2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Правителството забърка международен скандал с пистата за "Формула 1" край София, след като фирмата ЕАBG от Абу Даби опроверга изявленията на българските институции, че ще инвестира в проекта, че е държавна и че собственикът й е шейх, съобщи в петъчния си брой в. “Сега“.
В остро писмо, изпратено до вестника, изпълнителният директор на ЕАBG Раид Абу Худра заявява, че фирмата никога не се е сблъсквала с подобен непрофесионализъм и ще направи необходимото да предупреди партньорите си да не инвестират в България.
В понеделник от правителствения пресцентър съобщиха, че министърът на икономиката, енергетикатa и туризма Трайчо Трайков и шейхът на Абу Даби Мохамед Абдул Жалил ал Блюки са обсъдили възможността с общи усилия в близост до София да бъде построена писта за Формула 1. Според съобщението шейхът на Абу Даби Мохамед Абдул Жалил ал Блюки е и президент на държавната компания ЕАBG (Emirates Associate Business Group).
В информацията се посочваше, че на срещата са присъствали още президентът на Българската федерация по мотоциклетизъм Богдан Николов и председателят на Организационния комитет за изграждане на трасето Румен Петков.
В петък в парламента обаче Румен Петков отрече пред журналисти да е разговарял с шейх. “Проектът за Формула 1 ще стане. Никога не сме били по-близо до реализирането му. Не е виц това с пистата“, заяви Румен Петков.
Според него напрежението дошло от това, че не е било направено уточнението, че не става дума не за държавна компания, а за 67 частни компании. Според Петков би трябвало премиерът Бойко Борисов да е бил уведомен за тези подробности. Левият депутат коментира, че самият той не би си позволил да подведе премиера.
Петков каза още, че очаква в събота да дойде представител на чуждите инвеститори, но не уточни кой.
Худра обяснява в писмото си пред вестника обаче съвсем друго. "EABG бе поканена чрез посредник от офиса на министър-председателя да обсъдим възможността за участие в проекта за "Формула 1". Ние споделихме пред посредника, че EABG няма да бъде заинтересована, но той спомена, че така ще се открие шанс и за други инвестиции, а проектът за "Формула 1" е добра възможност, защото по него е свършена много работа. Ние бяхме в региона и решихме да се отбием за един ден и да проверим за какво става въпрос", казва Раид Абу Худра.
Свършеното по проекта, който според българските институции е в напреднала фаза, не е впечатлило инвеститорите, става ясно от писмото.
"По време на срещите с различни представители изразихме притеснението си, че проектът е на много ранен етап, по него няма свършена работа - представиха ни се някакви скици и нещо като оферта, но когато помолихме за икономическата обосновка на проекта, ни бе отговорено, че няма нищо готово", казва още Худра.
Извън конкретния скандал, в който се забърка правителството заедно с емблематични фигури от левицата, самата идея, че България може да приеме кръг от Формула 1, звучи абсурдно.
В момента на Балканите вече се провежда кръг от шампионата на пистата "Истанбул парк" в Турция. Носителят на търговските права за Формула 1 Бърни Екълстън на няколко пъти предупреди, че пистата може да отпадне от календара заради ниската посещаемост на състезанието в близо 10 пъти по-голямата като население от България държава.
На този етап обаче Турция все още домакинства кръг от шампионата и докато това е така, в България няма как да има Формула 1. Дори и южната ни съседка да отпадне, се очаква в близките няколко години най-престижният моторен спорт да акостира в много по-значителни за Екълстън пазари от българския.
През 2012 година САЩ се завръща във Формула 1 с пистата си в Остин, Тексас. Индия и Русия няколкократно обявиха желанието си да домакинстват кръг от надпреварата. В същото време Асоциацията на тимовете от Ф1 (ФОТА) е взела категорично решение стартовете през сезона да не са повече от 20. В момента те са на границата – 19.
През последните няколко години заради неизпълнение на изискванията отпаднаха четири от класическите писти за шампионата – Маникур (Франция), Жил Вилньов (Канада), която през тази година бе изненадващо върната, Индианаполис (САЩ) и Имола (Сан Марино). България в момента не изпълнява и елементарните изисквания за инфраструктурна обезпеченост около двата възможни терена край Божурище и Доброславци.
Показателно за възможностите на България да организира подобно събитие бе и проведения през тази година кръг от Световния рали шампионат (WRC) по шосетата край Боровец. Въпреки формалната добра оценка от страна на ФИА, голяма част от пилотите и чуждите медии изразиха своето разочарование от видяното, основно заради лошата инфраструктура в страната. Логично през 2011 година WRC няма да се проведе в България.
03.09.2010 13:48