Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.02.2009 22:13 - Български предприемачи масово продават бизнеса си
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 550 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 03.02.2009 22:14


Магазинът, в който се продават най-различни бизнеси, днес е празен. И прилича на музей, защото има изложена стока, но липсват купувачите. Така може да се перифразира моментната ситуация при сливанията и придобиванията на фирми в България, а и в световен мащаб.

Интересът на българските собственици на фирми да продадат бизнеса си се е засилил през последните месеци вследствие на глобалната криза, която вече се усеща и в страната, коментират консултанти. Проблемът днес обаче е, че купувачи почти липсват...

Защо предприемачите продават бизнеса си

Въпросът може и да изглежда нелеп, но целите трябва да са ясни още преди самата продажба да стартира, убеден е Мехмет Сойер от консултантската компания BCMS Corporate. Обикновено собствениците решават да продават по една или по няколко причини: промяна на начина на живот, желание за пълно оттегляне, липса на време, превръщането им от предприемачи в мениджъри... Една от важните причини за нарастването на предлагането през последните месеци е навлизането на все по-мощна конкуренция във всички отрасли. По тази причина немалко собственици избират сами да излязат от бизнеса в подходящ момент, вместо да губят пазарен дял и да бъдат изтласкани.

В последните месеци обаче много предприемачи просто са принудени да продават, за да получат ликвидност. Има фирми с падащ бизнес и собствениците им са склонни да продават, за да насочат парите към другите им печеливши предприятия, твърди Виктор Манев, управляващ съдружник в консултантската компания "ММ консулт".

Понякога продажбата е удобна и за акционерите, и за фирмата, твърдят консултанти. Това е възможно, в случай че е достигнат пик в разрастването на фирмата и невъзможност за по-нататъшен ръст самостоятелно, защото обикновено компанията има нужда от значителна инвестиция. А във времена на тежки финансови кризи банките често не са склонни да отпускат кредити. Така един от начините за набавяне на нужните средства остава продажба на част от компанията.

Колко струвам по време на кризата

Един от най-често използваните методи за оценка на бизнеса е на база очаквана доходност от фирмата. Тук предвид се взима показателят EBITDA (измерител за печалбата преди лихви, данъци и амортизационни отчисления). Ето и реален пример за изчисление: Даден бизнес носи доходност (EBITDA) от 500 хил. лв. на година при очаквана годишна възвращаемост за сектора, в който оперира, от 10%. В такъв случай цената на целия бизнес е 5 млн. лв.

Един от най-точните методи според експертите обаче е оценката на дисконтираните парични потоци (Discounted Cash Flows). Този метод всъщност представлява финансов анализ на настоящата стойност на бъдещи парични потоци. Или иначе казано: с колко ще се възвърнат утре парите, които съм вложил във фирмата днес. Цената на действащия бизнес не се определя на базата на активите, които фирмата притежава, а на базата на печалбата, която те биха генерирали в бъдеще. Пазарното положение също има голямо значение, защото пазарният лидер в дадена сфера винаги струва повече от фирма в златната среда.

"Когато продавате фирмата си, не предлагате това, което фирмата е била през миналата година, и то под вашето ръководство. Няма значение и как бизнесът ви се развива през тази година. Когато продавате една компания, вие продавате единствено това, което тя ще бъде след три години при новите си собственици", съветва Мехмет Сойер.

И тук се сблъскваме със сериозен проблем. Защото според консултантите оценката чрез дисконтираните парични потоци в момента е твърде несигурна. "Този метод за оценка се прави въз основа на много предположения за бъдещото развитие на компанията, а да правиш правилни предположения днес е много трудно", казва Манев. Когато през 2004 г. например Европейската банка за възстановяване и развитие придобива 20% от акционерния капитал на веригата магазини "Пикадили", сделката е сключена при изготвена прогноза за бъдещото развитие за следващите десет години. "Днес е трудно да се изготви дори тригодишна прогноза", твърди Манев.

