Блогрол
1. Александър Божков
2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Постинг
28.10.2008 07:38 -
Езикова дискриминация - съществува ли или не?
Пише ви разтревожена майка. Живея в Ню Йорк, имам дъщеря, родена тук и е на 6 г. с българско гражданство.
Тази година реших да я запиша на училище по български, за да разбере откъде идват родителите й и да опознае езика и културата на този народ.
Тя прекарва всеки ден между 6-8 ч в американско училище, както много други български деца. За родените тук българчета е трудно научаването на езика. Затова се зарадвах, когато разбрах, че има българско училище в Ню Йорк.
Първия учебен ден учителката ни предупреди, че ако има деца, които не говорят български, ще им бъде много трудно и няма да има смисъл да посещават училището, защото там ще се учи изцяло на български.
На третия път учителката извика мен и още една майка да ни съобщи, че на нашите две деца им е почти невъзможно да научат каквото и да е, защото не говорят български. Съобщих на дъщеря си, че няма да идва повече, а тя се обърна и ми каза: "Мами, аз искаш да ходиш на българско училище."
Реших, че ще слушам собствения си глас и ще продължа да настоявам и да я водя. Детските мозъци приемат и попиват всичко на тази възраст и когато тя се намира в среда, където се комуникира на български, ще попие повече и няма да я е срам да говори. Децата посещават училището 1 път в седмицата за 2 часа.
Досега тя е била 5 пъти. На петия път бях повикана отново от учителката: "Аз мисля, че се разбрахме дъщеря ви да не идва. Това е училище за деца, които говорят български."
Ами тези, които не говорят, а искат да се научат, къде да ги заведем? Заявих, че желая тя да присъства, за да слуша повече българска реч. Не държа на дипломата, а на това детето ми да учи български. Бе ми отказано.
Помолих да ми бъде издаден документ, че дъщеря ми не може да посещава повече това място, и бях предупредена: "Ако продължавате да я водите, ще бъда принудена да я оставя в отделна стая, където да не пречи на останалите."
Това си е чиста дискриминация към мен и моето дете. Мислех, че съм в правото си да изисквам детето ми да ходи на училище и да научи български език. И ако се завърна един ден, дипломата, която щеше да получи, да бъде приравнена със стандартна диплома от България.
Впоследствие разбрах, че това "училище " се води към Генералното консулство в Ню Йорк. Бях изненадана, че не мога да се оплача на генералния консул (който е съпруг на учителката), защото се получава конфликт на интереси. Госпожата се казва Невена Мандаджиева, кореспондент на БТА за България.
Кажи ми, мила Българийо, как да имам желание да си дойда в България отново, така ли правите с децата там или само с тези, които са навън, можем да се гаврим? И как да доведа детето си, което не говори български.
Какво да кажа на дъщеря си сега - че не може да ходи в това училище, защото не може да чете? Ако заведа детето си в България, как ще расте, без да говори и общува, ще ми го върнат ли и оттам?
Съвсем наскоро попаднах на интервю с министър Калфин относно емиграцията и българския език със заглавие "Днес сме отговорни за "езиковата" емиграция. Той казва: "Не трябва да допускаме да има случаи, когато едно семейство остава в чужбина само и само защото децата не могат да се върнат в България заради езика. Очакванията на всички нас са, че държавата трябва да направи действително повече за всички наши сънародници в тази насока. И аз не изключвам възможността децата да продължат образованието си у нас."
Какво желание да имам да се прибера в България?
*Бележка на редакцията: Читателката изпраща официалния отговор, който получила от генералния консул в Ню Йорк д-р Николай Милков. Той обяснява на родителите, че по смисъла на чл. 2 от преходните и заключителните разпоредби от правилника за прилагане на закона за народната просвета основно изискване към постъпващите за обучение в 1-и клас е владеенето на говорим български език. За тези, които не владеят езика, той препоръчва детския хор към Генералното консулство, към който функционира и т.нар. неделно училище. Вчера консулът потвърди пред "24 часа", че училището към консулството не е за обучение по български език на деца, които не го владеят, а място за изучаване на български език и литература. /24 часа
**Материалът повдига много въпроси, основният от които е за езиковата дискриминация. Има ли я и в конкретния случай може ли да се твърди, че това е езикова дискриминация?
