Блогрол
1. Александър Божков
2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Постинг
02.02.2011 11:26 -
5 оръжейни гиганта в спор за 1 милиард бг лева
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 1125 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 02.02.2011 13:39
Прочетен: 1125 Коментари: 0 Гласове:
1
Последна промяна: 02.02.2011 13:39
България ще брои 1 милиард лева за изтребители
Военното министерство е дало миналата седмица ход на най-чакания търг в армията, научи "Стандарт". От ведомството на Аню Ангелов са изпратили запитване до производителите на Ф-16 (Локхийд Мартин), Ф-18 (Боинг), Грипен (СААБ), Юрофайтер (ЕADS) и Рафаел (DASO). Това е станало по дипломатически път чрез посланиците на САЩ, Швеция, Германия и Франция у нас, потвърдиха от министерството.
Руснаците са извън играта въпреки изявената готовност на производителите на МиГ-29 да участват в надпреварата. Запитването до оръжейните гиганти е за осем изтребителя, от които два учебни. Опция за рамков договор обаче дава възможност за доставка на още осем самолета на по-късен етап. Допуска се сделката да бъде и за машини втора ръка.
"Юрофайтер"
Сбогом на МиГ-овете
Българска поръчка за 1 млрд. лева ще сблъска през следващите месеци най-големите производители на изтребители. Военното министерство е дало миналата седмица ход на най-чакания търг за доставка на нова техника за армията - покупката на нови самолети. От ведомството са изпратили запитване за информация (Request for Information) до производителите на Ф-16, "Грипен", Ф-18, "Юрофайтер" и "Рафаел", научи "Стандарт". Запитването е станало по дипломатически път чрез посланиците на САЩ, Швеция, Германия и Франция, потвърдиха от министерството. Сред посолствата не е руското, въпреки че производителите на МиГ-29 заявиха желание да участват в надпреварата.
По неофициална информация запитването е за 8 изтребителя, от които два учебни. Военното министерство обаче предвижда опция да се сключи рамков договор, който да даде възможност за доставка на още осем изтребителя на по-късен етап. За такава възможност намекна в края на миналата година военният министър Аню Ангелов. По неофициална информация в запитването до посолствата се иска информация за доставка както на нови изтребители, така и на втора употреба. От това ще зависи и крайната цена на поръчката, която може да достигне 1 млрд. лв. Очаква се договорът да бъде сключен към средата на 2012 г. Срокът на доставка ще е съответно около 18 месеца за изтребител втора ръка и до 30-36 месеца, ако са нови самолети.
Именно какъв ще е изтребителят - стар или нов, се очаква да бъде най-голямата битка между производителите на бойни самолети. Става въпрос за сблъсък на американската "Локхийд Мартин" и шведската "Грипен". САЩ неведнъж са давали да се разбере, че предпочитат да доставят изтребители Ф-16 втора употреба. Става дума за консервирани самолети за щатската бойна авиация. За тях обаче ще са нужни както пари за разконсервиране и модернизиране, така и за обучение на пилотите. "Грипен" предлагат нови изтребители, които според техни представители ще излязат по-евтини от втората употреба. В тази битка могат да участват и "Боинг", и EADS, които също така могат да предложат употребявани изтребители Ф-5 и "Юрофайтер".
Парите ще се окажат ключов фактор за избора на изпълнител, смятат военни. Армейският бюджет на практика не може да осигури покупката на нови изтребители. Затова фирмите ще трябва да предложат атрактивни варианти за финансов лизинг. "Не може да си позволим да плащаме такива суми накуп. Просто няма откъде да вземем тези пари. Има варианти за финансиране, разбира се. Има държави, които дават държавни заеми на много ниска лихва за закупуването на военна техника от тях. Но искам да кажа, че каквото и да е решението ни, този проект трябва да е одобрен от парламента, за да може той да бъде продължен и дори след изтичането на мандата на това Народно събрание и следващото да бъде ангажирано с този процес", коментира в края на миналата година пред списание "Аеро" министър Ангелов. Целият бюджет на военното министерство е 1 млрд. лева.
Според авиатори от огромно значение за избора на изтребител ще е и цената на издръжката на самолетите, след като те бъдат доставени. В нея се включват и парите, които министерството ще плаща, за да бъдат обучавани българските пилоти. За тази цел ще трябва да бъде доставен и симулатор за обучение, който е много скъп. Привържениците на Ф-16 в България твърдят, че българските пилоти лесно ще свикнат на щатската машина, тъй като от години бойните авиации на САЩ и България правят съвместни учения на летище "Граф Игнатиево". Застъпниците на "Грипен" пък дават за пример Чехия и Унгария, които вече летят на шведските машини. Преди това чешките и унгарските асове също са били с МиГ-29, както българските, и за една година са се приспособили към новата машина.
