2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
БДЖ ще поиска заем от Световната банка с 80 млн. евро по-малко от първоначално поискания, съобщи шефът на директорския борд на “Холдинг БДЖ” Владимир Владимиров пред Mediapool.
Първоначалната договорка за заема от Световната банка беше за 240 млн. евро, които трябваше да се получат на три транша от по 80 млн. евро. Със средствата държавата щеше увеличи капитала на БДЖ и да плати дълговете към кредитори. Сега държавата е решила да намали размера на заема на два транша от по 80 млн. евро, обясни Владимиров.
Ден по-рано транспортният министър Ивайло Московски заяви, че заемът от Световната банка ще е в по-малък обем от предварителните уговорки, а министър Дянков може да бъде убеден, че железницата има нужда от тези средства. Причината за намаляването на заема по думите на Московски е, че той ще окаже влияние на бюджетния дефицит.
БДЖ се надява в следващите месеци Европейската комисия да одобри изпратения преди седмица коригиран план за оздравяване, което ще позволи на държавата да се намеси в спасяването на технически фалиралото дружество, каза още Владимиров.
Финансовият министър Симеон Дянков категорично отказва да изтегли държавен заем от Световната банка, с който да се рефинансират задълженията на железницата, без одобрението на Еврокомисията. Това би означавало непозволена държавна помощ и двойна глоба за България, обясни Дянков в края на миналата година.
Въпреки първоначалното одобрение на ЕК на плана за оздравяване на железницата впоследствие Брюксел се отказа от положителното си становище с мотива, че компанията залага прекалено оптимистични прогнози за икономиката. Планът не е достатъчно стабилен, за да гарантира жизнеспособността на железниците в дългосрочен план, се посочваше в писмо на ЕК до правителството. Според документа някои от мерките в плана за БДЖ са заплаха за конкуренцията на вътрешния пазар и може да засегнат търговията в Европейския съюз. Така на практика бе блокиран заемът от Световната банка, който трябваше да изправи на крака фалиралата железница.
След изпращането на коригирания вариант на плана обаче надеждите на БДЖ са съживени. Владимиров не даде подробности за новата стратегия, но отбеляза, че в нея са отразени икономиите на дружеството от освобождаването на 2000 души. Мярката бе обявена в края на миналата година и доведе до близо едномесечна стачка на синдикатите и блокиране на влаковете.
В следващите дни в страната пристигат представители на ЕК, Световната банка и Европейската инвестиционна банка. Трите институции и България ще подпишат споразумение за техническа помощ от страна на чуждите експерти за изпълнението на големи инфраструктурни обекти у нас. От БДЖ се надяват финансовата помощ за железницата да е една от темите на разговорите.
Междувременно тече подготовката за приватизацията на БДЖ “Товарни превози”. Вече трябва да е готов правният анализ на процедурата. Това означава, че самата продажба ще бъде обявена до дни. Плановете на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол са дружеството да бъде продадено с конкурс.
По време на посещението си в Берлин преди дни министър Московски предложи държавната железопътната компания на Германия да поеме експлоатацията на “Товарни превози", докато бъде изплатен дългът за мотрисите “Дезиро”, а след това България да си върне собствеността над компанията. Идеята беше отхвърлена.
Стачка в БДЖ
Заменят стачкуващите железничари, което ...