2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Стъпка назад ще е вариантът Държавната комисия за енергийно и водно регулиране да започне да определя цените на горивата, както настояват потребителите, коментира в сряда пред журналисти министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков. Това теоретично не е невъзможно, но не е за предпочитане, допълни тай.
Министърът каза още, че на заседанието на Надзорния съвет на “Лукойл“, което ще се състои по-късно през деня, представителят на държавата – зам.-министърът на транспорта Камен Кичев, ще поиска информация за производствените разходи на дружеството. В момента именно те са “черната кутия“, за която правителството няма информация каква роля играе в образуването на цените на бензина и дизела, посочи Трайков, който миналата седмица бе нападнат от “Лукойл“ за подобни свои изявления, че не може да смята.
“Има обективни фактори, които са в основата на цените на горивата – цената на суровия петрол, разходите за преработка са черната кутия, която не знаем какви са, акцизите и ДДС ги знаем какви са и специално акцизът е най-ниският в ЕС. Добре е да се види какви са точно резервите и се нуждаем от функциониращ пазар, който ще коригира евентуално високите разходи за преработка. Ако “Лукойл“ откаже да ни допусне до разходите, всички ще знаят, че това е така“, заяви Трайков.
Той каза още, че “не искаме да създаваме допълнителни регулации, административни тежести, това ще доведе до още повече противоречия“.
Миналата седмица след преговори с “Лукойл“, дистрибутори и превозвачи, в които Трайков не участва, премиерът Бойко Борисов и финансовият министър Симеон Дянково обявиха, че е взето решение за отпадне до края на годината на биокомпонентата, която трябва да се влага в дизела. Дянков тогава изчисли, че само тази мярка ще поевтини дизела с 6 стотинки, но Трайков сега заяви, че ефектът от това ще е максимум половин-една стотинка за литър.
“Въпросът не е еднозначен. Сметките засега показват, че тази компонента не би трябвало да води до коментираните увеличения на цената на дизела. Тя е виновна за максимум половин -една стотинка от стойността и въпросът е: Защо е толкова по-скъпо това гориво на бензиностанциите?“, коментира Трайков.
Той постави и въпроса за това, че ако отпадне процентът биокомпоненат в горивата, на пракитак ще нараснат разходите за преработка на суровия петрол. “Ние за енергийна независимост ли се борим, или за зависимост“, попита министърът на икономиката.
Трайков припомни, че от 2007 г у нас е фиксирано производството на биогорива. “Имаме ангажимент към ЕС, поет с националния план за развитие на възобновяемите енергийни източници. Бизнесът е вложил средства в развиване на производствата на биогорива, работници са ангажирани. Не е толкова просто да им кажем: По неясно каква причина вашата продукция е по-скъпа и тя ще отпадне от пазара“, каза още Трайков.
По думите му все още няма окончателно решение за мерките за поевтиняване на крайните цени на горивата и продължават да се обсъждат възможностите, които са в интерес на потребителите.
Челен сблъсък между икономическия минист...
Руската "Лукойл": Цената на не...