Военното министерство се реши да даде ход на конкурса за изтребителите, след като на руските машини, на които в момента лети авиацията, им изтича ресурсът. През тази година ще бъде пенсиониран МиГ-21, а по неофициална информация МиГ-29 ще бъде използван най-късно до 2015 г. Също така поддръжката на изтребителите се оказва скъпа. За да бъдат ремонтирани изтребителите, всяка година трябва да бъде сключван нов договор с РСК "МиГ", които държат лиценза за самолетите.
Намеренията на военното министерство за покупка на нови изтребители датира от 2004 г. Проектът беше сред приоритетните за модернизация на армията. През юни 2005 г. от военното министерство изпратиха запитване за информация да производителите, но по-късно проектът беше замразен заради икономическата криза и липсата на финансиране.
Междувременно от Министерство на отбраната изпратиха до медиите съобщение със следния текст:
Във връзка с публикации, свързани с придобиването на нов тип многоцелеви изтребител за нуждите на ВВС, Ви уведомяваме, че не е дадено начало на търг за закупуването на изтребители, тъй като в момента министерството е на фаза изготвяне на инвестиционен проект.
През ноември 2010 г. в Министерството на отбраната са сформирани Направляващ комитет и Интегриран проектен екип, които са изготвили начални оперативни, тактико-технически и други специфични изисквания към новия модел основен боен самолет и техническа спецификация. На тази основа е извършено предварително проучване на възможни доставчици и през януари 2011 г. са разпратени писма със запитване за предоставяне на информация за инвестиционен проект „Придобиване на нов модел основен боен самолет”. Тези писма са разпратени по дипломатически път до държави производители – САЩ, Франция, Германия и Швеция. В тях се посочва, че запитването се отнася до закупуването на 8 нови или употребявани многоцелеви изтребители. Изисква се и информация за възможностите за логистична поддръжка, въоръжение, обучение, финансови схеми, период на експлоатация, офсет и др. На този етап няма яснота за финансовите параметри на проекта.
Въз основа на информацията от запитванията ще бъде разработен инвестиционният проект, който съгласно Закона за отбраната и Въоръжените сили на Република България трябва да бъде одобрен от Народното събрание. Едва след одобрение от Народното събрание би могло да се пристъпи към подготовката на процедура.
Военното министерство е дало миналата седмица ход на най-чакания търг в армията, научи "Стандарт". От ведомството на Аню Ангелов са изпратили запитване до производителите на Ф-16 (Локхийд Мартин), Ф-18 (Боинг), Грипен (СААБ), Юрофайтер (ЕADS) и Рафаел (DASO). Това е станало по дипломатически път чрез посланиците на САЩ, Швеция, Германия и Франция у нас, потвърдиха от министерството.
Руснаците са извън играта въпреки изявената готовност на производителите на МиГ-29 да участват в надпреварата. Запитването до оръжейните гиганти е за осем изтребителя, от които два учебни. Опция за рамков договор обаче дава възможност за доставка на още осем самолета на по-късен етап. Допуска се сделката да бъде и за машини втора ръка.
"Юрофайтер"
Сбогом на МиГ-овете
Българска поръчка за 1 млрд. лева ще сблъска през следващите месеци най-големите производители на изтребители. Военното министерство е дало миналата седмица ход на най-чакания търг за доставка на нова техника за армията - покупката на нови самолети. От ведомството са изпратили запитване за информация (Request for Information) до производителите на Ф-16, "Грипен", Ф-18, "Юрофайтер" и "Рафаел", научи "Стандарт". Запитването е станало по дипломатически път чрез посланиците на САЩ, Швеция, Германия и Франция, потвърдиха от министерството. Сред посолствата не е руското, въпреки че производителите на МиГ-29 заявиха желание да участват в надпреварата.
По неофициална информация запитването е за 8 изтребителя, от които два учебни. Военното министерство обаче предвижда опция да се сключи рамков договор, който да даде възможност за доставка на още осем изтребителя на по-късен етап. За такава възможност намекна в края на миналата година военният министър Аню Ангелов. По неофициална информация в запитването до посолствата се иска информация за доставка както на нови изтребители, така и на втора употреба. От това ще зависи и крайната цена на поръчката, която може да достигне 1 млрд. лв. Очаква се договорът да бъде сключен към средата на 2012 г. Срокът на доставка ще е съответно около 18 месеца за изтребител втора ръка и до 30-36 месеца, ако са нови самолети.
Именно какъв ще е изтребителят - стар или нов, се очаква да бъде най-голямата битка между производителите на бойни самолети. Става въпрос за сблъсък на американската "Локхийд Мартин" и шведската "Грипен". САЩ неведнъж са давали да се разбере, че предпочитат да доставят изтребители Ф-16 втора употреба. Става дума за консервирани самолети за щатската бойна авиация. За тях обаче ще са нужни както пари за разконсервиране и модернизиране, така и за обучение на пилотите. "Грипен" предлагат нови изтребители, които според техни представители ще излязат по-евтини от втората употреба. В тази битка могат да участват и "Боинг", и EADS, които също така могат да предложат употребявани изтребители Ф-5 и "Юрофайтер".
Парите ще се окажат ключов фактор за избора на изпълнител, смятат военни. Армейският бюджет на практика не може да осигури покупката на нови изтребители. Затова фирмите ще трябва да предложат атрактивни варианти за финансов лизинг. "Не може да си позволим да плащаме такива суми накуп. Просто няма откъде да вземем тези пари. Има варианти за финансиране, разбира се. Има държави, които дават държавни заеми на много ниска лихва за закупуването на военна техника от тях. Но искам да кажа, че каквото и да е решението ни, този проект трябва да е одобрен от парламента, за да може той да бъде продължен и дори след изтичането на мандата на това Народно събрание и следващото да бъде ангажирано с този процес", коментира в края на миналата година пред списание "Аеро" министър Ангелов. Целият бюджет на военното министерство е 1 млрд. лева.
Според авиатори от огромно значение за избора на изтребител ще е и цената на издръжката на самолетите, след като те бъдат доставени. В нея се включват и парите, които министерството ще плаща, за да бъдат обучавани българските пилоти. За тази цел ще трябва да бъде доставен и симулатор за обучение, който е много скъп. Привържениците на Ф-16 в България твърдят, че българските пилоти лесно ще свикнат на щатската машина, тъй като от години бойните авиации на САЩ и България правят съвместни учения на летище "Граф Игнатиево". Застъпниците на "Грипен" пък дават за пример Чехия и Унгария, които вече летят на шведските машини. Преди това чешките и унгарските асове също са били с МиГ-29, както българските, и за една година са се приспособили към новата машина.
Военното министерство се реши да даде ход на конкурса за изтребителите, след като на руските машини, на които в момента лети авиацията, им изтича ресурсът. През тази година ще бъде пенсиониран МиГ-21, а по неофициална информация МиГ-29 ще бъде използван най-късно до 2015 г. Също така поддръжката на изтребителите се оказва скъпа. За да бъдат ремонтирани изтребителите, всяка година трябва да бъде сключван нов договор с РСК "МиГ", които държат лиценза за самолетите.
Намеренията на военното министерство за покупка на нови изтребители датира от 2004 г. Проектът беше сред приоритетните за модернизация на армията. През юни 2005 г. от военното министерство изпратиха запитване за информация да производителите, но по-късно проектът беше замразен заради икономическата криза и липсата на финансиране.
Междувременно от Министерство на отбраната изпратиха до медиите съобщение със следния текст:
Във връзка с публикации, свързани с придобиването на нов тип многоцелеви изтребител за нуждите на ВВС, Ви уведомяваме, че не е дадено начало на търг за закупуването на изтребители, тъй като в момента министерството е на фаза изготвяне на инвестиционен проект.
През ноември 2010 г. в Министерството на отбраната са сформирани Направляващ комитет и Интегриран проектен екип, които са изготвили начални оперативни, тактико-технически и други специфични изисквания към новия модел основен боен самолет и техническа спецификация. На тази основа е извършено предварително проучване на възможни доставчици и през януари 2011 г. са разпратени писма със запитване за предоставяне на информация за инвестиционен проект „Придобиване на нов модел основен боен самолет”. Тези писма са разпратени по дипломатически път до държави производители – САЩ, Франция, Германия и Швеция. В тях се посочва, че запитването се отнася до закупуването на 8 нови или употребявани многоцелеви изтребители. Изисква се и информация за възможностите за логистична поддръжка, въоръжение, обучение, финансови схеми, период на експлоатация, офсет и др. На този етап няма яснота за финансовите параметри на проекта.
Въз основа на информацията от запитванията ще бъде разработен инвестиционният проект, който съгласно Закона за отбраната и Въоръжените сили на Република България трябва да бъде одобрен от Народното събрание. Едва след одобрение от Народното събрание би могло да се пристъпи към подготовката на процедура.
Вълнообразно
Военното министерство започва бизнес с б...
WikiLeaks: САЩ искали от България участи...
МО обяви нов конкурс за унищожаване на и...
WikiLeaks: САЩ искали от България участи...
МО обяви нов конкурс за унищожаване на и...
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари