общите количества за транспорта. Предложението на браншовиците е за тази и следващата година процентът да е един, а после да се качва с 1 на сто ежегодно до постигане на пожелателните цели на ЕК за използване на 5.75 на сто биогорива през 2010 г. и задължителните вече за 2020 г. 10 на сто с обхват не само на транспорт и електроенергетика, но и на отоплението и охлаждането.

Представителят на МИЕ обаче контрира, че БПГА се е съгласила с фиксирания за 2008 г. процент и едва след като се разбрало, че няма как да се постигне, сменили становището си.

Делчев каза още, че по-разумният вариант за данъчни облекчения за биогоривата е намаление на ставката със същия процент биокомпонент, който е бил вложен от производителя, дистрибутора или доставчика. Той призова при подготвянето на законовите промени да отпадне задължението за търговците на дребно да участват в продажбата на горива с биокомпонента. Причината е, че те нямат собствени данъчни складове, където единствено могат да се смесват горивата, а предлагане липсва, но те са заплашени от санкции според българското законодателство, ако не продават биогорива.

Според намеренията на правителството, обявени от Тодорова, обаче към 31 декември 2010 г. бензиностанциите с повече от две колонки трябва да предлагат на клиентите си и дизелово гориво със 7 на сто съдържание на биокомпонента.

Юридически да се изчисти и как ще се отчита изпълнението на ангажиментите, тъй като в момента има двусмислено тълкуване дали да става литър по литър смесени горива или да се отчитат като чисти 100-процентови горива, поиска още Делчев. Според него трябва да се приеме вторият вариант, тъй като целите може да се постигнат и с използване на чисти биогорива в други сектори, а не само за автомобилите.

Тезата му бе потвърдена и от представителя на "Лукойл Нефтохим", който посочи, че чистото биогориво е напълно приложима при тежките машини, в селското стопанство и дори в някои леки автомобили, които са пригодени за целта. /Медиапул



Тагове:   МУ,   НАС,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 13033961
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930