Блогрол
1. Александър Божков
2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Постинг
10.09.2009 17:17 -
5 правила за сигурно пътуване в чужбина
Трагедията в Охридското езеро от миналия уикенд насочи вниманието и върху туроператорските фирми. Това е поводът да проверим и припомним какво можете да направите, за да тръгнете на екскурзия по-сигурни. Как да проверим с каква компания ще пътуваме, какви са правата и отговорностите ни, кога може да разчитаме на агенцията в случай на инцидент и кога отговорността си е само наша.
Стъпка 1: Проверка на компанията, с която пътуваме
Избраният туроператор трябва да е регистриран по закона за туризма, за да има право да организира пътувания. Неговата регистрация може да се провери по няколко начина. Единият е на място в офиса, където сертификатът за регистрацията на компанията трябва да е окачен на видимо място. Другият начин за проверка е в интернет, макар че той не е 100% сигурен. На страницата на бившата вече агенция по туризъм www.tourism.government.bg има списък на легитимните туроператори и туристически агенции. Практиката обаче показва, че в списъка има пропуски. Освен регистрация всеки туроператор трябва да има и сключена професионална застраховка. Тя гарантира, че при евентуален фалит на компанията ще има пари за прибирането на туристите. Третата възможност е преравянето на онлайн форумите. Ако фирмата е имала пропуск, твърде вероятно е недоволни туристи да са изразили яда си в мрежата.
Стъпка 2: Проверка на избраната екскурзия
Много е важно клиентът да се информира какво точно получава срещу пакетната цена, която плаща. Не е достатъчно да прочете в сайта на туроператора какво включва екскурзията. Клиентът трябва да подпише и получи копие от договора с туроператора. Освен това трябва да изиска писмена информация за подробната програма на екскурзията с най-малките детайли - категория на хотела, видове допълнителни екскурзии и т.н. Още по-добре ще е, ако тази информация е на бланка на туроператора. Така клиентът ще може да има претенции, ако не получи това, което му е обещано и за което си плаща.
Стъпка 3: Пълен пакет от документи
За да е сигурен, че правата му са защитени, клиентът трябва да получи от туроператора пълен набор от документи. Това са:
- Договор за организирано пътуване
- Подробна програма за пътуването
- Касова бележка и фактура
- Ваучер за предоставяните услугите
- Самолетни или автобусни билети
- Полица за медицинска застраховка
- Копие от сертификат за сключена застраховка за отговорност на туроператора
- Копие от пълните условия на задължителната застраховка "Медицински разходи при болест и злополука на туриста" за пътувания извън страната.
И за да е сигурно, че сте получили всичко това, можете да искате и приемо-предавателен протокол.
Стъпка 4: Ако имате оплаквания
Ако не получите това, което ви е обещано, след завръщането си може да се оплачете пред Комисията за защита на потребителите. За да е валидно оплакването ви обаче, трябва на място, по време на екскурзията, да докажете, че има разминаване между предлаганата и получената услуга. Например ако сте си платили за 4-звезден хотел, а сте настанен в 3-звезден, трябва да вземете някакъв документ от хотела, който удостоверява, че е три звезди. Или ако ви е обещана празнична гала вечеря, а такава няма, трябва да помолите представител на ресторанта да ви подпише вид протокол за разминаването.
Стъпка 5: Гаранцията за сигурност
Туроператорът носи отговорността за всичко, което е описано в договора. Или неговият партньор, доставчик или подизпълнител, който предоставя услугата. Например, ако екскурзията включва разходка с автобус до местна забележителност, отговорността е на фирмата, която предоставя автобусната услуга. За да е в сила отговорността обаче, трябва да са подписани договорите с правата и задълженията на страните още преди началото на екскурзията.
Стъпка 1: Проверка на компанията, с която пътуваме
Избраният туроператор трябва да е регистриран по закона за туризма, за да има право да организира пътувания. Неговата регистрация може да се провери по няколко начина. Единият е на място в офиса, където сертификатът за регистрацията на компанията трябва да е окачен на видимо място. Другият начин за проверка е в интернет, макар че той не е 100% сигурен. На страницата на бившата вече агенция по туризъм www.tourism.government.bg има списък на легитимните туроператори и туристически агенции. Практиката обаче показва, че в списъка има пропуски. Освен регистрация всеки туроператор трябва да има и сключена професионална застраховка. Тя гарантира, че при евентуален фалит на компанията ще има пари за прибирането на туристите. Третата възможност е преравянето на онлайн форумите. Ако фирмата е имала пропуск, твърде вероятно е недоволни туристи да са изразили яда си в мрежата.
Стъпка 2: Проверка на избраната екскурзия
Много е важно клиентът да се информира какво точно получава срещу пакетната цена, която плаща. Не е достатъчно да прочете в сайта на туроператора какво включва екскурзията. Клиентът трябва да подпише и получи копие от договора с туроператора. Освен това трябва да изиска писмена информация за подробната програма на екскурзията с най-малките детайли - категория на хотела, видове допълнителни екскурзии и т.н. Още по-добре ще е, ако тази информация е на бланка на туроператора. Така клиентът ще може да има претенции, ако не получи това, което му е обещано и за което си плаща.
Стъпка 3: Пълен пакет от документи
За да е сигурен, че правата му са защитени, клиентът трябва да получи от туроператора пълен набор от документи. Това са:
- Договор за организирано пътуване
- Подробна програма за пътуването
- Касова бележка и фактура
- Ваучер за предоставяните услугите
- Самолетни или автобусни билети
- Полица за медицинска застраховка
- Копие от сертификат за сключена застраховка за отговорност на туроператора
- Копие от пълните условия на задължителната застраховка "Медицински разходи при болест и злополука на туриста" за пътувания извън страната.
И за да е сигурно, че сте получили всичко това, можете да искате и приемо-предавателен протокол.
Стъпка 4: Ако имате оплаквания
Ако не получите това, което ви е обещано, след завръщането си може да се оплачете пред Комисията за защита на потребителите. За да е валидно оплакването ви обаче, трябва на място, по време на екскурзията, да докажете, че има разминаване между предлаганата и получената услуга. Например ако сте си платили за 4-звезден хотел, а сте настанен в 3-звезден, трябва да вземете някакъв документ от хотела, който удостоверява, че е три звезди. Или ако ви е обещана празнична гала вечеря, а такава няма, трябва да помолите представител на ресторанта да ви подпише вид протокол за разминаването.
Стъпка 5: Гаранцията за сигурност
Туроператорът носи отговорността за всичко, което е описано в договора. Или неговият партньор, доставчик или подизпълнител, който предоставя услугата. Например, ако екскурзията включва разходка с автобус до местна забележителност, отговорността е на фирмата, която предоставя автобусната услуга. За да е в сила отговорността обаче, трябва да са подписани договорите с правата и задълженията на страните още преди началото на екскурзията.
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари