2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
България и Световната банка подписаха в сряда меморандум за разбирателство, който урежда бъдещ заем от 600 млн. лева за съживяване на жп сектора у нас. Министерство на финансите ще предостави гаранции за заема, което автоматично го превръща в държавна помощ за компаниите "Български държавни железници" (БДЖ) и Национална компания "Железопътна инфраструктура"(НКЖИ). Зам.-министърът по финансите Боряна Пенчева обяви, че е изпратено запитване за допускане на държавна помощ до Европейската комисия и очакваме положителен отговор в следващите дни. Тя заяви, че не се обсъжда хипотезата Брюксел да каже "не".
Заемът за НКЖИ ще е инвестиционен и е до 140 млн. лева. БДЖ ще получи до 460 млн. лева "заем срещу реформи", каза транспортният министър Александър Цветков. Парите ще се получават на траншове и с тях ще се финансират над 100 мерки за оздравяване на железниците. Целта е през 2013 г. компаниите да са на печалба, а качеството на услугата да се повиши чувствително. Финансовият ефект от реализацията на мерките до 2013 г. ще е 83 млн. лева.
Докато не се подпише същинското заемно споразумение железниците, чиито дългове (стари задължения, кредити, към доставчици и т.н.) гонят 1 млрд. лева, няма да получат средства от Световната банка. По думите на Пенчева документът ще се парафира най-рано през май. Тя заяви, че финансовите параметри на заема все още се уточняват и не може да ги коментира. По думите на финансовия министър Симеон Дянков те няма да са по-лоши от "стандартните условия", с които работи Световната банка, но не уточни какви са те.
Маркус Репник, постоянен представител на Световната банка у нас, заяви, че проучване на Световния икономически форум за качеството на пътната инфраструктура сред 139 страни показало, че ние сме на 120 място. Това е причината да наблягаме на сътрудничеството с вашата страна в областта на пътната инфраструктурата, каза Репник.
Транспортният министър не пожела да каже какви съкращения ще се направят в железниците в резултат на реформите. Той заяви, че предпочита думата "оптимизация" - ще се освободят хората в пенсионна възраст, няма да се правят нови назначения, а част от персонала ще се пренасочи към нови дейности - например дъщерна компания за охрана или за почистване на вагоните и локомотивите.
Цветков уточни още, че целият годен подвижен състав на железниците – локомотиви и вагони, както и почивните станции на компаниите са ипотекирани като залог за стари кредити.
Железничарските синдикати твърдят, че в условията на Световната банка за отпускане на заема са записани съкращения на 8 до 10 хиляди служители в БДЖ и НКЖИ в следващите години или около 30% от сегашния персонал. Те заплашиха с национална стачка за пореден път в сряда именно заради това условия на СБ.
По думите на Петър Бунев, председател на железничарския синдикат, ако споразумението бъде изпълнено в този си вид, 9000 железничари ще загубят работата си. "Категорични сме, че ако фигурира такава цифра в меморандума ще има стачка, ще има стачка до дупка", закани се синдикалистът.
Бунев каза още, че заемът от Световната банка за БДЖ, който е в размер на 460 милиона лева, ще бъде изразходван предимно за покриване на стари задължения и няма да останат средства за инвестиции.
"Инвестициите ги няма, перспектива не се очертава. През тези две години, които престоят, не се предвижда дори и елементарно и малко развитие", заключи той.
Автобуси заменят стачкуващите влакове
10 фирми искат товарите на БДЖ