Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.08.2009 23:06 - КАРИЕРИ: Как да оцелеем в офиса
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 680 Коментари: 0 Гласове:
7


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Все повече хора работят в отворени офис пространства. Става дума за онези големи зали с множество бюра и компютри, където всеки може безнаказано да забоде нос в монитора ти или да те изкара от равновесие с продължителните си и невинаги смислени телефонни разговори. За да не се превърне ежедневието ни в истински ад, се налага да адаптираме работните си навици към този тип среда. И да не причиняваме на другите това, което не искаме да причиняват на нас. Лоранс Каракала, автор на книгата "Наръчник за оцеляване в офиса", съветва какво да правим (и да не правим), за да бъде "съжителството" в т.нар. open space по-лесно поносимо?

Правилата на колективния живот

Когато в една зала работят 10-20 души, а понякога и повече, трябва да положиш специални усилия, за да успееш да се съсредоточиш върху собствените си задачи. Особено, ако нямаш навика да го правиш. Според френския автор обаче е напълно възможно да се изолирате, стига да съумеете да не гледате и слушате другите. Така няма да се изкушавате да се включвате в разговори, които не ви засягат.

Добре е обаче да имате предвид, че вие също може да пречите на съседите по бюро. Това налага да съобразявате действията си. Например, ако ви се наложи да прихапвате пред компютъра, постарайте се да разтребите остатъците. Помислете още, че храни с прекалено силна миризма едва ли са твърде подходящи за офиса.

И още нещо - любопитството е смъртен грях в отворения офис. Задължително е да обуздаете желанието си да поглеждате в монитора на колегата, за да видите какво точно прави, в кои сайтове влиза и от кого получава имейли. Нещо повече - дори да забележите, че съседът ви посвещава работните паузи на жизнерадостен чат с приятели, по-добре запазете коментарите за себе си, съветва Карасала.

Шумът: враг №1

Шумът безспорно е най-сериозният недостатък на отворената работна среда. Въпреки това не е невъзможно да упражнявате контрол над дразнещите децибели. Достатъчни са малко желание, разбиране и спазването на няколко прости правила.

На първо място, когато водите телефонни разговори, опитайте се да сдържате емоциите си. Едва ли ако повишите глас, ще си свършите работата си по-добре. Другият източник на шумове е компютърът. В случай че искате да слушате музика или да изгледате някой клип, използвайте слушалки. Това е още един начин да се изолирате от останалите. Абсолютно задължително е да премахнете и звуковете, които сигнализират за получен имейл или съобщение например.

Ако работите в екип с други колеги по някакъв проект, не правете обсъжданията си в центъра на големия офис. По-добре запазете залата за срещи, за да не пречите на останалите. Недопустимо е също да се провиквате, за да искате информация от колега в другия край на залата, или за да му кажете, че сте му изпратили имейл. По-добре идете при него, или му се обадете по телефона, в случай че трябва да останете пред монитора си.

Добър ден - кога и на кого

Поздравявайте колегите още с пристигането на работното място. Този дребен жест не изисква усилия и същевременно допринася за създаването на добри отношения с околните. Това разбира се не означава, че трябва да прекъснете съседа по бюро, който се е съсредоточил в работата си или обсъжда нещо с други колеги. В такива случаи се задоволете само с кимване на глава.

Ако сте нов в офиса, по-добре бъдете въздържан. Устният поздрав е напълно достатъчен. Ръкуването също е позволено, но целувките и прегръдките оставете за по-нататък.

В асансьора поздравете всички с "добър ден" и усмивка. След това можете да замълчите. Не се чувствайте задължен да започвате разговор, особено ако е рано сутрин и в асансьора има много хора.

Вие или ти

Когато попадате на ново място и не знаете какви са правилата, заложете на учтивата форма. За предпочитане е да изчакате другите да ви предложат да преминете на "ти". Ако това не се случи, продължете да използвате "вие", особено в отношенията с висшестоящите. Това със сигурност е по-добре, отколокто да се опитате да стопите леда с приятелско обръщение, което увисва неприето във въздуха.

В отношенията с клиентите също е по-добре да заложите на формалната учтивост. Има сектори обаче, където рамките са по-разчупени. За да не се почувствате неловко, поинтересувайте се предварително как стоят нещата.

Личният живот - тема табу?

Прекарваме много верме в офиса и понякога няма как да не споделим с колегите силните моменти или емоции, които изживяваме, с риск да прекрачим стриктно професионалните отношения. В реда на нещата е да разкажете например как сте прекарали уикенда или каква рокля ще носите на сватбата на сестра си. Преди да споделите по-лична информация обаче, е редно да се запитате дали човекът насреща наистина ви е близък. И дали не се отегчава да слуша за проблемите със съпруга/та ви или за неприятностите на детето ви в училище? Да не говорим, че някои подробности могат сериозно да уронят престижа ви в компанията. Слуховете бързо се разпространяват. А наистина ли е необходимо всички да знаят за вчерашния скандал у дома?

Обедната почивка

Това често е възможност да поговорите с останалите колеги. Можете да използвате момента да се запознаете с хора, които още не познавате. Заложете на по-неангажиращи разговори, за предпочитане на неслужебни теми.

Какво не бива да правите:

- не пожелавайте добър апетит на другите

- не коментирайте обедния избор на колегите си, нито диетите им

- не обсебвайте разговора, оставете останалите да се включат, като им задавате въпроси и ги слушате какво отговарят

- не налагайте една-единстена тема за разговор - дори да е много интересна за вас, това съвсем не означава, че и другите споделят ентусиазма ви

Парти в офиса

Без значение дали са по повод нечий рожден ден, пенсиониране или напускане, партитата в офиса имат свой специфичен протокол. Деликатен е въпросът колко пари ще дадете за подаръка на колегата. Няма установена норма, но в случай че сте работили дълго заедно и/или сте негов пряк ръководител, развържете кесията. Ако въпреки това решите да не допринасяте съществено, бъдете дискретен. При положение че вие сте натоварни да събирате средствата, опитайте се да предразположите останалите, като им кажете например, че няма значение колко ще дадат. И най-вече избягвайте да ги гледате в ръцете и в портфейлите.

Ако човекът, който прави партито, е от вашия екип, сте длъжен да отидете на събирането. Ако обаче не сте много близки и имате работа, най-добре е да се появите, да го поздравите и след това дискретно да се оттеглите. В случай че бюрото ви е в близост до мястото на купона обаче, задължително е да си направите труда да се присъедините. В противен случай ще изглеждате странно в очите на останалите.

Събранията

Точността е първото правило, когато става дума за фирмени събрания. Не забравяйте да си вземете всички необходими за участието ви в дискусиите документи. Не прекъсвайте презентаторите. Дайте знак с ръка, че искате да изкажете мнение и изчакайте да ви поканят, но запишете мислите си, за да не ги забравите докато настъпи моментът да говорите.

Ако се налага да си тръгнете по-рано, имате две възможности. В случай че няма как да останете незабелязани, по-добре набързо обяснете защо напускате дискусията. Ако пък сбирката е в по-широк формат, излезте дискретно, като се постараете да не прекъсвате колегите. Най-добре е още в началото да си изберете място близо до вратата, за да ви е по-удобно. Във всеки случай обаче предупредете организатора на срещата.
http://www.karieri.bg/show/?storyid=766993



Тагове:   офис,


Гласувай:
7



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 12996505
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031