Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.11.2011 13:05 - Стачката в БДЖ: Конфликтът става опасен за пътниците и персонала
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 462 Коментари: 0 Гласове:
1



Във втория ден от ефективната безсрочна стачка в БДЖ - петък, ръководството на държавната компания и синдикатите не могат да намерят компромис за планираните съкращения и мерки за икономии в дружеството, а обърканото влаково движение почва да създава опасност за пътниците и персонала. Синдикатите заявиха, че всичко, което се случи, ще лежи на съвестта на транспортният министър Ивайло Московски, който отказвал да преговаря, съобщи електронното издание Медиапул.

От пресофиса на Московски пък съобщиха, че министърът заминав другата седмица в Берлин. Причината за посещението е, че кредиторите засилили натиска върху БДЖ след като разбрали за стачката. Германската банка за развитие отпусна на БДЖ заем от 190 млн.евро през 2005. Сумата е за 50 електрически мотриси “Сименс Дезиро”. Заемът не се обслужва от около година и Берлин вече заплаши БДЖ и държавата, че ще си вземе половината мотриси.

"Може да му връчат документи и да му кажат: "Вървите към фалит, искаме си мотрисите," прогнозира шефът на директорския борд в БДЖ Владимир Владимиров пред БНТ. По думите му железницата ще издържи на 10 дни стачка, след това ще фалира.

“Министърът на транспорта е време вече да погледне управляващите в дружествата, директорите и шефовете на бордовете. Време е днес да започнат преговори. Ако не започнат преговори, отговорността оттук нататък ще бъде в неговото поле. Хората се изнервят, стачкуват и не виждат никаква реакция от страна на властта. Предупреждаваме в момента да чуят всички – синдикатите все още управляват стачката, но това може да излезе извън контрол”, заяви председателят на КНСБ Пламен Димитров.

От транспортното министерство обясниха, че вчера не е имало преговори със синдикатите, защото Московски цял ден е трябвало да разговаря с кредиторите на БДЖ и да ги убеждава да не бързат с финансовите претенции към дружеството. На въпорс днес или утре ще има ли преговори, от МТИТС обясниха, че това ще се случи, когато синдикатите отстъпят от неразумните си искания. Не може да искат 12% индексация на заплатата в настоящата ситуация или да им плащаме ваучери за храна, докато са отпуск, коментираха от МТИТС.

Евгени Душков от КТ “Подкрепа” каза, че е подаден сигнал до прокуратурата, Инспекцията по охрана на труда и международните синдикални централи за синдикални централи за действията на ръководството на БДЖ, което оказва невероятен натиск върху работещите в БДЖ, решили да стачкуват.

“Свидетели сме на заплахи и действия, които касаят безопасността на движение на влаковете – извършване на локаут, подмяна на екипите в последния момент, без инструктаж, неоформена документация за товарни превози”, каза Душков. Според Димитър Динев от КНСБ в Пловдив тази сутрин инструктора на превозните бригади е изваден насилственото от работното му място и е заменен с друг.

“Да измъкнеш един човек насила от работното му място и да го замениш с друг – това абсолютно е локаут. Това, което се е случило в Пловдив, е било пред свидетели и единствено само може да доведе до допълнително напрежение с непредвидени последици за работещите спрямо ръководителите на съответните звена. Призовавам ръководителите да не стигат до такива ексцесии, тъй като нещата ще излязат извън контрол”, каза Динев.

Синдикатите обрисуваха още по-мрачна картинка от русенската гара. Заради вчерашните стачни действия много от вагоните не са се върнали обратно в града и не е имало как да се композират влаковете. В петък сутринта на русенската гара е имало само един вагон, а сутрешният влак за София е заминал само с три вместо с нормалните четири вагона. "Даже един от колегите каза, че един от вагоните е бил пред запалване, бил е повреден и са изваждали вагони от съставите на влаковете. Просто няма вагони, които да направят състава на влак, и утре може да има локомотив без вагони", коментира синдикалният лидер Ева Дипчикова, цитирана от БГНЕС.

Заради стачката румънските железници са поискали снощи да се отмени нощният международен влак Букурещ - София, защото румънските вагони не са били докарани обратно от София. Наложило се е да се търсят допълнително вагони, за да се прикачат към композицията и да има влак.

Колкото до товарните превози, предприятията докарват товарите си през нощта, защото знаят, че иначе ще бъдат обслужени чак след края на стачния ден. Затова предпочитат да ползват нощния превоз.

По данни на синдикатите гара Русе - Разпределителна стачкува 100 процента, а дори хората, които не са на работа или са били нощна смяна, са дошли да подкрепят колегите си.

"Няма подмяна на превозния персонал, а и нямаше как да го направят, защото всички колеги бяха достатъчно подготвени да не приемат да бъдат подменени", обясни Ева Дипчикова. В петък отново четири влака няма да заминат от Русе, а и самите влакове се движат празни, защото хората знаят, че има стачка и предпочитат да не пътуват с жп транспорт.

Евгени Душков заяви още, че очакват в петък стачката в БДЖ да се разрасне и да бъдат спрени повече влакове.

“В сравнение с вчерашния ден, днес стачката се разрасна изключително много и обхвана абсолютно всички служби в Стара Загора, Ямбол, Сливен, Николаево, Зимница. Хората показват по категоричен начин своето отношение по отношение на несключените споразумения и липсата на колективни трудови договори”, каза Димитър Динев.

“Стачката ще продължи дотогава, докогато подпишем Колективния трудов договор. Нашето основно искане е това – подписване на Колективния трудов договор и запазване на защитните функции спрямо тези хора, защита на техните работни места, хляба на техните семейства”, каза председателят на регионалния съвет на Синдиката на железничарите Дечко Гърков, цитиран от БНР.

В петък спрени влакове има на гарите Мездра, Пловдив, Първомай, Горна Оряховица, Зимница, Септември и др.




Гласувай:
1
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 11134015
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 36722
Календар
«  Юни, 2021  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930