Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.01.2012 16:43 - БДЖ иска заем от Световната банка с 80 млн. евро по-малко от първоначалния
Автор: reporter Категория: Новини   
Прочетен: 554 Коментари: 0 Гласове:
1



БДЖ ще поиска заем от Световната банка с 80 млн. евро по-малко от първоначално поискания, съобщи шефът на директорския борд на “Холдинг БДЖ” Владимир Владимиров пред Mediapool.

Първоначалната договорка за заема от Световната банка беше за 240 млн. евро, които трябваше да се получат на три транша от по 80 млн. евро.  Със средствата държавата щеше   увеличи капитала  на БДЖ и да плати дълговете към кредитори. Сега държавата е решила да намали размера на заема на два транша от по 80 млн. евро, обясни Владимиров.

Ден по-рано транспортният министър Ивайло Московски заяви, че заемът от Световната банка ще е в по-малък обем от предварителните уговорки, а министър Дянков може да бъде убеден, че железницата има нужда от тези средства. Причината за намаляването на заема по думите на Московски е, че той ще окаже влияние на бюджетния дефицит.

БДЖ се надява в следващите месеци Европейската комисия да одобри изпратения преди седмица коригиран план за оздравяване, което ще позволи на държавата да се намеси в спасяването на технически фалиралото дружество, каза още  Владимиров.

Финансовият министър Симеон Дянков категорично отказва да изтегли държавен заем от Световната банка, с който да се рефинансират задълженията на железницата, без одобрението на Еврокомисията. Това би означавало непозволена държавна помощ и двойна глоба за България, обясни  Дянков в края на миналата година.

Въпреки първоначалното одобрение на ЕК на плана за оздравяване на железницата впоследствие Брюксел се отказа от положителното си становище с мотива, че компанията залага прекалено оптимистични прогнози за икономиката. Планът не е достатъчно стабилен, за да гарантира жизнеспособността на железниците в дългосрочен план, се посочваше в писмо на ЕК до правителството. Според документа някои от мерките в плана за БДЖ са заплаха за конкуренцията на вътрешния пазар и може да засегнат търговията в Европейския съюз. Така на практика бе блокиран заемът от Световната банка, който трябваше да изправи на крака фалиралата железница.

След изпращането на коригирания вариант на плана обаче надеждите на БДЖ са съживени. Владимиров не даде подробности за новата стратегия, но отбеляза, че в нея са отразени икономиите на дружеството от освобождаването на 2000 души. Мярката бе обявена в края на миналата година и доведе до близо едномесечна стачка на синдикатите и блокиране на влаковете.

В следващите дни в страната пристигат представители на ЕК, Световната банка и Европейската инвестиционна банка. Трите институции и България ще подпишат споразумение за техническа помощ от страна на чуждите експерти за изпълнението на големи инфраструктурни обекти у нас. От БДЖ се надяват финансовата помощ за железницата да е една от темите на разговорите.

Междувременно тече подготовката за приватизацията на БДЖ “Товарни превози”. Вече трябва да е готов правният анализ на процедурата. Това означава, че самата продажба ще бъде обявена до дни. Плановете на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол са дружеството да бъде продадено с конкурс.

По време на посещението си в Берлин преди дни министър Московски предложи държавната железопътната компания на Германия да поеме експлоатацията на “Товарни превози", докато бъде изплатен дългът за мотрисите “Дезиро”, а след това България да си върне собствеността над компанията. Идеята беше отхвърлена.




Гласувай:
1


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: reporter
Категория: Новини
Прочетен: 13024710
Постинги: 10473
Коментари: 5012
Гласове: 37058
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930