2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Подобно на други сектори на бързооборотните стоки, продажбите на бира също продължават да страдат от икономическата и финансовата криза.
По прогнозни данни на Съюза на пивоварите в България (СПБ), чиито членове произвеждат над 96% от пивото в страната, през първите шест месеца на годината в България е била продадена с 4% по-малко бира от същия период година по-рано. Реалността не е точно такава, защото огромно количество бира се намира в дистрибуторите, а реалният спад е около 10%, поясниха от асоциацията.
Точната цифра е 2 403 084 хектолитра, продадени на българския пазар, и 28 794 хектолитра, предназначени за износ, предимно за Румъния и Македония.
Най-много пиво е продадено в PET опаковки (пластмаса) - 1 281 451 хектолитра (ръст от 6%, за последните 5 години ръстът на продадената в пластмасови бутилки бира е около 60%), в стъклени бутилки количеството е било 937 720 хектолитра, наливното - 124 454 хектолитра, а в кенове - 88 253 хл.
Припомняме, че общо за страната през 2009 г. продажбите на бира през 2009 г. отбелязаха спад от 11% в сравнение с 2008 г.
През първото полугодие на 2010 г. се отбелязва спад на продажбите на студения пазар (продажбите в заведения) със 7%, който прави 28% от всички продажби, а на топлия (магазинна мрежа) се падат останалите 72%.
По-голям спад за годината
Това обаче не е всичко. Според изпълнителните директори на компаниите спадът за цялата година ще бъде двуцифрен. „До края на годината спадът за нас ще бъде в рамките на 10-15%", заяви Александър Грънчаров, генерален мениджър на „Карлсберг България". По думите му факторите за негативното представяне са три - сравнително лошото време, което оказва сериозно влияние върху бранша, продължаващата финансова криза и фактът, че потребителите не са в добро настроение да консумират пиво.
„Нека не се заблуждаваме с тези 4%. Спрямо LC Nielsen и собствените ни разчети спадът ни ще бъде поне 10%", заяви и шефът на „Загорка" Рууд ван ден Ейнден. „Няма да можем да се похвалим с добри продажби, както тези от преди 3 години например", добави той.
По-ниски инвестиции
По данни на компаниите от сектора българските пивоварни компании са инвестирали над 19 млн. лева през първите шест месеца на годината
в производствени инвестиции, иновации, търговски марки, реклама, обучение и усъвършенстване на човешките ресурси. За сравнение - за цялата 2009 г. вложенията на членовете на съюза надхвърлиха 66 млн. лв, което бе значително намаление спрямо инвестираните през 2008 г. над 90 млн. лв.
„В момента нашата промишленост работи с капацитет от около 70%, което е сериозна предпоставка за невероятна конкуренция на пазара. Борбата е за всяко магазинче и ресторант. В бранша са вложени над 500 млн. лв. за последните десет години в производство, маркетинг и обучения", заяви председателят на УС на асоциацията, Владимир Иванов. По думите му една от причините за продължаващите инвестиции е фактът, че България е в отворен 500 милионен пазар с много производители и в момента, в който някой от тях види каквато и да е слабост на българския пазар, тук ще нахлуят нови играчи.
Към днешна дата пивоварният сектор в страната предлага на потребителите над 80 асортимента светли и тъмни видове бира.
През първата половина на годината на пазара излезе и нова марка - „Градберг" на „Ломско пиво", както и ново пиво - „Алмус специално", отново на „Ломско пиво".
bnews