Затова сега все по-често се използва методът на пазарните аналози (mark-to-market). Тук цената на компанията се определя на базата на известна цена на публични фирми с аналогична дейност и подобни характеристики. "Сегашният ни подход за оценка е да намерим сравнимост с подобна компания и да вземем предвид сегашното състояние на фирмата и пазара", казва Манев. Освен това все по-голямо значение при определянето на стойността има оценката на мениджмънта на компанията. Приема се, че ако не извлече печалба, добрият мениджмънт поне ще успее да запази стойността на инвестицията.

"Не на последно място е добре да се тества моделът на оценка на дружеството на различни променливи фактори (т.нар. стрес тестване), твърдят от "ММ консулт". При този модел се проверява как цената на един актив, включително стойността на едно дружество, се влияе при различни стойности на използваните предположения в оценката. Това е от съществена важност в кризисни времена, когато множество параметри (предположения) се изменят сериозно в кратки времеви хоризонти. По този начин оценяващият разиграва различни сценарии и вижда ефектите при промяна на предположенията (това се нарича анализ на чувствителността).

Кой има шанс

Според Билян Балев, управляващ партньор във "Форем консултинг", финансовата криза вече е ударила и пазара на сливания и придобивания в България. През последните три месеца в страната повечето договорени придобивания са се отложили или не приключват по различни причини. Едната е, че купувачите преосмислят оценките на компаниите, които от своя страна ревизират очакванията за финансовите си резултати. Другата немаловажна причина е рязкото затягане на кредитните пазари и затруднения, особено за финансови инвеститори, да набавят евтино дългово финансиране за планираните придобивания. Финансирането е проблемно особено за големи транзакции на стойност над 100 млн. евро, твърди Балев. Според него обаче по-важно е рязкото разширяване на рисковата премия за страни като България. Тя нарасна над два пъти спрямо началото на годината и вече е 500-550 пункта. А при дългосрочно финансиране с над 10% лихва полето за големи придобивания със заемен капитал става много тясно.

Все пак сделки може и да има. Браншовете, към които се очаква засилен интерес, са телекомите и енергетиката, фармацията и хранително-вкусовата промишленост. А според Виктор Манев високи цени ще постигат онези фирми, които генерират добър кешов поток.

Какво ще се случи в близките месеци на пазара на сливания и придобивания безспорно е трудно да се предвиди. Анализаторите са категорични в едно: най-доброто време за подобни покупки е в края на всяка криза или война. Тогава се очакват и повече клиенти в магазините за бизнес. Лошото в случая е, че никой не знае кога точно ще настъпи това време.
Няколко съвета на Джефри Далтън*:
1. Доверието, което вдъхвате, е всичко. Ако го изгубите, сделката ще пропадне. Един от най-лесните начини да го загубите например е да скриете причините защо продавате. Купувачът ще усети това и няма да ви се довери.
2. Бъдете честен пред себе си за силните и слабите места на своя бизнес и опитайте да го погледнете с очите на потенциален купувач. Какво ще поискате да узнаете за тази фирма?
3. Бъдете подготвен за провокативни въпроси в процеса на покупко-продажбата. Пригответе всички важни документи и информация на една ръка разстояние.
4. Изберете консултанти с опит, които ще отделят време и усилия да маркетират усилено бизнеса ви.
5. Бъдете решителни. Ако веднъж се решите да продадете бизнеса си, направете го. Средата за правене на бизнес постоянно се променя в днешно време, а колебанието в такъв момент може да ви струва пари.
6. Не приемайте сделката за приключена, докато не получите плащанията по нея. И никога не харчете парите, преди да ги получите.
* Джефри Далтън, член на Института на експерт-счетоводителите на Англия и Уелс и основател на консултантска компания

Рекордни отмени на сделки
Рекорден брой сливания и придобивания са били отменени през 2008 г. Според анализ на консултантската компания Dealogic общата стойност на сливанията и придобивания е достигнал 3.28 трлн. долара, което е с 29% по-малко в сравнение с цялата 2007 г. Компаниите са се оттеглили от 1309 сделки на обща стойност 911 млрд. долара, сочат още данните. За сравнение, през 2007 г. са били отменени 870 сделки на обща стойност 1.16 трлн. долара. /Капитал


Тагове:   масово,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 13029852
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930