2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков

Прочетен: 759 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 15.12.2009 19:30
Изпадналите в тежко финансово състояние "Български държавни железници" (БДЖ) се опитват да привлекат най-голямата европейска жп компания "Дойче бан" в създаването на съвместно дружество за товарни превози, но успехът им е спорен. В същото време държавата всяка седмица гласува отпускането на милиони за железопътните дружества, за да предотврати пълния им фалит и протести на служители, чийто заплати се бавят.
Идеята за пълна или частична приватизация на железопътните товарни превози е от години. През ноември зам.-министърът по транспорта Камен Кичев каза пред Mediapool, че се работи по привличането на стратегически инвеститор в областта на товарните превози, който да е някоя от най-големите европейски компании за жп превози. В последствие стана ясно, че това са германските железници "Дойче бан".
Миналата седмица зам.-министър Кичев беше в Германия за среща с ръководството на "Дойче бан", но до споразумение за създаването на съвместно дружество за товарни превози, каквото е желанието на българската страна, не се е стигнало.
"Конкретни параметри на това споразумение ще има след януари, когато очакваме посещение на ръководството на "Дойче бан" у нас.", каза във вторник транспортният министър Александър Цветков.
За първи път от години товарните превози са на загуба заради икономическата криза и заради прекратената дейност на металургичния комбинат "Кремиковци".
БДЖ е най-големият клиент на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и заради намалелите си приходи завлича и тях с дългове. В резултат двете железопътни компании изпаднаха в тежка финансова криза с десетки милиони дългове към кредитори, доставчици и за заплати на служителите.
В няколко последователни седмици правителството гласува отпускането на различни суми, за да измъкне железниците от ситуацията. НКЖИ взе 7 млн. от капиталовата си програма, за да плати заплати, след това още 16 млн. лева, които дойдоха от отмененото 10-процентно съкращение на разходите на ведомствата. БДЖ взе 17 млн. лева от отмененото съкращение на разходите за заплати и покриване на дългове. До Нова година забавените заплати на железничарите ще бъдат изчистени, заяви Цветков.
Концесии и обществени поръчки в транспорта ще се контролират от граждански сдружения
Представители на неправителствени организации ще наблюдават процедурите по отдаване на обществени поръчки и концесии, възлагани от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС). Това се регламентира с подписания във вторник от транспортния министър Александър Цветков Меморандум за сътрудничество с дружество "Обединени сдружения за граждански контрол".То се председателства от Цветан Ночев и включва 26 неправителствени организации от почти всички области на обществения живот с над 2000 членове.
По думите му "Дойче бан" са заинтересовани от партньорство с българската страна, заради стратегическото ни разположение. Министърът каза още, че една от съвместните инициативи на нашите и германските железници може да е въвеждането на ро-ла превози – транспортиране на ТИР-ове с вагони.
От интерес за "Дойче бан" може да е и жп връзката с ферибота Варна – Кавказ. На пристанище Кавказ вече работи митнически пункт и това позволява превозването на акцизни стоки като алкохол и тютюневи изделия от България към Русия, съобщи Цветков.
Според публикации в германската преса обаче "Дойче бан" е замразил всичките си инвестиции в чужбина за неопределен период от време. Това означава, че българското предложение за съвместна дейност е със съмнителен краен резултат.
От 2006 г. насам между германските и българските железници действа меморандум за сътрудничество, според който "Дойче бан" консултира БДЖ за превръщането им в печелившо дружество.
През ноември "Дойче бан" спечели поръчка за изграждането на жп мрежа в Катар на стойност 17 млрд. евро.
С меморандума се установяват ясни и ефективни правила за взаимодействие между неправителствените организации и МТИТС, както целта е да се повиши общественото
доверие към ведомството и да бъде засилен гражданският контрол. Двете страни ще обменят информации и ще имат редовни срещи. Представители на сдруженията ще контролират процедурите за възлагане и изпълнение на обществени поръчки и концесии. По този начин ще се осигури по-голяма ефективност при изразходването на бюджетни и извънбюджетни средства, посочи министър Цветков.
Първите обществени поръчки, които ще се наблюдават от НПО-тата са тези по Оперативна програма "Транспорт" за рехабилитация на жп линията София – Пловдив, Пловдив – Бургас, както и за изграждането на речна информационна система.
Министър Цветков каза още, че следващата седмица ведомството му ще представи концесионната си стратегия.
19.12.2009 22:49