Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.11.2011 12:33 - Националната статистика за строителството, потреблението и семейния бизнес
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 837 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 07.11.2011 15:34


През септември индексът на продукцията в сектор "Строителство", изчислен въз основа на сезонно уточнени данни, е с 0.7 на сто под равнището от предния месец, показват предварителните данни на НСИ, публикувани в понеделник.

На годишна основа ( септември 2011 спрямо септември 2010 г.) строителната продукция бележи сериозен срив от 11.6%.

Обемът на промишленото производство през септември се повишава с 1.5% спрямо предния месец, показват още предварителните данни на НСИ.

През септември 2011 г. производството в добивната промишленост нараства с 10.2% спрямо предния месец, в преработващата промишленост ръстът е с 3.7%, докато в производството и разпределението на електрическа и топлоенергия и газ е отчетено намаление от 7.2%.

По-значителен ръст в преработващата промишленост се наблюдава при ремонта и инсталирането на машини и оборудване - с 40.8 на сто, при производството на метални изделия, без машини и оборудване - с 14.7 на сто.

Спад е регистриран при производството на текстил и изделия от текстил, без облекло - с 14.3 на сто, при производството на основни метали - с 11.1 на сто, при производството на тютюневи изделия - с 6.8 на сто.

На годишна база увеличение на промишленото производство е отчетено в добивната промишленост - със 7.7 на сто, в преработващата промишленост - с 2.7 на сто, докато в производството и разпределението на електрическа и топлоенергия и газ е отбелязано намаление от 5.1 на сто.

Регистриран е ръст в производството на инвестиционни продукти (14.1 на сто), в производството на енергийни продукти (2.1 на сто) и в производството на продукти за междинно потребление (0.4 на сто).



За година потреблението се е свило с 3 процента

Потреблението в страната продължава да се свива, като през септември на месечна основа е спаднало с 0.3 на сто, а в сравнение със същия месец на миналага година – с 3 процента. Това показват публикуваните в понеделник предварителни сезонно уточнени данни на Националния статистически институт за оборот в раздел "Търговия на дребно, без търговията с автомобили и мотоциклети".

Потреблението по принцип е един от ключовите фактори за ръст в икономиката и с неговото повишаване се свързват надеждите за излизане на страната от кризата. Данните от септември обаче са доста обезсърчителни.

На годишна основа оборотът през септември спрямо същия месец на 2010 г. бележи ръст само в търговията на дребно с фармацевтични и медицински стоки - с 6 на сто, и в търговията на дребно с автомобилни горива и смазочни материали - с 1.6 на сто.

Затова пък значително намаляват продажбите във всички останали сектори, дори и при стоки, които обикновено отбелязват стабилен растеж, каквито са компютрите.

Спад е регистриран в търговията на дребно с битова техника, мебели и други стоки за бита - с 11.1 на сто, в търговията на дребно с текстил, облекло, обувки и кожени изделия - с 8 на сто, в търговията на дребно с компютърна и комуникационна техника - с 4.2 на сто, и в търговията на дребно с храни, напитки и тютюневи изделия - с 2.4 на сто.

По съпоставими цени през септември оборотът нараства спрямо предходния месец в търговията на дребно с автомобилни горива и смазочни материали - с 2.1 на сто, и в търговията на дребно с текстил, облекло, обувки и кожени изделия - с 0.5 на сто.

Намаление се наблюдава в търговията на дребно с битова техника, мебели и други стоки за бита - с 2.1 на сто, в търговията на дребно с храни, напитки и тютюневи изделия - с 1.1 на сто, в търговията на дребно с фармацевтични и медицински стоки, козметика и тоалетни принадлежности - с 0.7 на сто, и в търговията на дребно с компютърна и комуникационна техника - с 0.2 на сто.



1/5 от произведената продукция е на фамилния бизнес в България
 
Около една пета от произведената продукция у нас се пада на фамилния бизнес. Това показва проучване на НСИ, направено по поръчка на Асоциацията на фамилния бизнес. Данните са от получените годишни отчети за дейността на фирмите през 2010 г. Проучването се прави за първи път в България и е първото в страните от Източна Европа, където фамилният бизнес започва да се развива след промените през 1990 г.

Според европейското определение една фирма се определя като фамилна, когато отговаря на едно от двете условия. Едното е мнозинството от дяловете, които дават право за вземане на решение, да са притежание на лицето, създало фирмата и неговите роднини по права линия – съпруг, съпруга, родители, деца. Ако фирмата е публична компания, то тогава създателят й и неговите роднини трябва да притежават поне 25% от акциите и да участват в управлението.

От 370 593 предприятия 156 122 са семейни фирми, което е над 42% от всички компании. В тях работят 617 983 души, което е около 28.3% от всички работещи. Произведената от фамилния бизнес продукция е в размер на 38 млр. лв. Търговията и услугите са сферите, в които има най-много фамилни компании. След тях е промишлеността, строителството и селското стопанство.

Данните показват, че фамилният бизнес има сериозно присъствие в българската икономика, коментира Христо Илиев, председател на Асоциацията на фамилния бизнес. В сдружението членуват 40 семейни фирми, които дават хляба на 11 000 души, а оборотът на компаниите е 800 млн. лв. за 2010 г.

За сравнение в Европа средно 74% от фирмите са семейни, като в тях са заети 52% от работещите. Една четвърт от 100-те най-големи фирми в Европа са фамилни. Най-висок е броят на семейните компании вън Финландия, като в тях се трудят 64% от всички заети, следван от Франция – 83% от фирмите са семейни, като в тях обаче работят 38% от заетите. Това показват данните на европейската федерация на фамилния бизнес.

Българският фамилен бизнес се заражда отново с идването на демокрацията след 1990 г. Сега е в ход предаването на властта на следващото поколение. За това е много важно то да бъде подготвено, за да няма сътресения в компанията, посочи Христо Илиев. По думите му това не е като да предадеш ключовете, а е необходим процес на обучение, изискващ понякога 10–15 години.

Големият плюс на фамилния бизнес е, че работи дългосрочно и разчита предимно на собствен капитал, а не на кредити, посочи Христо Илиев.

Сред големите успешни семейни компании в България са "Индустриален холдинг България" на Венета и Димитър Желеви, "БГ Агро" на братята Ненко и Даниел Ненкови, "Главболгарстрой" на Симеон Пешов и синове, "Галчев груп" на Николай Галчев, "Феста холдинг" на Петя Славова, "Тандем" на братя Вътеви, "Интерсервиз Узунови" на Красимир и Гинка Узунови и други.

 



Гласувай:
1
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 11134238
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 36722
Календар
«  Юни, 2021  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930