2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Прочетен: 681 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 12.10.2011 14:43
Докато БДЖ затъва във фалит, "сестринската" й компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), която се грижи за релсовия път, готви поредния мегапроект. Той е планиран да се случи след 2014 г. с европейски средства, пише електронното издание МЕДИАПУЛ.
Става въпрос за изграждането на жп трасето Радомир – Гюешово, част от линията София – Скопие по еврокоридор 8, свързващ Черно море с Адриатическо.
България, Македония и Албания обаче отделно една от друга разработват проектите си за трасетата, минаващи през техните територии. Един от ефектите на отсъстващата обща стратегия за жп магистралата е този, че ще има различни скорости за движение на влаковете през съответните страни. Това прави малка вероятността да се получи европейско финансиране, на което разчитат и трите държави.
България вече е похарчила два милиона лева за изготвянето на идейния проект на участъка от Радомир - Гюешево, става ясно от регистъра на обществените поръчки. Той е направен от консорциум "Мотт вектор Гама". Прогнозната стойност на строителството на 72-километровия участък е 888 млн. лв., като средствата трябва да дойдат от европейските фондове. Проектът е поскъпнал над пет пъти спрямо началото на века, когато се оценяваше на около 100 млн. долара.
В момента подготвяме апликационната форма, за да кандидатстваме веднага през 2014 г., когато започва новият програмен период, каза генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев пред Mediapool.
Целта е жп линията София – Скопие, чието построяване е планирано още през далечната 1897 г., да стане факт до края на 2020 г. Въпреки, че участъкът се строи - поне на хартия - вече трети век, малко вероятно е това да се случи и през този заради грандоманските амбиции на жепейците и несъгласуваността на проекта между трите държави, коментираха пред Mediapool експерти участвали в подготовката му.
Гони се нов тунелен рекорд
Одобреният вариант от експертен съвет на НКЖИ предвижда по трасето да се изградят общо 13 тунела, най-дългият от които е 15 км, обясниха жп специалисти. Това е причината и за високата стойност на трасето. Ако този тунел бъде построен, той ще е по-дълъг от планирания, само че шосеен тунел през Креснеското дефиле (13.3 км) от магистрала "Струма", чието строителство обаче също остана за след 2014 г. В момента най-дългият действащ тунел е 5.8 км по подбалканската линия при Козница строен през далечната 1952 г. по време на бригадирското движение.
Строителството на такова скъпо съоръжение е единственият възможен вариант за преминаване на трасето под Земенската планина, твърдят специалистите.
Причината е, че само така ще се избегнат защитените екозони от "Натура 2000" и ще се запази уникалната природа по ждрелото на река Бистрица. Същите аргументи изтъкват и специалистите, изготвили проекта за тунела през Кресненското дефиле.
Допълнителен аргумент за прокопаването на тунела, е че скалите край Земен не са толкова твърди и прокопаването може да става с машина подобна на тази, която пробива столичното метро. Това ще отнеме около четири години и така ще може да се вместим в 7-годишния програмен период, са пресметнали още експертите.
Новият мегатунел от 15 км ще замени сега съществуващите 9 тунела между Земен и Кюстендил строени преди повече от 100 години. Разчетите на специалистите показали, че те не могат да бъдат модернизирани, така че влаковете по линията да развият скорост от 160 км/ч.
Други 12 малки тунела с дължина между 400 и 500 метра трябва да бъдат построени след Кюстендил в посока Гюешево, с които ще се осигури пресичането на скоростната жп магистрала през Лисец планина.
Предвижда се още влаковете да подминават сега съществуващата жп гара в Кюстендил. Връзката с нея ще става чрез т.нар. байпас чрез северен обход на града.
На различни скорости
Жп линията Радомир – Гюешево е част от еврокоридор 8, който преминава през територията на Албания, Македония и България по направлението Дурас – Тирана - Скопие – София – Бургас/Варна. Коридорът трябва да направи бърза връзка между Черно и Адриатическо море при превоза на хора и товари.
В момента България строи жп участъка между Пловдив и Бургас. Договорено е и изграждането на жп линията от Септември до Пловдив. Тяхното финансиране е от еврофондовете, като отсечките трябва да са готови най-късно до края на 2015 г.
Жп участъкът от Септември до София беше отложен отложен за след 2014 г., за когато е планиран и Радомир – Гюешево. След построяването им влаковете ще се движат със 160 км/час.
В същото време проектната скорост за движение на влаковете на територията на Македония и Албания е двойно по-ниска - до 80 км/час, твърдят жп специалисти.
И докато в България и Албания все пак нещо се случва и се строят жп участъци, макар и с различна проектна скорост, трасето в Македония е замръзнало повече от 5 години. В момента македонските власти търсят финансиране за доизграждането на участъка от Скопие до Крива паланка, като в същото време се правят предпроектни проучвания за отсечката от Крива паланка до Деве баир. Това казаха експерти от българското транспортно министерство, участвали в последната среща с македонските си колеги, провела се преди повече от половин година. Според тях обаче македонските власти трябва да променят визията си и да вдигнат двойно проектната скорост, ако искат да получат европейско финансиране.
От македонското транспортно министерство са заявили, че вече са изпратили искане до съответната комисия на ЕС с молба за финансиране на изграждането на жп линията, като по първоначални разчети това ще струва около 157 милиона евро.
Въпрос и на геополитика
Изграждането на жп линията София - Скопие е замислено още през 70-те години на 19-век, когато тези територии са били част от Османската империя. Това показват историческите документи, които са обобщени в докторската дисертация на историка Ангел Джонев на тема "Македония в жп политиката на България". И ако за България това е било приоритетен проект и участъкът Радомир – Гюешево е построен още през 1910 г., като за това са похарчени внушителните за това време 12.3 млн. златни лева, за останалите страни в региона и т.нар. велики сили очевидно не е било така, смята историкът.
И съвременни анализатори смятат, че не бива да се гледа с прекомерен оптимизъм на възможността бързата връзка да се случи и през 21 век няма. Според някои експерти България трябва да постави въпроса в контекста на бъдещето членство на Македония в ЕС.
"Докато в международен план за Балканите доминира оста Москва - Белград - Атина, жп линия София - Скопие няма да има. Ще се изгражда с предимство коридор номер 4 - по направлението Сърбия - Видин - София - Кулата – Атина". Това прогнозира дългогодишният кмет на Гюешево Велин Алексов през 2010 г. при честването на 100-годишнината от пускането на линията.
От липсата на линията София - Скопие - Дурас България губи по около един милиард лева годишно, показват изчисленията на транспортното министерство.
Заменят стачкуващите железничари, което ...
Стачка в БДЖ: Към протестиращите се прис...