Блогрол
1. Александър Божков
2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Постинг
29.03.2009 20:41 -
Пазарът за употребявани коли се съвзема от кризата
Когато производителите ни казват, че тази година в Европа ще бъдат произведени 25% по-малко коли, това удря пазара не само на нови автомобили. Тази седмица "Дневник" разказва за кризата в търговията с употребявани коли от България до Америка. |
Залежали стотици хиляди автомобили, свит внос на нови количества, намаляло търсене и падащи цени - това бяха основните проблеми пред търговците на коли втора ръка в България в края на миналата и началото на тази година. През март обаче изненадващо цените се стабилизираха. "Търговците се умориха да предлагат екстри и да продават на критично ниски цени", коментира председателят на изпълнителния съвет на Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА) Анастас Тодоров. Той е убеден, че цените са по-ниски, отколкото в Западна Европа.
Началото на кризата
Първите признаци на задаващото се бедствие на българския пазар на употребявани коли започват да се усещат през есента на миналата година. Тогава банките у нас затягат режима на кредитирането, а много западноевропейци преразглеждат плановете си за смяна на семейния автомобил. Причината е ясна - световната финансова криза. Така в края на миналата година търговците на употребявани коли отчитат 260 000 сделки срещу 349 000 година по-рано.
Нещата се влошават още повече в началото на 2009-а, когато германското правителство обявява инициативата си за стимулиране на автоиндустрията, като дава между 2500 и 3000 евро на всеки, който предаде за скрап старата си кола и си купи нова. Така в една от страните, от която българските търговци се снабдяват редовно със стока, на практика спира предлагането на автомобили в най-търсения за българите ценови клас - до 10 000 лева. Ефектът върху германския пазар на нови коли обаче е удивителен, като през февруари ръстът в продажбите достига 21% при над 18 на сто спад за цяла Западна Европа.
Това обаче не топли тукашните автотърговци, още повече че към вече споменатите неблагоприятни фактори се добавя още един - студът през януари и февруари, който не предполага обиколки по ветровитите паркинги.
Под 5% от търговците се отказват от бизнеса
Естествено цените падат още, дребните търговци се изправят пред реалната опасност от фалит и започват да предлагат наличните коли на едро, дори на загуба. Въпреки очакванията за масови фалити към момента едва 5% от фирмите са се отказали от бизнеса, коментира Тодоров. Той добавя, че в най-тежките месеци търговците са били готови на всичко, за да не изпуснат клиент, дори на рискования ход да пуснат собствен лизинг - позната от ранните години на демокрацията схема. Условията бяха по-добри, отколкото при банките, имаше дори варианти за покупка на изплащане без оскъпяване.
Новите подходи
Сега обаче играта с цената вече не върши работа поради намалението до критични нива цени и се търсят нови варианти за привличане на купувачите. Такива са например сервизните книжки, които част от автокъщите правят на продаваните от тях автомобили. В тях се отразява техническото състояние на колата и нужните ремонти. В същото време обаче се запазва и практиката на внасянето на коли с различни щети, купени на килограм в Западна Европа, които в България минават пълна промяна и се появяват в автокъщите като отлично запазени, на малко километри и в добро състояние.
"Проблемът съществува, но вина за него имат и митниците", коментира Тодоров. Той отбелязва, че преди влизането на страната в ЕС контролът е бил по-строг и в документите за внос на всеки автомобил се е отбелязвало, че в момента на преминаването на границата е бил ударен. Това пък е помагало на купувачите при избора. Все пак председателят на изпълнителния съвет на Асоциацията на вносителите на автомобили увери, че вече е невъзможно "възкръсването на коли", обявени за бракуване в страната, откъдето идват.
Очакванията
Според Тодоров намаленото предлагане на стари коли в Западна Европа дори е имало оздравителна роля за българския пазар на автомобили втора ръка, защото е спрял "анархично високия внос". В същото време запасите от употребявани автомобили са достатъчно, за да задоволят търсенето. Като цяло от АВА смятат, че тази година ще е по-лоша от предишната, но и малко по-добра от очакванията.
Всички търговци се надяват топлото време да стимулира търговията, както това става всяка година. Добрата новина е и че банките вече възобновяват кредитирането. Лошата обаче е, че производителите на нови автомобили в Европа искат от ЕС нови мерки, които да ги спасят от кризата (виж карето), а те почти сигурно ще ударят колегите им, търгуващи употребявани превозни средства.
Исканията на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (ACEA), отправени към ЕС в началото на месеца. - Улесняване на достъпа до финансови средства чрез гарантирани от правителствата нисколихвени заеми - Увеличаване на специалния фонд в Европейската инвестиционна банка (EIB) до 40 милиарда евро и по-бързо одобрение на кандидатстващите проекти (2-3 седмици вместо 2-3 месеца, както е сега) - По-голямо участие на EIB в заемите (75% вместо 50%) - Да се стимулира търсенето чрез мерки за улесняване на получаването на малки кредити, мерки за стимулиране на обновяването на автопарка служебни автомобили, мерки за подмяна на стари коли, отиващи за преработка - Намаляване на компенсациите за временно съкратени служители чрез финансиране от социалния фонд на ЕС - Отлагане на въвеждането на нови стандарти, които ще увеличат разходите на производителите и ще ги направят неконкурентоспособни. |
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари