Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.08.2009 21:42 - Гергов пред "Труд": МВР иска списъци. На мутрите или на бизнеса?
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 944 Коментари: 0 Гласове:
1



image Снимка Михаил Кършовски

Интервю с Георги ГЕРГОВ на Валерия Велева

- Някои вестници писаха, г-н Гергов, че гледате към стола на Станишев. Наистина ли ще атакувате лидерския пост в БСП?

- Тези ваши колеги, които са написали това, или изпълняват поръчка, или си нямат понятие каква партия е БСП. В нашата партия кардиналните промени не стават случайно. На този етап БСП не е узряла за каквато и да е реформа, камо ли за смяна на лидера. Каквато и стъпка да се предприеме в тази насока сега, би била неадекватна.

- Но лидерският проблем се изостри след катастрофалните резултати на вота.

- Това не е проблем, с който на този етап трябва да се занимаваме. Няма нужда да се дестабилизира партията в момент, когато трябва да решаваме сериозни проблеми.

- Май отново ви предстои да минете през чистилището, г-н Гергов!

- Ние минаваме през това чистилище от 1989 г. То не бе крясъкът “кой не скача, е червен”, то не бяха виковете: “червени боклуци”, то не бе сочене с пръст. Какво ли не измислиха срещу нас! И кои го правеха? Наши бивши партийни членове или симпатизанти - хора, които не са успели в БСП, не са могли да се промушат и да направят партийна кариера - те станаха най-големите ни опоненти. И това ще продължи. Защото тези популистки, временни партии, които сега излизат на терена, не биха могли да съществуват, ако не сме ние. На наш гръб те стават и опозиция, и лидери на дясното. А колко всъщност са дясно - е отделен въпрос.

- То самата БСП вече е дясна партия.

- Това е развитието на живота - партия, която четири години е изпълнявала дясна политика; партия, която защитава социалдемократите; партия с ясно изразено отношение към комунистите; партия, която се бори да няма глад - това е БСП. Тази партия не е партия на бедните. Иначе аз какво да правя в нейните редици? Това, че дядо ми е бил комунист, не значи, че и аз трябва да бъда комунист. Нямам тези виждания. Ние трябва да имаме модерни, съвременни идеи за развитието на обществото, на здравната реформа, на образованието, на социалната сфера. В това е нашата сила. Сега, когато сме в опозиция, ще имаме възможност да начертаем по-ясно пътя, по който трябва да вървим. Това трябва да стане на конгреса през октомври или на следващия в средата или в края на 2010 г. Предстои ни много работа, но не тази, която ни подсказват медиите и опонентите.

- Какъв е вашият анализ за изборната загуба?

- Направиха се много грешки. А лидерите ни нямат кураж и сили да си ги признаят.

- Посочете ги вие?

- Бяха допуснати големи пропуски в управлението на държавата, които се замазваха, замазваха... Просто не искаха да се признават. Като се започне от кадровата политика по отношение на министри, на зам.- министри, на началници на отдели, на приоритети на властта. Разбира се, не може да се отрече, че икономически и финансово не допуснахме дестабилизация на държавата. Но това сега остава на заден план пред проверките, с които се захвана новото правителство. То дойде с много хъс, но това, че проверяват усърдно сега, не значи, че ще управляват успешно утре. Аз ще подкрепям такова правителство, което ясно каже на глас кой за какво е бил виновен. Да назоват дори и себе си.

- Но днешните не са управлявали!

- Защо мислите, че те са богопомазани или са расли с ореолче? Новите, които проверяват другите, трябва да проверят и себе си. Нали всички сме равни пред закона. Нашата партия, като не е имала силите да направи проверки, те сега имат всичко - сили и воля. А ако сегашните управници не знаят какво става и какво е ставало в техните редици, ние ще им подскажем кои от своите хора по места да проверят. Щом ще си служим с такива прийоми - нищо не бива да се забравя и подминава.

- Това не е ли начин за отклоняване на вниманието от гафовете на бившите?

- Не! Не казвам: спрете да проверявате наши хора! Аз съм проверяван 20 години. Но каквото е отношението към мен, такова трябва да бъде и към всички останали. Да, има заменки. Дайте ги! Покажете тези, които са ги правили, да видим какво са заменяли, какво се вземали, сложете ги на тезгяха да ги видим всички, без значение от коя власт са. Дали обаче ще имат силата да го направят? Само с реваншизъм не става! Ако ще е само реваншизъм, ние сме много зле! В бизнеса сме силно притеснени.

- От какво? От това, че ще ви проверяват или че не виждате накъде ще върви държавата?

- Притеснявам се от нещо основно. ЕС вече не го интересува какво се случва в България. Статуквото се промени: в Европа дойде десницата, в България - също. Притеснително е, че всичко това, което на нас ни се иска да се случи по отношение на фондовете, няма да се случи! Кой го интересува от тези 27 държави в Европа какво става в България, кой е премиер или кой е Георги Гергов, или какви са драмите ни с еврофондовете? Това е изпята песен. Сега всеки да се спасява. Проблемът ни е, че в Европа вече няма кой да ни обърне внимание. И аз питам: какво ще прави държавата ?

- Бойко Борисов заминава в Брюксел точно по тези въпроси, което показва, че правителството разбира къде са проблемите.

- Хубаво е, че още в началото са усетили пулса и са разбрали какво трябва да направят. Само че в Европа няма никой да им обърне внимание. Освен вие, медиите, да пишете колко много е направило правителството.

- Много лоша е вашата прогноза, г-н Гергов!

- Това не е прогноза, това е истината! Защо да се заблуждаваме? Откъде накъде Европа ще дава пари за България в момент, в който политическите интереси на големите държави са застрашени на базата пак на пари.

- Но ако в България не дойдат свежи средства от еврофондовете, ние загиваме. Данните за икономиката са стряскащи.

- Те ще стават все по-стресиращи. В един момент и управляващи, и бизнес ще изпаднат в истерия. А това ще изиграе лоша шега на всички. Не мисля, че с една делегация или с молби Европа ще отпуска пари. Трябва да се вземат нестандартни мерки, които няма да бъдат в полза на това правителство! И ген. Борисов, ако иска да успее, трябва да има силите да го направи! От това, че ще върнат тази заменка, или че ще вкарат министър в затвора, няма да се промени животът на хората, няма да се вдигне стандартът им. Няма да помогне и на бизнеса.

- Но ще има възмездие, което хората чакат!

- Да, и аз затова приветствам проверките, настоявам да се стигне докрай,но едновременно с това питам: какво идва след тях? Какво прави правителството по отношение на здравеопазването, на икономиката като цяло, на данъчната политика, на митниците? Това, че ще смени караула, че ще махне старите началници не значи, че ще затвори всички дупки и пробойни, откъдето изтичат пари. Адмирирам хода на генерал Борисов да назначи млади хора в управлението- това е правилната политика. Внимателно го наблюдавам и най-малкото аз мога да бъда негов ласкател. Тези млади хора или бързо ще се разочароват и ще влязат в старото русло, или наистина ще направят необходимото за държавата. Трябва да им се помага. Трябва да има приемственост. Не може да се отрича тотално направеното досега. Не бива да се отрича работата на Орешарски. Между бившия и настоящия финансов екип трябва да има топла връзка. И да се внимава с всеки финансов ход. Защото там може да стане пробоят.

- Смятате, че там е слабото ни място?

- Там е крехко. Не давам оценка на младите, не ме разбирайте погрешно, не съм и този, който трябва да я дава. Просто подчертавам, че гръбнакът на едно правителство е финансовият министър. И всеки погрешен ход може да е с тежки последици. Това е важно да се знае, а не списъците, които са поискали от регионалните шефове на МВР?

- Какви списъци?

- Вътрешният министър е казал на шефовете на регионалните дирекции на МВР: или си дайте оставките, или имате един месец срок да ми предоставите списък с местните босове. Този факт след това започна да се замазва. Какъв списък са поискали? Списък на бизнесмените ли?

- Това ли са поискали?

- Това питам и аз: за какви босове става въпрос? Нас, бизнесмените всички ни знаят. Ние сме публични личности. А ако става въпрос за мутрите, смешно е да искат списъци, след като имената им са в сводките, откакто я има полицията. И всички ги знаят добре. Затова искам да знам кои имена искат по списък. И какво ще правят с тези имена? Ще ни притискат, ще ни извиват ръце? Не смятам, че “кой не скача, е червен”.

- Има ли паралел с 97-а?

- Има доста неща, които са сходни. Тогава Костов влезе със същия летящ старт. Тогава играеше същата метла, беше синя, сега не знам каква ще я кръстят. И какво? Не мисля, че тези уволнения са полезни за държавата. Трябва да се търси генезисът на проблемите в управлението. Не просто да се вика: той (предишният) ми е изхарчил всичките средства и ми е оставил само за заплати. Но той (предишният) ми е свършил и това, и това, което е добро за държавата. Защо не го казват? Защо не казват колко пари са вкарани в министерствата за добро? Защо не казват за инвестициите в социалната сфера, в културата, в театрите, в здравната политика, в осигуряването на възрастните хора, в икономиката?

- Но хората харесват начина, по който действа Борисов. Неговият рейтинг расте главоломно.

- Ако аз бях лидер на БСП, и бяхме спечелили изборите, щях да постъпя по същия начин като Борисов. Но той не е един в партията си. Няма начин да не му подложат динена кора. Няма начин в един момент това да не се обърне срещу него, колкото и да ги държи в една ръка, колкото и за всичко да питат лидера. Историята познава много такива примери. Бойко просто трябва да бъде последователен. Другото е въпрос на време. Сега е важно какво ще се договори с г-н Путин. Много е важно и как ще реагира на неговото управление и Вашингтон. Важно е и какво ще постигне в Брюксел. Въобще много стъпки през тънък лед му предстоят. Бойко влиза в голямата политика.

- Какво ще кажете, г-н Гергов, на Павел Писарев, който заяви, че в БСП може да има богати хора, но те не могат да заемат ръководни постове?

- Ще кажа: да си направят комунистическа партия и да си отидат в нея. Стига са подяждали като помиярчета отстрани тази голяма БСП. Стига са я баталясвали! Писна ми във Висшия съвет на БСП да виждам вълци в агнешки кожи, които смятат, че местата им са пожизнени. Заради тяхната некадърност сме на този хал. Откъде накъде Писарев ще ми дава оценка, след като те стопиха и съсипаха най-голямата партия в България? Аз ли я баталясах? Не! Такива като него: професори, умници, дето стоят на последния ред на “Позитано” и дават акъл на първите редове, и ние като добри синове ги слушаме и даваме всичко от себе си. Сега да си гледат старостта! И да дадем път на младите.

- Станишев нали е млад, а каква загуба ви донесе!

- Сергей има грешки, но дайте му шанс да се развие! Защо всички бързат? Е, има един кръг около него - ще го изчистим! Разни съветничета - ще ги махнем! Той довчера бе премиер и ние не можехме да му се бъркаме, но днес е лидерът и в прав текст можем да му кажем: Сергей, махни ги тези момчета с меки китки около себе си! Нашата партия не е такава. Или ще ги изчистиш, или ще си ходим ние ! Да ме прощава дядо ми, но ще си ходим!

- Те това и чакат - олигарсите да си ходят!

- Кой измисли това “олигарх”? Тази, която бе прислужничка на олигарсите. Какво значи олигарх? Колко дни Георги Гергов е бил на държавна служба, че не мога да се сетя? Какво съм ползвал от държавата? Правил съм бизнес и съм станал олигарх, това ли е? Аз съм от единия край на барикадата, а те от другия, така ли? За какво става въпрос? И постоянно се набива, набива в обществото, че да ни намразят хората. С какво аз съм лош? Само защото правя бизнес? Могат ли без нас да оправят икономиката? Ако могат, да казват. Да си продадем имотите и да се махаме. Който има нещо срещу мен, да ми го каже в очите. Тогава ще му отговоря достойно. Аз съм смел човек. Фактът, че толкова години стоя в България, че няма работник, на когото да не съм му дал заплатата в точния ден, че ги осигурявам, че не крада, ме прави силен. Да, има помия. И тя се изсипва върху мен. Но аз си нося кръста, знам кой съм. Нормално е да има завист. Не може да си успял човек, след теб да има толкова хора и ти да чакаш само да те хвалят. Това е нарцисизъм. На мен ми е рано да съм нарцисист. Затова не влизам с голяма крачка в политиката. Аз съм директен. Затова и Бойко ми харесва в тази му част. Направо ме кефи, защото е мъж! А ние като партия трябва да си намерим мястото. Защото България е обречена да бъде социална държава. Ако те днес са на власт- утре ще сме ние. Това е истината!

http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=216616



Тагове:   интервю,


Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 13039048
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930