Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.12.2009 19:03 - БДЖ ухажва "Дойче бан" за общи товарни превози
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 592 Коментари: 1 Гласове:
0

Последна промяна: 15.12.2009 19:30


Изпадналите в тежко финансово състояние "Български държавни железници" (БДЖ) се опитват да привлекат най-голямата европейска жп компания "Дойче бан" в създаването на съвместно дружество за товарни превози, но успехът им е спорен. В същото време държавата всяка седмица гласува отпускането на милиони за железопътните дружества, за да предотврати пълния им фалит и протести на служители, чийто заплати се бавят.

Идеята за пълна или частична приватизация на железопътните товарни превози е от години. През ноември зам.-министърът по транспорта Камен Кичев каза пред Mediapool, че се работи по привличането на стратегически инвеститор в областта на товарните превози, който да е някоя от най-големите европейски компании за жп превози. В последствие стана ясно, че това са германските железници "Дойче бан".

Миналата седмица зам.-министър Кичев беше в Германия за среща с ръководството на "Дойче бан", но до споразумение за създаването на съвместно дружество за товарни превози, каквото е желанието на българската страна, не се е стигнало.

"Конкретни параметри на това споразумение ще има след януари, когато очакваме посещение на ръководството на "Дойче бан" у нас.", каза във вторник транспортният министър Александър Цветков.

За първи път от години товарните превози са на загуба заради икономическата криза и заради прекратената дейност на металургичния комбинат "Кремиковци".

БДЖ е най-големият клиент на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и заради намалелите си приходи завлича и тях с дългове. В резултат двете железопътни компании изпаднаха в тежка финансова криза с десетки милиони дългове към кредитори, доставчици и за заплати на служителите.

В няколко последователни седмици правителството гласува отпускането на различни суми, за да измъкне железниците от ситуацията. НКЖИ взе 7 млн. от капиталовата си програма, за да плати заплати, след това още 16 млн. лева, които дойдоха от отмененото 10-процентно съкращение на разходите на ведомствата. БДЖ взе 17 млн. лева от отмененото съкращение на разходите за заплати и покриване на дългове. До Нова година забавените заплати на железничарите ще бъдат изчистени, заяви Цветков.



Концесии и обществени поръчки в транспорта ще се контролират от граждански сдружения

Представители на неправителствени организации ще наблюдават процедурите по отдаване на обществени поръчки и концесии, възлагани от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС). Това се регламентира с подписания във вторник от транспортния министър Александър Цветков Меморандум за сътрудничество с дружество "Обединени сдружения за граждански контрол".То се председателства от Цветан Ночев и включва 26 неправителствени организации от почти всички области на обществения живот с над 2000 членове.

По думите му "Дойче бан" са заинтересовани от партньорство с българската страна, заради стратегическото ни разположение. Министърът каза още, че една от съвместните инициативи на нашите и германските железници може да е въвеждането на ро-ла превози – транспортиране на ТИР-ове с вагони.

От интерес за "Дойче бан" може да е и жп връзката с ферибота Варна – Кавказ. На пристанище Кавказ вече работи митнически пункт и това позволява превозването на акцизни стоки като алкохол и тютюневи изделия от България към Русия, съобщи Цветков.

Според публикации в германската преса обаче "Дойче бан" е замразил всичките си инвестиции в чужбина за неопределен период от време. Това означава, че българското предложение за съвместна дейност е със съмнителен краен резултат.

От 2006 г. насам между германските и българските железници действа меморандум за сътрудничество, според който "Дойче бан" консултира БДЖ за превръщането им в печелившо дружество.

През ноември "Дойче бан" спечели поръчка за изграждането на жп мрежа в Катар на стойност 17 млрд. евро.

С меморандума се установяват ясни и ефективни правила за взаимодействие между неправителствените организации и МТИТС, както целта е да се повиши общественото

доверие към ведомството и да бъде засилен гражданският контрол. Двете страни ще обменят информации и ще имат редовни срещи. Представители на сдруженията ще контролират процедурите за възлагане и изпълнение на обществени поръчки и концесии. По този начин ще се осигури по-голяма ефективност при изразходването на бюджетни и извънбюджетни средства, посочи министър Цветков.

Първите обществени поръчки, които ще се наблюдават от НПО-тата са тези по Оперативна програма "Транспорт" за рехабилитация на жп линията София – Пловдив, Пловдив – Бургас, както и за изграждането на речна информационна система.

Министър Цветков каза още, че следващата седмица ведомството му ще представи концесионната си стратегия.




Гласувай:
0
0



1. анонимен - Относно забавените заплати в БДЖ
19.12.2009 22:49
Не знам как ще стане това до края на годината да се изплатят две заплати/за октомври и ноември/ и аванс за декември.Днес е 19.12.2009г,а НИЩО не са пплатили!Изнемогваме и гладуваме!Това е истината и ако министъра наистина е подсигурил сумите за тези плащания е редно да си види тези които назначи да управляват БДЖ и да ги пита ЗАЩО още не са платили? Ако това не е нарочно при така създалата се ситуация - министъра да дава а от БДЖ не,тогава?Какво е това ако не саботаж на самото държавно управление и компромат естествено!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 11123148
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 36716
Календар
«  Юни, 2021  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930