Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.03.2009 20:41 - Пазарът за употребявани коли се съвзема от кризата
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 682 Коментари: 0 Гласове:
0



Когато производителите ни казват, че тази година в Европа ще бъдат произведени 25% по-малко коли, това удря пазара не само на нови автомобили. Тази седмица "Дневник" разказва за кризата в търговията с употребявани коли от България до Америка.

Залежали стотици хиляди автомобили, свит внос на нови количества, намаляло търсене и падащи цени - това бяха основните проблеми пред търговците на коли втора ръка в България в края на миналата и началото на тази година. През март обаче изненадващо цените се стабилизираха. "Търговците се умориха да предлагат екстри и да продават на критично ниски цени", коментира председателят на изпълнителния съвет на Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА) Анастас Тодоров. Той е убеден, че цените са по-ниски, отколкото в Западна Европа.

Началото на кризата
Първите признаци на задаващото се бедствие на българския пазар на употребявани коли започват да се усещат през есента на миналата година. Тогава банките у нас затягат режима на кредитирането, а много западноевропейци преразглеждат плановете си за смяна на семейния автомобил. Причината е ясна - световната финансова криза. Така в края на миналата година търговците на употребявани коли отчитат 260 000 сделки срещу 349 000 година по-рано.

Нещата се влошават още повече в началото на 2009-а, когато германското правителство обявява инициативата си за стимулиране на автоиндустрията, като дава между 2500 и 3000 евро на всеки, който предаде за скрап старата си кола и си купи нова. Така в една от страните, от която българските търговци се снабдяват редовно със стока, на практика спира предлагането на автомобили в най-търсения за българите ценови клас - до 10 000 лева. Ефектът върху германския пазар на нови коли обаче е удивителен, като през февруари ръстът в продажбите достига 21% при над 18 на сто спад за цяла Западна Европа.

Това обаче не топли тукашните автотърговци, още повече че към вече споменатите неблагоприятни фактори се добавя още един - студът през януари и февруари, който не предполага обиколки по ветровитите паркинги.

Под 5% от търговците се отказват от бизнеса
Естествено цените падат още, дребните търговци се изправят пред реалната опасност от фалит и започват да предлагат наличните коли на едро, дори на загуба. Въпреки очакванията за масови фалити към момента едва 5% от фирмите са се отказали от бизнеса, коментира Тодоров. Той добавя, че в най-тежките месеци търговците са били готови на всичко, за да не изпуснат клиент, дори на рискования ход да пуснат собствен лизинг - позната от ранните години на демокрацията схема. Условията бяха по-добри, отколкото при банките, имаше дори варианти за покупка на изплащане без оскъпяване.

Новите подходи
Сега обаче играта с цената вече не върши работа поради намалението до критични нива цени и се търсят нови варианти за привличане на купувачите. Такива са например сервизните книжки, които част от автокъщите правят на продаваните от тях автомобили. В тях се отразява техническото състояние на колата и нужните ремонти. В същото време обаче се запазва и практиката на внасянето на коли с различни щети, купени на килограм в Западна Европа, които в България минават пълна промяна и се появяват в автокъщите като отлично запазени, на малко километри и в добро състояние.

"Проблемът съществува, но вина за него имат и митниците", коментира Тодоров. Той отбелязва, че преди влизането на страната в ЕС контролът е бил по-строг и в документите за внос на всеки автомобил се е отбелязвало, че в момента на преминаването на границата е бил ударен. Това пък е помагало на купувачите при избора. Все пак председателят на изпълнителния съвет на Асоциацията на вносителите на автомобили увери, че вече е невъзможно "възкръсването на коли", обявени за бракуване в страната, откъдето идват.

Очакванията
Според Тодоров намаленото предлагане на стари коли в Западна Европа дори е имало оздравителна роля за българския пазар на автомобили втора ръка, защото е спрял "анархично високия внос". В същото време запасите от употребявани автомобили са достатъчно, за да задоволят търсенето. Като цяло от АВА смятат, че тази година ще е по-лоша от предишната, но и малко по-добра от очакванията.

Всички търговци се надяват топлото време да стимулира търговията, както това става всяка година. Добрата новина е и че банките вече възобновяват кредитирането. Лошата обаче е, че производителите на нови автомобили в Европа искат от ЕС нови мерки, които да ги спасят от кризата (виж карето), а те почти сигурно ще ударят колегите им, търгуващи употребявани превозни средства.

Исканията на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (ACEA), отправени към ЕС в началото на месеца.
- Улесняване на достъпа до финансови средства чрез гарантирани от правителствата нисколихвени заеми
- Увеличаване на специалния фонд в Европейската инвестиционна банка (EIB) до 40 милиарда евро и по-бързо одобрение на кандидатстващите проекти (2-3 седмици вместо 2-3 месеца, както е сега)
- По-голямо участие на EIB в заемите (75% вместо 50%)
- Да се стимулира търсенето чрез мерки за улесняване на получаването на малки кредити, мерки за стимулиране на обновяването на автопарка служебни автомобили, мерки за подмяна на стари коли, отиващи за преработка
- Намаляване на компенсациите за временно съкратени служители чрез финансиране от социалния фонд на ЕС
- Отлагане на въвеждането на нови стандарти, които ще увеличат разходите на производителите и ще ги направят неконкурентоспособни.
http://www.dnevnik.bg/skorost/2009/03/29/696879_bulgarskiiat_pazar_za_upotrebiavani_koli_se_suvzema_ot/



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 13704071
Постинги: 10474
Коментари: 5012
Гласове: 37090
Календар
«  Февруари, 2025  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728