Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.06.2009 20:40 - Боклукът на половин България поема на път
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 1083 Коментари: 0 Гласове:
1



Над 130 общини в България ще са принудени след 16 юли да извозват боклука си за депониране на разстояние от 20 до 180 км в отговарящо на европейските екоизисквания депо за отпадъци. Това се налага, защото 203 общински сметища ще бъдат затворени, пише електронното издание Медиапул.

Министерството на околната среда и водите (МОСВ) публикува в сряда план коя община в кое депо да транспортира сметта си.

До небивалото разнасяне на боклук из страната се стигна заради забавеното изграждане на договорените с ЕС 55 модерни депа, от които са готови и се експлоатират 27. Другите още се строят или се подготвя изграждането им.

България е поела ангажимент до средата на 2009 г. да закрие сметищата, които не отговарят на екостандартите, в противен случай следват евросанкции.

Повечето общини ще трябва да возят отпадъците си на разстояние от 50-70 км., единици са кратките дестинации от 20-30 км, няколко са и рекордьорите, които трябва да изпращат боклуците си на над 100 км. Сред тях са Гурково, Белене, Никопол и Правец, които са "зачислени" към регионалното депо в Севлиево, както и Септември, Ихтиман, Твърдица и Пещера, които ще возят сметта си в Карлово. Там трябва да отива и сметта на Самоков, който е на 180 км.

Всичко това ще струва на общините 6-7 млн. лв. годишно, изчисли екоминистърът Джевдет Чакъров. Тези допълнителни разходи изненадаха местните власти, които още в началото на годината предупредиха, че не са ги предвидили в бюджетите си, които и без това вече са на червено заради икономическата криза.

“Ако някои общини изпитат проблеми с финансирането на тези дейности, те би трябвало да се обърнат към Министерството на финансите, тъй като в бюджета на МОСВ такива средства не са предвидени“, коментира пред БНР зам.-министърът на околната среда и водите Чавдар Георгиев.

В публикувания от ековедомството план има и резервни сметища за съответните общини.

Съоръженията, което ще са годни за използване след средата на юли, са проектирани да поемат битовите отпадъци на 55 на сто от населението на страната.

От МОСВ уточниха обаче, че до края на 2009 г. се очаква да бъдат въведени в експлоатация първите клетки на повечето депа, които са в процес на изграждане, и така част от общините ще бъдат облекчени и няма да возят сметта си до други лицензирани сметища.

“Последните 8 депа ще се завършат през 2012 г. като поетапно всяка една година ще влизат в експлоатация може би от порядъка на 7-8 депа“, заяви Георгиев.

По думите му прилагането на въпросната схема ще предотврати опасността от евросанкции и при нужда ще се проведат разговори с Брюксел по плана за извозване на сметта.

Оставащите за доизграждане 23 регионални депа са в Габрово, Костинброд, Ботевград, Ямбол, Перник, Бургас, Добрич, Провадия, Кочериново, Пазарджик, Панагюрище, Плевен, Видин, Левски, Борово, Велико Търново, Варна, Стара Загора, Луковит, Костенец, Разлог, Малко Търново. Сред тях е и проектът на Столична община за построяване на завод за преработка на отпадъците.

МОСВ одобри схема за директно финансиране от Оперативна програма “Околна среда” (ОПОС), с цел не да се изграждат целите системи, а една до две клетки от депата и съоръженията за предварително третиране на отпадъците – сепариране и компостиране. Те трябва да бъдат готови до седем-осем месеца, с което третирането на отпадъците в страната ще бъде осигурено за следващите седем-осем години.

През това време ще се прецени в кои системи още колко клетки за депониране да бъдат изграждани. Причината е, че се очаква и разгръщане на системата от заводи за преработка на отпадъци, посочиха от МОСВ.

Със средствата от еврофондовете общините се подпомагат в периода, в който разходите са най-големи – за проектиране и ново изграждане.

Съгласно изискванията на Директивата общините поемат разходите за експлоатация, изграждане на нови клетки и следексплоатационни грижи за период не по-малък от 30 години. Те трябва да предвидят в такса смет и разходи за разширяване на системата, ако е необходимо, както и за закриване и рекултивация.

Повечето от общините сега не са го направили, на от ОПОС ще се отпуснат необходимите средства, допълниха от ведомството.


Радио Пловдив също съобщи, че сметището в Карлово и екозаводът в Шишманци ще поемат голяма част от боклука на общините, чийто депа трябва да бъдат закрити в средата на юли. Това стана ясно от публикувания план на екоминистерството за извозване на отпадъците от общини, за които все още няма изградени регионални депа.
 
България е поела ангажимент пред ЕС от 16 юли т. г. да организира третиране на битовите отпадъци в съответствие с европейските екологични изисквания. Според този ангажимент трябва да се преустанови експлоатацията на 203 общински депа, които не съответстват на европейските норми.
Към момента са готови и се експлоатират общо 27 регионални депа, сред които са пловдивското сметище край Цалапица, в Карлово и в Доспат. На тези 27 депа могат да се депонират битовите отпадъци от около 55 на сто от населението на страната. В процес на строителство са 5 регионални депа, както и пловдивският екозавод в Шишманци, като повечето от тях ще бъдат пуснати в експлоатация до юли. Оставащите за доизграждане 23 регионални депа трябва да бъдат готови до 7-8 месеца. Дотогава боклукът ще се извозва в действащите регионални сметища. Според директивата общините поемат разходите за експлоатация, изграждане на нови клетки и следексплоатационни грижи за период, не по-малък от 30 години. Те трябва да предвидят в такса смет и разходи за разширяване на системата, ако е необходимо, както и за закриване и рекултивация на сметищата.



Тагове:   отпадъци,   депо,   боклук,   сметище,


Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 12999716
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031