2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Строителството на пътища трябва да се финансира от специален фонд, в който да влизат постъпленията от акциза върху горивата, пътни данъци и такси, приходите от винетки, и дори част от плащаните мита при покупка на автомобил. За това настояват от Българската браншова камара "Пътища", в която членуват 128 пътно-строителни фирми.
Подобна система съществуваше при правителството на Иван Костов и тогава се събираха по 700 млн. лева годишно за пътища, а сега бюджетът на Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) е малко над 300 млн. лева, които са крайно недостатъчни, обясниха от камарата. Фондът е закрит при правителството на НДСВ и оттогава пътищари настояват за неговото възстановяване.
Към днешна дата такси, данъци и акцизи са се повишили и във въпросния фонд ще постъпват повече от 700 млн., казват от камарата.
С увеличените средства за пътища ще могат да се завършат пътни обекти за 360 млн. лева, които са започвани през последните години, но са оставяни построени на 50-60%. Пример за такъв обект е тунелът на Кашана.
Други препоръки на камарата към новото правителство е да се обмисли внимателно кой ще ръководи пътната администрация след преминаването й под шапката на регионалното министерство, за да не бъдем свидетели на "поредния експеримент". В момента изпълнителен директор на НАПИ, назначен от ГЕРБ, е Димитър Иванов.
По думите на Румен Йовчев, председател на Управителния съвет на камарата и изпълнителен директор на "Мостстрой", от всички директори на пътното ведомство, които са над 10 за 9 години, "само 3-4 са истински професионалисти, 3-4 стават горе-долу, а останалите са мераклии".
Сред повдигнатите отново въпроси от бранша е даването на равни шансове за българските и чуждите фирми при участието им в търгове за големи инфраструктурни обекти. Йовчев каза, че в новите тръжни условия за магистрала "Тракия" се дават референции на фирми, които са строили магистрали през последните пет години. Това означава, че от българска страна ще могат да участват само 4 фирми – Холдинг "Пътища", "Мостстрой", "Трейсгруп" и Автомагистрали "Черно море". По думите му, условието трябва да се промени, така че да се дават референции и на фирми, които са строили пътища първи клас, за да се даде шанс на повече местни фирми да участват.
От камарата настояват да се прекрати практиката пътните фирми да финансират държавата, като им се задържат дължимите плащания. Според Йовчев НАПИ дължи в момента 130 млн. лева на пътни фирми, 45 млн. от които са за зимно поддържане.
Още една от препоръките е държавата да гарантира качественото и навременото строителство на магистрала "Люлин". Йовчев заяви, че камарата разполага с доказателства, че турските изпълнители "Мапа-Ченгиз" не спазват някои технически изисквания при изграждането на съоръжението и то не е качествено.
От камарата заявиха, че за повече от година не е проведен нито един търг за проектиране на пътно съоръжение, което силно застрашава усвояването на еврофондовете за пътища. За да се финансира пътна отсечка по оперативните програми, трябва да има изготвен изряден проект, което отнема понякога година, а отчуждителните процедури – още две години. В същото време сегашният програмен период, в който страната ни трябва да усвои 1.5 млрд. евро за пътища, изтича през 2013 г.