Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.02.2011 15:41 - Москва отрича да спира "Бургас-Александруполис"
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 462 Коментари: 0 Гласове:
1



Русия не излиза от проекта за строежа на петролопровода "Бургас-Александруполис", а само ще минимализира разходите по него. Това заяви официалният представител на "Транснефт" Игор Демин пред РИА Новости в сряда.

По-рано през деня "Ведомости" съобщи, че се очаква на заседание на надзорния съвет и на акционерите на проектната компания "Трансболкан Пайплайн" руските участници в проекта - компаниите "Транснефт", "Роснефт" и "Газпром нефт", да обявят прекратяване на неговото финансиране, след като България, а след това и Гърция са спрели да внясат дължимите суми за работата по реализацията на тръбата.

"Не смятаме да разпускаме проектната компания, ще се занимаваме с намаляването на разходите й", обяви Демин. Той потвърди, че България продължава да не плаща вноските си, последвана от Гърция и в момента цялото финансиране на проекта се извършва от руска страна.

По данни на "Транснефт", която е водещата в руския консорциум, държащ 51 на сто от проекта, дългът на България към "Трансболкан пайплайн" е 7.3 млн. евро, а на Гърция – 1.269 млн. евро.

След като преди две години София спря да плаща вноските си по проекта, останалите участници поеха нейните финансови задължения, които след това българският участник – "Проектна компания нефтопровод Бургас-Александруполис БГ", трябва да върне с около 10 процента лихва. Финансовият министър Симеон Дянков, който пряко отговаря за проекта от българска страна обаче твърди, че няма никаква лихва. .

Демин съобщи, че във връзка със задълженията на акционерите било предложено минимализиране на разходите на проектната компания чрез съкращаване на щата й, намаляване на възнагражденията на служителите, максимално свиване на административните, организационните и други разходи, включително за наеми на офиси.

Така че въобще не става въпрос за излизане на Русия или ликвидация на "Бургас-Александруполис", заяви представителят на "Транснефт".

Миналата седмица вицепрезидентът на тази компания Михаил Барков заяви, че в Рим "ще бъде обсъждана ситуацията с позицията на българската страна, финансовото състояние на компанията, която разработва проекта, и възможностите за по-нататъшното й съществуване при така създадените финансови условия".

Преди това също неведнъж самите руснаци са коментирали, че е възможно да се откажат от "Бургас-Александруполис", чиято сага с реализацията продължава над 15 години.

Откакто през миналата година Москва официално се включи в реализацията на турско-италианския проект за петролопровода "Самсун-Джейхан", на тази тръба се гледа като на алтернатива на "Бургас-Александруполис". Тя обаче е по-скъпият вариант и е доста по-назад в техническата си реализация.

Преносът на суровината по "Бургас-Александруполис" си струвал по около 7 долара за тон, което е доста по-скъпо от цената от 4 долара за тон при транспорта с танкер през турските проливи Босфор и Дарданели, които проектът се планира да заобикаля. Тарифите за "Самсун-Джейхан" все още не са изчислявани.

И "Бургас-Александруполис", и "Самсун-Джейхан" са планирани като продължаваща инфраструктура на Каспийския тръбопроводен консорциум (КТК), чиито акционери най-сетне през декември се разрбаха да увеличат капацитета му от сегашните 35 млн. т годишно до 67 млн. т.

Преговорите по "Бургас-Александруполис" започнаха още през 1994 г. Споразумение за строителството на петролопровода бе подписано от Русия, Гърция и България на 15 март 2007 година в Атина, а международната компания за реализирането му се сформира през 2008 г. в Холандия

Проектът предвижда заобикаляне на турските проливи Босфор и Дарданели, доставяйки руски петрол с танкери до пристанище Бургас, откъдето да се прикачва на тръба с дължина 285 км през българска и гръцка туритория, стигайки до пристанище Александруполис на Средиземно море. Първоначалният капацитет на тръбата е планиран за 35 млн. т суров нефт годишно с възможно за увеличаване на мощността до 50 млн. т. Общата стойност на проекта се оценява на около 1.5 млрд. евро, от които 1 млрд. евро е цената на тръбата през българска територия.

