Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.11.2011 16:59 - Спрени влакове на големите гари, апатия на малките и обвинения за локаут
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 742 Коментари: 0 Гласове:
3



Първият ден на железничарската безсрочна стачка започна точно в 8 часа с по около стотина протестиращи на големите гари като София, Варна, Бургас, Пловдив, Русе, Горна Оряховица, Стара Загора, Мездра, Враца и др., където бяха спрени десетки влакове. На голяма част от малките гари обаче цареше безразличие към стачните вълнения, разочарование от профсъюзите и композициите преминаваха безпрепятствено. Други гари пък се задръстиха от пътнически и товарни влакове не само на стачкуващата БДЖ, но и на частните железопътни превозвачи, които също са блокирани, обобщава МЕДИАПУЛ.

До 16 часа, когато приключи първият стачен ден, обаче се разминаваха сериозно данните на синдикатите и ръководството на "Българските държавни железници" за спрените влакове, а профсъюзите обвиниха жп шефовете, че прилагат непозволени действия за провал на стачката. "Днешният първи ден на стачката мина по-добре от очакваното – след такъв натиск и локаут", коментира Петър Бунев, председател на железничарския синдикат към КНСБ. Той заяви, че стачката продължава по план и в петък.

Точно в 8 часа сутринта в четвъртък на Централна гара София информационните табла изгаснаха, а около стотина души, организирани от синдикатите, протестираха шумно на пероните с искане за оставка на ръководството на БДЖ и дори на премиера Бойко Борисов, който заяви, че стои плътно зад намеренията да се съкратят около 2 хил. железничари.

Само на 20 километра от столицата в посока север – на гарите Курило, Реброво и Своге, обаче няма и помен от суматохата на Централна гара и нищо не подсказва за ефективна стачка в железницата.

Разочарование от синдикатите

Не протестираме, няма кой да ни организира, а и сме разочаровани от синдикатите. Това заяви Василка, стрелочник на гара Реброво. Персоналът на гарата е около 10 души, на смяна са само двама. В 8.20 ч. на гарата пристигна влакът от София за Мездра и спокойно продължи пътя си към Своге. В композицията имаше около 5 души. Хората са отишли на работа с автобуси маршрутки, обясни Василка, за която конфликтът на железничарските профсъюзи с ръководството на БДЖ не означава нищо. Вълнува я единствено евентуалното увеличение на пенсионната възраст, тъй като иска да се пенсионира догодина.

Влакът за Мездра не бе задържан и на гарата в Своге. Началникът на гарата обясни, че е служител на Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) и няма нищо общо със стачката на колегите му от превозвача БДЖ, с които са били разделени изкуствено преди години. Не задържаме влаковете на Своге, но ни прави впечатление, че минават празни покрай нас, каза началникът на гарата, който предпочете да не се представя. По думите му от съседните гари стачкуват в Мездра и Лакатник, където е задържан влакът за Видин, естествено празен.

Според железничаря в Своге стачката в БДЖ е организирана от 10-20 души и до голяма степен е плод на медийна пропаганда. Радиодиспечър от Централна гара заяви пред БНР, че стачката е “изкуствена” и не трябва да се подкрепя.

Разминаване в информацията за блокираните влакове

След 12 ч. на обяд в понеделник от КНСБ и КТ “Подкрепа” обявиха, че от 123 влака, които е трябвало тръгнат или са били в движение в началото на стачката, 110 са спрени.

Транспортният министър Ивайло Московски обаче заяви пред БНР, че само 59 влака от общи 130 са засегнати от протеста на някои от служителите на БДЖ.

От информацията за ситуацията на гарите из страната, стана ясно, че синдикатите са успели да организират по около стотина свои членове, но само на големите гари – София, Варна, Бургас, Пловдив, Русе, Стара Загора, Горна Оряховица и др. Влакове останаха и по пероните и в Димитровград, Враца, Мездра, Кюстендил, въпреки предварителните опасения, че тези градове няма да се включат в стачката.

На перона в София голяма част от скандиращите дори не са от системата на железниците, ами металурзи, пенсионери, служители на градския транспорт, обикновени граждани и др. Към обяд те се разотидоха и гарата остана необичайно празна и тиха.

Московски съобщи още, че по негови данни само 2.5% от персонала на Пътнически и Товарни превози подкрепят стачката. Съмнявам се, че причината за ниската активност е списъците с протестиращи, които в последствие щели да се използват за наказание, каза министърът. Той още веднъж отрече, че протестиращите ще бъдат уволнени дисциплинарно.

Равносметката на транспортното министерство сочи, че 29 от неизпълнилите курсовете си влакове са останали на гарите по вина на превозните бригади и 30 заради стачкуващи ръководители движение. Сред спрените композиции има и международни, който въпреки призивите да бъдат пуснати са задържани от стачниците.

Влакът от Белград за София престоява на гара Волуяк, а от Москва за София - на гара Роман. Композицията от Истанбул за София е спряна в Пловдив, а тази от Истанбул за Букурещ чака края на стачката в Стара Загора.

На обяд от Централна гара в столицата не е заминал и влакът от София за Белград с вагон за Виена.

Синдикатите обвиниха БДЖ и НКЖИ в локаут

Синдикатите обвиниха ръководството на БДЖ и НКЖИ, че прилагат локаут на стачката като подменят стачкуващите служители с други, които не подкрепят протеста. Според профсъюзите машинисти и ръководители движение се подменяли от длъжностни лица без необходимата квалификация.

На гара Благоевград например е бил сменен персоналът, така че да се пропусне пътническият влак за Дупница. Композицията все пак е била блокирана след 7 км. на гара Кочериново от протестиращи железничари.

От НКЖИ отрекоха твърденията, че има замяна на стачкуващи с такива на други позиции. Смени е имало, но само с хора, които могат да изпълняват същите дейности, според длъжностната им характеристика, обясниха от компанията.

Няма подмяна на работници, има осигурени резервни екипи във връзка със сигурността и хора, които не желаят да стачкуват, това не е нарушение на законодателството, заяви Ивайло Московски пред БНР.

Загуби или ползи от стачката

“Ние ще претърпим огромни загуби. Днешният ден е пълен провал”, заяви Димитър Костадинов, директор “Маркетинг и продажби" в БДЖ "Пътнически превози", цитиран от “Фокус”. "Хората се страхуват да пътуват и нямаме продадени билети. В сутрешните влакове имаше само двама пътници", добави той. Ръководството на БДЖ обясни преди дни, че стачката ще удари приходите на Пътнически превози с 200 хил. лв. дневно, а тези на Товарни – с 400 хил. лв.

В същото време обаче спрените влакове означават и спестени пари за БДЖ – от гориво, инфраструктурни такси, надници на работниците и т.н.

“Пътнически превози” генерират огромна годишна загуба и всеки ден, в който не работят, означава спестяване”, каза изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев в четвъртък при неуспешния му опит да говори с протестиращите железничари на Централна гара.

Всеки ден, в който железниците не работят, обаче означава и загуба на доверие и отлив на пътници, които и без това са намалели с 3 милиона за последните 5 години.

“В “Товарни превози” сме се опитали да преустроим графика, така че да не бъде засегнат от стачката”, каза Недев, но сметките му може да излязат криви. От НКЖИ, които отговарят за влаковото движение, обясниха, че след края на стачката в 16 ч. обърканият график на пътническите влакове, спрели тук-там из страната, неизбежно ще се отрази на товарните влакове.

Ако стачката се проточи във времето, компаниите, превозващи товари с железницата могат да загубят милиони. Металургичната индустрия, минния и енергийният сектор няма да могат да получават суровини, да транспортират готова продукция и ще им се наложи да плащат неустойки. Жп транспортът е и най-изгодната връзка на предприятията с пристанищата и река Дунав.

По данни на БДЖ от всички 90 хиляди пътници, които все още всеки ден разчитат на железниците, към 27 хиляди ще бъдат засегнати от стачката. Онези от тях, които са рискували все пак да се качат на влака в деня на стачката, ще трябва да си търсят сами алтернативен превоз, като парите за билетите им ще бъдат върнати. БДЖ обаче няма да осигури алтернативен транспорт, както бе заявил преди седмица транспортният министър Ивайло Московски.




Гласувай:
3


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 13001955
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031