Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.12.2008 09:17 - Защо петролът поевтинява, а бензина - не?
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 553 Коментари: 0 Гласове:
0



 

Напоследък прогнозата за цената на петрола по надеждност взе да се конкурира с врачуването на боб, захар и карти Таро. И двете манипулации са свързани с непреклонното намерение да се оберат "парите на народа". Разликата е само в маржовете.
Някъде през март т.г. например водещи петролни анализатори по света и у нас влязоха в нелепата роля на селска врачка и хвърлиха пазара в паника как барелът ще се търгува по 200 долара към днешна дата. Завчера същите специалисти вече "прогнозират" някакви си 20 долара дъно, и то още в началото на 2009 г.

То, като погледнеш, не остава много – барелът днес върти около 41 долара като пумпал около неустановената си траектория. Не го знаеш накъде ще поеме.В окото на ценовия тайфун, разбира се, е картелът ОПЕК. Който след съботната си среща в Кайро вече го удари на молби към Русия да го подкрепи при уравновесяване на ценовото махало. Този братски призив идва не откъде да е, а от президента на ОПЕК, който е и министър на енергетиката на Алжир, Н. пр. Шахиб Халил, цитиран от АП. Защото „75 долара за барел са една справедлива цена”, подчерта и саудитският министър на петрола Али Ал Наими.

С други думи – „справедливостта” пак е в оная част на координатната система, където на ОПЕК им се връзват сметките. Помним много добре как през април горивото удари рекордните 147 долара за барел, а те се правиха на интересни и задържаха производството единствено в свой интерес. Сега пък се засилили да правят мегакартел – ОПЕК 3. Та утре, ако се събудят отвити, ние, че и децата ни, да имат да им плащат за неразположенията.

В ОПЕК влизат Алжир, Ангола, Венесуела, Индонезия, Иран, Ирак, Катар, Кувейт, Либия, Нигерия, ОАЕ, Саудитска Арабия и Еквадор. В тези страни са съсредоточени около 67% от световните запаси на нефт. Делът на Русия в добива на петрол превишава 10%. Страните от ОПЕК и Русия сумарно контролират повече от 80% от всички запаси на нефт в света. В момента ОПЕК добива 27,3 млн. барела дневно.

„Ние се надяваме, че Русия ще приеме решението за квотите, все едно, че е член на ОПЕК”, каза президентът Халил, изразявайки мнение, че Москва може да сключи меморандум за сътрудничество с картела на предстоящата среща на ОПЕК в Алжир на 17 декември.
Какво се случи междувременно, та ставаме безпомощни свидетели на тази мила прегръдка? Китай и Индия ли яхнаха пак колелетата или пак се е задала някаква мултимилиардна хедж далавера.

Защото цената на петрола е всичко друго, но не и пазарна. Но очевидно не е дело само на картела ОПЕК. Защото не се влияе нито от производители, нито от потребители, нито от нивото на залежите. А предимно от слухове. С които едрите търговци и брокерите им, не без специалното участие на хедж фондовете и разните видове борсови спекуланти, вдигат или свалят цената единствено в техен интерес.

Или както обича да се изразява тази клика: цената на петрола се влияе от свободните инвестиционни капитали. Т.е. понеже инвеститорите няма какво да си правят свободните пари, та си играят с петролни фючърси. И от тази игра на „иди ми-доди ми” борсовите спекуланти в няколко месеца постигнаха 2 световни рекорда. Най-висока цена на суровината, откакто е открита като полезно изкопаемо – 147 долара за барел и януарски фючърс от 20 долара – най-ниско ниво от 5 години насам.

За съжаление прякото последствие от тези финансови спекулации внася особена нестабилност в цената на дребно на дизела и бензините. Които цени веднъж като се лепнат по тавана, сваляне няма. Изобщо не ни топли фактът, че в България се произвеждат най-евтините горива. За обикновените потребители те си остават относително високи. Най-малкото защото на едро цената на петрола падна 3,5 пъти, а на дребно понижението е с десетина процента.

Защо става така? От една страна, основна вина за задържане на относително високите цени в България са акцизите, стана ясно още лятото на семинар от "Лукойл България". "Последното повишение на акцизите (за 2008 г.) беше направено без всякаква логика и още през 2006 г. предупредих премиера и министрите, че предсрочното им увеличение ще е погрешна стъпка", обяви тогава Валентин Златев, генерален директор на петролната компания.

След двойно увеличение през 2007 г. и още едно предсрочно повишение за тази година акцизът за литър дизел скочи до 60 ст. за литър при ангажимент към ЕС той да стигне 65 ст. през 2010 г. За бензините размерът на данъка стана 69 ст. при изискване той да е 70 ст. чак след две години. Валентин Златев определи правителствената политика в това отношение като на работник, който полага усилия да стане герой на социалистическия труд.

От друга страна, голям дял в цената на бензините е високият ДДС (20%), по който показател България е на осмо място в ЕС.
Едно друго явление – безакцизните продажби на гориво, също държи тренда високо горе в графиката. По данни на "Лукойл България" делът на сивия сектор за миналата година е бил около 30 процента от общите продажби, или 510 000 тона. Безакцизни. Неотдавна от "Петрол" обявиха, че годишно от несъбрани акцизи държавата губи около 300 млн. лв.

Разгеле спряха безмитната търговия на горива.Цените на дребно не падат рязко и заради евростандартите, към които "Лукойл" беше принуден да приведе производството си. От пресслужбата на петролната компания напомниха, че новата инсталация струва 600 млн. евро, която позволява "Нефтохим" да мине изцяло към производство на горива с намалено съдържание на сяра, отговарящи на стандарта ЕВРО-4 и вече е готов да премине и към ЕВРО-5.

Според изискванията на евростандартите съдържанието на сяра в горивата беше рязко намалено от 350 ppm (point per million) за дизела и 150 ppm за бензините на 50 ppm и за двата вида горива, а комбинатът вече е готов да произвежда предсрочно и горива по стандарт ЕВРО-5, където съдържанието на сяра е 5 пъти по-ниско от това на стандарта ЕВРО-4, или 10 ppm. Само за настоящата 2008 г. инвестиционната програма на дружеството, свързана с преминаването към стандарта ЕВРО-5, е в рамките на 265 милиона долара. В резултат горивото, продавано днес, е напълно различно по вид, качествени показатели и себестойност от продаваното преди 2 години, твърдят от рафинерията.

Според независими петролни анализатори по тази логика дори и при 20 долара за барел цената на безоловния на дребно би била 1,45 лв. за литър, а не както преди години – 1,05 лв. за приблизително същата стойност на суровия петрол.Истината е, че производствените разходи на нашата рафинерия не могат да бъдат раздути, а печалбите варират по няколко стотинки на литър. Факт е обаче, че по-евтината суровина дава достатъчно въздух на рафинериите. Така че, очевидно няма за какво да им съчувстваме.

Можем да се сърдим обаче на врачуващите спекуланти, които и при скъп, и при евтин петрол все са на кяр. Те имат най-голяма изгода от една дестабилизация на пазара. И затова го манипулират с разни анализи и прогнози, толкова верни, колкото са и хороскопите по българските вестници. Тук-там вземат, че се сбъднат, но в общи линии нямат нищо общо с астрологията.
http://www.novinar.net/?act=news&act1=det&stat=left&sql=TWpneU1qczBNZz09OzQz&mater=MjgyMjs0Mg==




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 13201616
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37064
Календар
«  Юни, 2024  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930