Руско-българо-гръцката тръба трябваше да заработи през 2011 г., но строежът й така и не започна заради изразените от новото българско правителство, дошло на власт през 2009 г., съмнения относно екологичната безопасност на проекта.

Министерството на околната среда и водите в София два пъти връща за преработка екологичната оценка на нефтопровода, докато Атина одобри екодоклада. Крайният срок за последния опит за одобряване на проекта от страна на българските власти е в края на февруари, но ако събранието на акционерите реши да спре проекта, до това няма да се стигне.


Дянков: Отказът е добро решение, руснаците си признават вината
Ако руската страна се откаже от проекта Бургас - Александруполис, това всъщност ще е едно добро решение и за нас, защото те си признават, че вината е при тях и съответно ние ще благодарим и ще продължим. Това заяви финансовият министър Симеон Дянков след заседанието на Министерски съвет в сряда. Той уточни, че България не е уведомявана за отказ на Русия от проекта нито писмено, нито по какъвто и да било друг начин.

"Това обаче са обичайни ходове на руската страна. Тя многократно е правила така през последната година за какви ли не проекти. Според мен това е просто един тип начин да се каже, че ние руснаците не сме доволни", каза още Дянков.

Той заяви, че застава зад позицията, която България многократно е повтаряла - че се изчаква оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) на проекта, за да се реши как ще се действа след това.

"Междувременно ние не сме си плащали никакви вноски, разбира се, ние сме го казали официално, за да няма никакви съмнение относно това и ние няма да плащаме вноски докато няма ясно решение за ОВОС-а. Ако е отрицателен, тогава вече е ясно какво ще направим", коментира Дянков.

По-рано министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков коментира темата с думите: "Изпълняваме си задълженията така, че някой да не използва България за извинение на своето намерение да не участва в проекта.

По думите на Дянков България имала "една хубава причина" да не плаща вноските.

"Очакваме да видим каква е перспективата пред проекта и вместо да се срещаме с тях на всеки две седмици в Рим, в Португалия, където те ни предлагат, ние сме казали: пестете разходи и работете по ОВОС-а и като имате ясно решение, ние ще вземем решение. Ако те решат да се откажат по каквато и да е причина, те само ни помагат", заяви финансовият министър. Той обясни, че вноската на България за 2010 г. е 5 млн. евро и че "няма лихви по проекта". Руснаците обаче неведнъж са обяснявали, че поемането на вноските от другите акционери става с около 10-процентно оскъпяване.

"Няма да има никакви загуби за нас, ако Русия се откаже", заяви Дянков.

В дневния ред на утрешното заседание на проектната компания "Трасболкан Пайплайн" няма точка за отказ от проекта, заяви той.  Разбира се, ако руската страна предложи такава точка, тя ще влезе в дневния ред, допълни финансовият министър, който пряко отговаря за реализацията на проекта от българска страна.

Според лидера на БСП и бивш премиер Сергей Станишев прекратяването на "Бургас"Александруполис" ще е в резултат на водената от ГЕРБ политика и ще се отрази негативно на страната, тъй като ще е загуба на работни места и на инвестиции.

Първо изискване беше петролопроводът да бъде изграден по най-модерни технологии и сме го поставяли във всички разговори, които сме водили, заяви бившият премиер. Той призова бургазлии да са откровени, изразявайки загрижеността се за околната среда.

В момента в Бургаския залив годишно се разтоварват 8-9 млн. тона нефт по технология от 1970-те години, посочи Станишев и попита: "Кое е по-екологично и безопасно - технология от 70-те години, или нещо, което се изгражда сега на основата на най-модерни технологии и стандарти.

Губим възможности, само си приказваме, че ще бъдем енергиен център, коментира той. Как ще бъдем енергиен център, като не реализираме енергийни проекти?, попита Станишев. Вече 18 месеца виждаме бездействие и по проекта за АЕЦ "Белене", отбеляза лидерът на БСП.

По думите му от "Големия шлем", обявен от президента Георги Първанов при подписването на трите енергийни руски проекта през януари 2008 г. сега остана само "Южен поток" и заяви, че основните параметри и преговори за този проект са били реализирани от предишния кабинет.

МЕДИАПУЛ




Гласувай:
1


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 13024718
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930