Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.01.2010 18:37 - Алексей Петров за ДАНС
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 821 Коментари: 0 Гласове:
2



Интервю на Алексей Петров, бивш съветник в ДАНС, в предаването на БНР, „12+3”

Днес е първият професионален празник на служителите на ДАНС, иначе знаете, че самата агенция беше създадена на 1 януари 2008 г. Равносметката от двегодишната й дейност сега ще направим с Алексей Петров, бивш съветник в ДАНС. Добър ден.

Честита Нова година на вас и вашите слушатели. Пожелавам една здравоносна Нова година, поне в икономически и личен план да бъде такава. И на второ място ще пожелая на моите бивши колеги две неща – професионално самочувствие и професионално удовлетворение, след което идват и професионалните резултати.

Иначе каква е оценката, която давате за работата на агенцията?

Мисията на агенцията е да предоставя на държавното управление информация за взимане на управленски решения и в периода, в който аз работих преди около 5 месеца, смея да твърдя, че агенцията целесъобразно използваше предназначението си. През последните 4-5 месеца аз нямам информация, за да мога да кажа нещо или да правя оценки, но общо като граждани смятам, че хората, които смея да твърдя, че успях да опозная в тази година и половина, която работих, са интелигентни и упражняват високо интелектуален труд, който заслужава да бъде и добре заплащан, защото в последните години, както всички знаем, това заплащане беше много упреквано.

Да, много по-високо, от колкото е на служителите на МВР. Спомням си обаче, че преди време казахте, че предишното ръководство на ДАНС е премахнало пост тоталитарния модел на службите за елиминиране на конкуренцията или опоненти чрез дискредитиране или физическо отстраняване, а новите шефове на ДАНС, назначени от правителството „Борисов”, го възстановяват. Какво всъщност се възстановява?

Сега в началото на Новата година нека да гледаме позитивно и нека това мое включване да го разглеждаме като едно добро позитивно начало и да не се връщаме към стари неща.

Но е важно, ако има проблеми в агенцията, да ги кажем, нали?

Да. Проблеми в агенцията има, аз лично имам концептуални различия със сегашното ръководство. Те са обществена тайна, това е известно. Имаме различни визии за работата на ДАНС, в което няма нищо лошо и даже трябва да бъдат толерирани различните виждания. Аз не смятам, че в това трябва да се търси непременно някакъв скандал.

Така е по принцип. Въпросът е дали в тази агенция се прикриват някакви престъпления, защото в едно ваше писмо до медиите вие допуснахте и подобни неща?

Да, казах даже и престъпления, на истина, аз съм споделил подобни свои опасения и съм предоставил не само данни, но и информация пред Комисията за контрол на ДАНС, и се надявам в най-скоро време да има реакция от там. В другия случай ще бъде некоректно да реагирам преди комисията да вземе някакви решения.

В тази връзка какво стана – ще прочетете ли протокола от изслушването ви в комисията?

Въпросът ви някак си е към г-н Иван Костов.

Вие правите ли други опити, защото г-н Костов, доколкото си спомням, каза веднъж за „Хоризонт”, че нямате право да четете такава информация, т.е. нямате право да прочетете това, което сте казали.

Аз твърдя обратното и не само аз, а и мнозина експерти твърдят, че имам право да се запозная със собствените си думи дали са отразени коректно в протокола.

Това, което каза тогава г-н Костов, е, че сигналите, които сте дали в тази комисия, са били проверени и не са се оказали верни? Вас информираха ли ви за някакви резултати?

Да, аз имах следваща среща с г-н Костов и наистина точно с това свое твърдение той си противоречи при това пред мен няколко пъти. От една страна той твърди, че по конкретната информация, която аз съм поднесъл, прокуратурата извършва проверка, а в отделни аспекти или в отделни моменти, извадени от контекста той твърди, че проверката е приключила. Така че нека да оставим, ако наистина органите проверяват и са сезирани от комисията, да приключат проверките си и след това в зависимост от резултати, аз, разбира се, ще си упражня правото да кажа.

Да издадете тайните на прехода, схемите за отстраняване на хора, както казахте тогава преди изслушването ви, си спомням?

Да, разбира се. Когато приключат тези проверки както направих това пред комисията, така ще направя и пред българското общество, да илюстрирам какво се е случвало наистина.

Добре, да се върнем към работата на агенцията. Вие казахте, че сте доволни, но министър Цветанов не веднъж е казвал, че по ваше време агенцията е използвана за политически цели. Освен това знаете, че се говори за политическо инженерство – РЗС, която е създадена от вас?

Аз ще кажа, че тези твърдения преди изборите, а и малко след тях, по-скоро са продукт на един предизборен популизъм, защото до момента вече близо 6 месеца г-н Цветанов не е посочил нищо конкретно. Един мой колега, който също напусна ДАНС, каза, че по времето на работата на ДАНС в този период лидерите на ГЕРБ са били в особен комфорт. И аз го потвърждавам това – да, лидерите на ГЕРБ са били в особен комфорт, а пък сега в друго време Цветанов твърди обратно. Ако той беше извадил в тези шест месеца нещо конкретно, може би щеше да получи отговор, но такова вие не сте чували, нито пък аз или обществото.

Какви са връзките ви с Яне Янев?

Преди или сега?

Сега и преди.

Аз многократно съм заявявал, че предишните ми връзки с Яне Янев са били, категорично заявявам, изпълнение на служебно задължение. Включително може би за първи път сега ще кажа за вашите слушатели, че бях прецизно проверяван от предишния министър-председател дали съществуват такива връзки. Аз преди реагирах нервно на подобни твърдения, сега ги взимам с насмешка и в резултат на липса на политически аргументи и някак си опити някой да реши дали аз, след напускането ми от ДАНС, ще се занимавам с политика или не.

Не финансирате партията, да уточним последно, просто сте един симпатизант?

Уточнявам, че по отношение на РЗС не съм се проявявал нито като инженер, нито като икономист.

А, какво толкова ви допадна в идеите на тази партия, в идеите на Яне Янев?

Ако имате предвид това, което заявих, че съм симпатизант на РЗС, беше по времето, когато Марио Тагарински напусна. Припомням, че това стана лично за мен, не ангажирам никой с личното си мнение, при много странни обстоятелства. Заявявам, че аз ненавиждам предателството. В конкретния случай го квалифицирам като такова това поведение, защото преди това никой или поне аз не съм чувал аргументи. Още повече, че там с едно лично действие се унищожава може би проект на много други хора. И в този смисъл аз го приех за доста безотговорно и от друга страна тази визия на тези няколко души в РЗС за промяна на основния закон ми допада.

Имам предвид, че през годините и други проекти, визирам НДСВ или пък други партии – СДС, ДСБ – много хора напускаха тези партии, вие не можете да сте бил симпатизант през годините на всичките тях?

Нещата са много различни. Когато е ясно, че с напускането или с конкретното действие на един човек се разваля един цял проект, зад който стоят много хиляди хора, стотици даже – някак си наистина е безотговорно. Освен това, когато искаш да излезеш от един проект, както аз съм бил в десетки фирми, от които съм излязъл, съм имал аргументи, които съм споделил със своите съдружници, но никога не съм си позволил в конкретния случай за мен от една или друга компания след мен тя да бъде по някакъв начин дискредитирана или поставена под съмнение бъдещото й съществуване.

Сега като се разпадна групата на Яне Янев, ще правите ли партия, г-н Петров?

Аз не знам защо някой реши, че е толкова важно дали Алексей Петров ще прави партия или не. Доколкото знам, в България има повече от 200 партии. Не знам дали ще е нещо ново в това трудно време да се създаде една нова партия.

Това какво означава – ще правите ли или няма да правите?

Аз съм заявявал и друг път. Аз към момента нямам намерение и в никакъв случай не съм фен на партийното строителство, което означава, че най-малкото имам намерение да се занимавам със създаване на партии.

Ако за пореден път не се случи икономическият реинженеринг, логично е да предстои политически реинженеринг, тогава не съм сигурен, че няма да се включа – това са ваши думи.

Да.

Ако влезем в хипотезата, че не се случи този реинженеринг, как ще се включите в политиката?

Ще се включа и точно това имам предвид, като казвам политическия реинженеринг, наистина е необходимо едно ново отрезвяване или политическо преструктуриране, най-общо казано.

Започна ли да се случва този политически реинженеринг? Вие имахте и идеи преди нова година по отношение на ...

Да, не само аз, много хора имаха идеи.

Важно е да оценим тези, които са добри и всъщност да им се даде възможност за реализация, ако наистина са добри.

Точно така. Бъдещето не само през новата 2010 г. зависи от волята на управляващите, но зависи и от гражданската активна позиция.

Успяхме да възстановим връзката с Алексей Петров. Чуваме ли се, господин Петров?

Да, да чуваме се.

Говорихте за икономическия реинжинеринг, да продължим от тук.

Казах, че икономическият реинжинеринг означава преструктуриране в икономиката и ако това не се случи, е съвсем естествено и нормално да се случи политическият реинжинеринг и аз не съм първият, който твърди, че така политическата класа не си е изиграла ролята в този преход и днес включително.

По отношение на икономиката, различни прогнози чухме, както много розови, така и песимистични за следващата година, каква е вашата?

Аз намирам за несериозно така безотговорното отношение по даването на рецепти в рамките на тази година какво ще се случи. За мен е по-важно, така обединени усилия да спомогнат за създаване, за сработване на една визия за следващите 5, да не кажа 10 години.

Има ли я сега тази визия, как оценявате това, което се случва?

Аз не мога да кажа дали в момента, да речем, управляващите да имат такава визия.

Призовавахте дълго време Бойко Борисов да свали лихвите.

Това е нещо конкретно, което е от изключително значение за българската икономика, за раздвижването на българската икономика и аз не съм срещнал аргументи срещу това; с едно елементарно обяснение, че съществуват виждате ли някакви рискове, което налагало лихвите по кредитите да бъдат високи.

Вие се познавате с Бойко Борисов, не сте ли му споделили тези идеи, за да не ги чете в пресата?

Аз съм ги споделил тези идеи многократно, включително в края на миналата година изготвихме едно предложение до вицепремиера и министър на финансите господин Дянков, с което мисля, че в близките дни той ще се запознае и евентуално може би ще поиска допълнителна информация или аргументи за това предложение.

Понеже не ни остава много време за този разговор, така накрая как оценявате операция „Наглите” и ДАНС, работила по темата „Отвличания”?

Аз, разбира се, оценявам и адмирирам действията на служителите от МВР и особено на правоохранителните органи, но веднага трябва да подчертая, че организираното противодействие на организираната престъпност от правоохранителните органи е тяхно задължение и повярвайте ми това щеше да има по-голяма стойност, ако господин Цветанов беше по-малко слоохотлив.

Трябва ли, според вас, министър Цветанов да концентрира усилията си сега върху търсенето, да го наречем мозък на групата за отвличания?

Разбира се, тази операция по начина, по който е тръгнала, има своята логика и трябва да се стигне до всички страни на пирамидата – основата и върха. Това е естествено, но днес в условията на финансова и икономическа криза, когато негативно престъпното се появява още повече е необходимо да се обърне внимание и на така наречената неорганизирана престъпност, която някои квалифицират като битова.

Така е. Бойко Борисов обеща, че ще се справи с тази престъпност.

Всъщност това ще бъде тормозът на хората по отношение на престъпността.

Политическа акция ли е, защото Антон Петров – Хамстера, който предполагам познавате, адвокатката му ...

Да, познавам го.

... твърди, че това е политически ход?

Аз ще си позволя да не коментирам преди да се произнесе съдът по този въпрос, но ще бъде жалко, ако господин Цветанов си е позволил при така организацията и реализацията на толкова значима акция да пришие допълнително личен корпоративен или политически мотив.

Тук трябва да спрем. Благодаря ви. Алексей Петров, бивш съветник в ДАНС.


Тагове:   ДАНС,   Алексей Петров,


Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 13045160
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930