Тази година реших да я запиша на училище по български, за да разбере откъде идват родителите й и да опознае езика и културата на този народ.
Тя прекарва всеки ден между 6-8 ч в американско училище, както много други български деца. За родените тук българчета е трудно научаването на езика. Затова се зарадвах, когато разбрах, че има българско училище в Ню Йорк.
Първия учебен ден учителката ни предупреди, че ако има деца, които не говорят български, ще им бъде много трудно и няма да има смисъл да посещават училището, защото там ще се учи изцяло на български.
На третия път учителката извика мен и още една майка да ни съобщи, че на нашите две деца им е почти невъзможно да научат каквото и да е, защото не говорят български. Съобщих на дъщеря си, че няма да идва повече, а тя се обърна и ми каза: "Мами, аз искаш да ходиш на българско училище."
Реших, че ще слушам собствения си глас и ще продължа да настоявам и да я водя. Детските мозъци приемат и попиват всичко на тази възраст и когато тя се намира в среда, където се комуникира на български, ще попие повече и няма да я е срам да говори. Децата посещават училището 1 път в седмицата за 2 часа.
Досега тя е била 5 пъти. На петия път бях повикана отново от учителката: "Аз мисля, че се разбрахме дъщеря ви да не идва. Това е училище за деца, които говорят български."
Ами тези, които не говорят, а искат да се научат, къде да ги заведем? Заявих, че желая тя да присъства, за да слуша повече българска реч. Не държа на дипломата, а на това детето ми да учи български. Бе ми отказано.
Помолих да ми бъде издаден документ, че дъщеря ми не може да посещава повече това място, и бях предупредена: "Ако продължавате да я водите, ще бъда принудена да я оставя в отделна стая, където да не пречи на останалите."
Това си е чиста дискриминация към мен и моето дете. Мислех, че съм в правото си да изисквам детето ми да ходи на училище и да научи български език. И ако се завърна един ден, дипломата, която щеше да получи, да бъде приравнена със стандартна диплома от България.
Впоследствие разбрах, че това "училище " се води към Генералното консулство в Ню Йорк. Бях изненадана, че не мога да се оплача на генералния консул (който е съпруг на учителката), защото се получава конфликт на интереси. Госпожата се казва Невена Мандаджиева, кореспондент на БТА за България.
Кажи ми, мила Българийо, как да имам желание да си дойда в България отново, така ли правите с децата там или само с тези, които са навън, можем да се гаврим? И как да доведа детето си, което не говори български.
Какво да кажа на дъщеря си сега - че не може да ходи в това училище, защото не може да чете? Ако заведа детето си в България, как ще расте, без да говори и общува, ще ми го върнат ли и оттам?
Съвсем наскоро попаднах на интервю с министър Калфин относно емиграцията и българския език със заглавие "Днес сме отговорни за "езиковата" емиграция. Той казва: "Не трябва да допускаме да има случаи, когато едно семейство остава в чужбина само и само защото децата не могат да се върнат в България заради езика. Очакванията на всички нас са, че държавата трябва да направи действително повече за всички наши сънародници в тази насока. И аз не изключвам възможността децата да продължат образованието си у нас."
Какво желание да имам да се прибера в България?
*Бележка на редакцията: Читателката изпраща официалния отговор, който получила от генералния консул в Ню Йорк д-р Николай Милков. Той обяснява на родителите, че по смисъла на чл. 2 от преходните и заключителните разпоредби от правилника за прилагане на закона за народната просвета основно изискване към постъпващите за обучение в 1-и клас е владеенето на говорим български език. За тези, които не владеят езика, той препоръчва детския хор към Генералното консулство, към който функционира и т.нар. неделно училище. Вчера консулът потвърди пред "24 часа", че училището към консулството не е за обучение по български език на деца, които не го владеят, а място за изучаване на български език и литература. /24 часа
**Материалът повдига много въпроси, основният от които е за езиковата дискриминация. Има ли я и в конкретния случай може ли да се твърди, че това е езикова дискриминация?
ИЗОБРЕТАТЕЛИТЕ НА РАСИЗМА - КОЛЕКЦИОНИРА...
Помощи за деца, раздавани на етнически п...
Внимание расова дискриминация
Помощи за деца, раздавани на етнически п...
Внимание расова дискриминация
Следващ постинг
Предишен постинг
1.
анонимен -
Госпожо,
01.12.2010 19:27
01.12.2010 19:27
Езиковата дискриминация в България и нейните "подразделения" в чужбина,наречени консулства и посолства,е елемент на цялостната дискриминация
на българите,не само в чужбина ,но и с самата страна.Целта на тази дискриминация е повсеместно обезбългаряване,което напълно отговаря на чужди интереси,насочени към рериториалното образъвание,носещо "работното",засега
наименование,България.В контекста на гореизложеното,смея да Ви уверя,че един-
ствения дискриминиран етнос на територията на България е българския.За целта
държавата е свръхнаселена с етнически партии и "правозащитни"организации,в
защита на т.н малцинства.Само защитаващите циганите(извинявам се,виновно и
кореноплеклонно,РОМСКИТЕ),са на брой..13(словом,тринадесет).Според същите тези правозащитни организации,бългаския етнос е виновен,че не е осигурил на
"ромския" редица права,пройзтичащи от изискванията за запазване на тяхната цивили
зационна идентичност,като:
-неплащане на ток
-неплащане на вода
-неплащане на данъци
-невъзпрепятстване на малолетни да раждат деца и да не ходят на училище
-свободната продажба на деца и булки
-свободно изграждане на бидонвили и неплащане на каквито и да е данъци
-свободна покупкопродажба на избори(това особено се цени от т.н "политическа
класа,чиято "цивилизационна идентичност" удивително се припокрива с "ромската).
Да продължавам,ли?
така,че единственото,което мога да ви препоръчам е да търсите други пътища за
обучение на детето си набългарски език,но не и официални такива.
А може би това не е нужно на детето Ви?
цитирайна българите,не само в чужбина ,но и с самата страна.Целта на тази дискриминация е повсеместно обезбългаряване,което напълно отговаря на чужди интереси,насочени към рериториалното образъвание,носещо "работното",засега
наименование,България.В контекста на гореизложеното,смея да Ви уверя,че един-
ствения дискриминиран етнос на територията на България е българския.За целта
държавата е свръхнаселена с етнически партии и "правозащитни"организации,в
защита на т.н малцинства.Само защитаващите циганите(извинявам се,виновно и
кореноплеклонно,РОМСКИТЕ),са на брой..13(словом,тринадесет).Според същите тези правозащитни организации,бългаския етнос е виновен,че не е осигурил на
"ромския" редица права,пройзтичащи от изискванията за запазване на тяхната цивили
зационна идентичност,като:
-неплащане на ток
-неплащане на вода
-неплащане на данъци
-невъзпрепятстване на малолетни да раждат деца и да не ходят на училище
-свободната продажба на деца и булки
-свободно изграждане на бидонвили и неплащане на каквито и да е данъци
-свободна покупкопродажба на избори(това особено се цени от т.н "политическа
класа,чиято "цивилизационна идентичност" удивително се припокрива с "ромската).
Да продължавам,ли?
така,че единственото,което мога да ви препоръчам е да търсите други пътища за
обучение на детето си набългарски език,но не и официални такива.
А може би това не е нужно на детето Ви?