Блогрол
1. Александър Божков
2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Постинг
17.01.2009 18:19 -
Бизнес наполовина - спедиторите отчетоха спад на товарите с 50% през последните 2-3 месеца
По-добре да притежаваш 20% от една добре работеща компания, отколкото 100% от нищо. Репликата е на Вилхелм Кьонтген, изпълнителен директор на германската спедиторска и логистична компания EMONS. Логиката на Кьонтген се приложи на практика във вторник, когато EMONS закупи 20% от една от най-новите български спедиторски компании, "МВ логистик". Може би в друго време сделката нямаше да направи впечатление, но в условията на финансова и икономическа криза всяка една чужда инвестиция прави впечатление. "Кризата не повлия на решението ни, тъй като кризите отминават, а всяка една уважаваща себе си компания мисли в перспектива", каза Кьонтген. EMONS притежава дъщерни компании в цяла Източна Европа и бившия Съветски съюз. София е последната точка, с която компанията затваря логистичната си мрежа в региона. Собственик и управител на "МВ логистик" е Минко Василевски, който е известно име в транспортния бранш. Той доведе една от най-големите спедиторски компании в света, "Шенкер", в България и в продължение на няколко години управляваше бизнеса й у нас. Именно затова от EMONS се съгласяват да станат притежатели на миноритарен дял в наскоро създадената компания.
Предпазливостта надделява
Сделката е единичен случай и като цяло предпазливостта в сектора надделява. Повечето компании предпочитат да се концентрират върху оцеляването си, а не върху дългосрочните планове. "Финансовата криза се отрази много сериозно на нашия бранш", обясни пред "Капитал" Георги Минчев, председател на Националното сдружение на българските спедитори и управител на компания "Трансбалкани". Според него като цяло транспортът е един от секторите, които са пострадали най-сериозно от проблемите в световната икономика. За последните 2-3 месеца обемът на превозените товари е спаднал с около 50%. От една страна, е намалял износът на готова продукция, от друга страна - вносът на суровини за предприятията. Дори и намалените транспортни разходи заради ниските цени на петрола и горивата не могат да привлекат повече товари заради спадналото или спряно производство. За последните няколко месеца цените на спедиторските услуги са паднали между 5 и 30% заради цените на горивата и увеличената конкуренция заради намалението на предлаганите за превоз товари, коментира Василевски.
Намалението е в зависимост от вида на използвания транспорт и направленията, по които се возят товарите, като то е най-голямо при морските превози. В сектора се работи на следния принцип - клиентът плаща стойността на транспорта, а спедиторът получава отделно възнаграждение, което е процент от цената на превоза. В зависимост от вида на товара и начина на транспортиране този процент варира от няколко промила до 30% от разходите по транспортиране. Заради падналите транспортни разходи приходите и печалбите на превозвачите намаляват.
Освен кризата и други фактори в момента влияят неблагоприятно върху спедиторските компании. Един от тях е загубата на руските пазари. Според Минчев до миналата година се е наблюдавал годишен ръст от 30% на товарооборота между България и Русия. През есента обаче износът на българско вино спада значително заради нови регулации.
Кризата обаче има и положителен ефект върху спедиторския бранш, обяснява Василевски. Според него има тенденция за аутсорсинг на логистичните услуги. Някои от големите компании в България в момента обмислят да закрият транспортните си отдели и да прехвърлят обслужването си на специализираните компании. Използването на специализирани компании в някои случаи може да спести част от транспортните и складови разходи на предприятията, казват спедитори.
Друг от плюсовете на кризата е, че спедиторите вече няма да трупат допълнителни разходи от превозването на стоки до отдалечени складове. Заради спадналото производство все по-лесно се намират логистични бази около големите градове.
Губят профилираните спедитори
Най-пострадали от кризата са спедиторските компании, които са профилирани в обслужване на определен вид клиенти и в частност предприятията от металургичната промишленост. На обратния полюс са фирмите, които обслужват широк спектър от товари в по-малки обеми, което им помага да реагират по-гъвкаво на промените в конюнктурата на пазара. Според Вилхелм Кьонтген такава е ситуацията не само у нас, но и в цяла Европа. "Идеалният случай във времена без криза е да имаш един основен клиент, който съставя повече от 10% от товаропотока, обработен от спедитора", допълни той. Прогнозите му са, че най-добре ще се приспособи на пазара този спедитор, който минимизира разходите си, като успее да комбинира различните товари по едни и същи направления. Това от своя страна ще позволи да се предложи по-ниска цена на услугата за крайните клиенти.
От трудната ситуация едни ще спечелят, други ще загубят, но при всички положения ще има промени. Според Георги Минчев се очаква да има преразпределение на пазара в края на април - началото на май. "Именно ситуацията тогава ще покаже коя компания може да се адаптира успешно при променени условия и коя разчита само на конюнктура и стара слава", допълни е той.
http://www.capital.bg/show.php?storyid=615893
Предпазливостта надделява
Сделката е единичен случай и като цяло предпазливостта в сектора надделява. Повечето компании предпочитат да се концентрират върху оцеляването си, а не върху дългосрочните планове. "Финансовата криза се отрази много сериозно на нашия бранш", обясни пред "Капитал" Георги Минчев, председател на Националното сдружение на българските спедитори и управител на компания "Трансбалкани". Според него като цяло транспортът е един от секторите, които са пострадали най-сериозно от проблемите в световната икономика. За последните 2-3 месеца обемът на превозените товари е спаднал с около 50%. От една страна, е намалял износът на готова продукция, от друга страна - вносът на суровини за предприятията. Дори и намалените транспортни разходи заради ниските цени на петрола и горивата не могат да привлекат повече товари заради спадналото или спряно производство. За последните няколко месеца цените на спедиторските услуги са паднали между 5 и 30% заради цените на горивата и увеличената конкуренция заради намалението на предлаганите за превоз товари, коментира Василевски.
350 млн. евро е приблизителният годишен оборот на спедиторите в България за 2008 г. |
Освен кризата и други фактори в момента влияят неблагоприятно върху спедиторските компании. Един от тях е загубата на руските пазари. Според Минчев до миналата година се е наблюдавал годишен ръст от 30% на товарооборота между България и Русия. През есента обаче износът на българско вино спада значително заради нови регулации.
Кризата обаче има и положителен ефект върху спедиторския бранш, обяснява Василевски. Според него има тенденция за аутсорсинг на логистичните услуги. Някои от големите компании в България в момента обмислят да закрият транспортните си отдели и да прехвърлят обслужването си на специализираните компании. Използването на специализирани компании в някои случаи може да спести част от транспортните и складови разходи на предприятията, казват спедитори.
Друг от плюсовете на кризата е, че спедиторите вече няма да трупат допълнителни разходи от превозването на стоки до отдалечени складове. Заради спадналото производство все по-лесно се намират логистични бази около големите градове.
Губят профилираните спедитори
Най-пострадали от кризата са спедиторските компании, които са профилирани в обслужване на определен вид клиенти и в частност предприятията от металургичната промишленост. На обратния полюс са фирмите, които обслужват широк спектър от товари в по-малки обеми, което им помага да реагират по-гъвкаво на промените в конюнктурата на пазара. Според Вилхелм Кьонтген такава е ситуацията не само у нас, но и в цяла Европа. "Идеалният случай във времена без криза е да имаш един основен клиент, който съставя повече от 10% от товаропотока, обработен от спедитора", допълни той. Прогнозите му са, че най-добре ще се приспособи на пазара този спедитор, който минимизира разходите си, като успее да комбинира различните товари по едни и същи направления. Това от своя страна ще позволи да се предложи по-ниска цена на услугата за крайните клиенти.
От трудната ситуация едни ще спечелят, други ще загубят, но при всички положения ще има промени. Според Георги Минчев се очаква да има преразпределение на пазара в края на април - началото на май. "Именно ситуацията тогава ще покаже коя компания може да се адаптира успешно при променени условия и коя разчита само на конюнктура и стара слава", допълни е той.
Големите играчи в България Много е трудно да се направи оценка на пазарния дял на отделните спедиторски компании. Причина за това са различните видове товари, които те обслужват, и себестойността на превозите с различните видове транспорт. Лидер в складовата логистика е "Вили Бец". Във въздушния транспорт най-голям относителен дял има "Милицер & Мюнх". Най-големи превози при групажния транспорт (при който в един камион, контейнер и т.н. се събират разнородни стоки на различни клиенти) реализират DHL, "Александър лоджистик", "Шенкер", "Милицер & Мюнх" и "Юнимастерс". В железопътния транспорт основен дял на българския пазар държат "Трансбалкани", "Шенкер" и "Милицер & Мюнх" |
Борисов: Затягайте коланите за следващит...
Подпомагане развитието на бебето от раж...
Подпомагане развитието на бебето от раж...
Подпомагане развитието на бебето от раж...
Подпомагане развитието на бебето от раж...
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари