2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Сугестопедията е съчетание от медицина, психология и педагогика и в същото време е оригинална система за обучение по всички учебни предмети, включително и по чужди езици. Тя е създадена на базата на теорията за сугестологията от проф. д-р Георги Лозанов, завършил медицина и специализирал психотерапия, физиология на мозъка, психология на висшата нервна дейност и педагогика. Д-р Лозанов е директор на Научноизследователския институт по сугестология към МНП (1966 - 1984 г.), след което в продължение на 10 години оглавява Центъра по сугестология в Софийски университет.
Още с влизането в класната стая всеки ученик си избира роля и ново английско име, професия и възможност да си измисли биография. Сценарият се пише от учениците, които в новаторската комуникативна среда се превъплъщават в лейди, капитан на кораб или пекар. Новите идентичности им дават възможност да експериментират с различни роли, които щедро се разменят.
Докато разиграват сценария, те неусетно проговарят езика. Позитивното трайно се настанява в мислите им, пренася се в домовете им. Работоспособността и интуицията им се повишават, а умората и грижите са неканени гости. Изучаващите английски език по сугестопедичния метод постепенно изграждат
собствен свят, в който могат да бъдат когото си пожелаят
стига да успеят да го пресъздадат с английски думи. Всяка вечер курсисти от всички възрасти с нетърпение се отправят към нетрадиционната класна стая, разказва за новата учебна практика психологът от Техническия университет Маргарита Тенева. Сливенският сугестопед Ванина Бодурова е от шепата хора днес, които се грижат този български принос в световната педагогическа мисъл и практика да не изпадне в забвение.
Тя обясни, че цената на пълен 100-часов чуждоезиков курс е 300 лева с 50% отстъпка за студенти, пенсионери и многодетни майки. Обучителният подход сполучливо имитира чужда езикова среда и умело използва изкуство, хумор и игра като инструменти за получаване на знания. Новото е, че това е не само учебна, но и оздравителна система, която ликвидира синдрома на емоционално прегаряне. Едновременно с това подходът позволява да се усвои по-голямо количество материал от допустимото в традиционната образователна практика.
Автор на сугестопедията е 82-годишният български професор Георги Лозанов. Методът тръгва от психотерапията, която приема, че повечето болести могат да се лекуват благодарение на резервите на мозъка. Един от начините за предизвикване на мозъчния потенциал е хипнозата, но проф. Лозанов скоро установява, че подчиняването на човешката воля на чужда команда е вредно. „Ако хипнозата успее да излекува нещо дребно у хората, нещо друго, съществено в личността на човека се изменя”. Лозанов започва да търси лечебен метод чрез сугестия, която предполага хармония между лекаря и пациента.
Те заедно се стремят да открият най-доброто решение за пациента. Професорът се въодушевява да приложи тази „мека комуникация” и в педагогически експерименти, като уеднакви ролята на учителя и ученика. Подобен синхрон категорично изключва учителската команда. Първият голям сугестопедичен опит е запаметяването на 1000 френски думи за един сеанс от студенти в Софийски университет. Експериментът се провежда от екипа на проф. Шаранков в Научноизследователския институт по педагогика „Акад. Тодор Самодумов”.
От първия път студентите възпроизвеждат хиляда чужди думи
Проф. Шаранков и неговият стажант д-р Лозанов разбират, че са приложили методика, задействаща неподозирани възможности на човешката памет. Бащата на сугестопедията твърди, че тази наука спазва 7 закона. Първият е любов, защото по време на уроците „никой не е наранен, никой никого не наранява”, както разяснява Сесил Тюркоз, преподавател в университета в Було и член на Международната организация на треньорите на Лозанов (ЛИТА).
„Това е един любящ метод”, пише Лейла Ал Кади, университетски преподавател от Кувейт. „Обучаващият има повече знания, обича другия и желае да му помогне”, заключава проф. Лозанов. Свободата е вторият закон. Ролята на обучаемия и учителя са равнопоставени: никой никого не хока, няма домашна работа. „Това не е традиционната педагогика, която бие, наказва и вика родителите в училище. Хората само се подкрепят”, разяснява Г. Лозанов.
Увереността на учителя, че обучаемият има повече ресурси от тези, които показва, е третият закон на сугестопедията. „Ако учителят има изграден авторитет и е почтен човек и добър преподавател, курсистите веднага го усещат; те виждат дали учителят вярва на методиката си. Четвъртият закон на учебно-оздравителния метод е стряскащ: многократно увеличен учебен материал.
Сугестопедът преподава 4-5 пъти повече материал за дадено време, отколкото традиционното образование би позволило
„Ако се предават 20 думи за час, сугестопедагогът трябва да предаде 100 думи. Не може по-малко, защото ние искаме хората да се развиват”. Тайната е в това, че учебният материал, 5-6 пъти по-голям като количество от изискваните норми, е представен като игра, а преподавателят го предава с характерната интонация като при пиеса. Страховитата граматика също е включена в игрова ситуация. Като резултат възрастни или деца запомнят материала”.
Макар да е цяло чудо човешката памет да покаже резервите си, Лозанов разкрива и още „технологични” разковничета на метода с петия закон на сугестивната педагогика, наречен „цяло част - част цяло”. Една от тайните на научаването е „всеки обучителен елемент да се подава в рамките на цялото, да няма клетка сама за себе си”. Курсистите хем изучават частта, хем винаги я свързват с цялостния контекст по всеки предмет.
Сугестопедията като съчетание от традиции и иновация в обучението, е подчинена на златното сечение (шести закон), утвърдено от векове и в традиционната педагогика. Той гласи, че е необходимо да се спазва пропорцията между продължителността на даден етап на обучение в сравнение с друг етап. „Ако златната пропорция се наруши, курсистите се изморяват и преподавателят бързо трябва да промени темпото”, съветва проф. Лозанов.
Новаторството на този образователен подход обаче се дължи на изкуството (седми закон). Класическото изкуство е въплътено в обучението чрез специално подбрани музикални и литературни произведения, репродукции на шедьоври в изобразителното изкуство и др. „Например децата гледат операта, в която са заложени математическите задачи и функции. Втрещени разбират, че са научили формулите. Феноменът се обяснява с връзката между наука и изкуство.
Операта е богато изкуство, където отделни елементи са намерили математически израз - в движенията, в говора. Детето е впечатлено, защото е научило математичните задачи.” Бащата на сугестопедията е успял да разчовърка периферните възприятия на децата, които несъзнателно са попивали знания. Не случайно експериментите на екипите на Лозанов са приемани за чудо.
„В първи клас учениците се учеха да четат, като не знаеха, че се учат. По стените в сугестопедичните стаи висят изображения на слон, маймуна и т. н., а отдолу е думата за изобразеното. След два дни учителят изписва тези думи на черната дъска и децата успяват да ги прочетат”.
Властта е безспорно заинтригувана от „чудесата” на сугестопедите и през 1971 г. Министерство на народната просвета и Министерство на народното здраве изпраща осем хабилитирани лекари да проучат дали поемането на толкова много учебен материал не е опасно за здравето на обучаемите. Лекарите анализират експериментите и установяват, че сугестопедията е не само безопасна и успешна практика, но едновременно с това лекува и укрепва.
Седем години по-късно 25-членна група от изтъкнати учени под егидата на ЮНЕСКО пристигат в София, за да удовлетворят интереса на международната общественост към сугестопедично обучение при деца и при възрастни. Учените от цял свят публикуват в специализирано американско списание по педагогика изводите си, че сугестопедията е по-висш начин на обучение по всички предмети и препоръчват въвеждането му в цял свят. /Новинар
Наистина, помня че преди 1989 г. много се шумеше по вестниците за учене на чужд език докато се спи. Оказа се голяма лъжа :(
13.07.2009 14:33
24.02.2010 20:36
08.04.2010 11:06
nqkoi znae li dali o6te se praktikuva v sofia i kade ? Skype : streetballfen
pls pi6ete
17.05.2012 10:00