2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков

Прочетен: 871 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 10.02.2012 16:46
Причината за питанията е изявлението на премиера Бойко Борисов от понеделник, че "Кугър" не могат да летят при зимни условия, което създава проблеми при спасителнита акция в село Бисер, залято от вълна от скъсаната стена на близкия язовир "Иваново". Още тогава пред "Дневник" от Военновъздушните сили (ВВС) съобщиха, че това твърдение на Борисов не отговаря изцяло на истината и полетите са преминали при спазването на всички изисквания за безопасност. В акцията се включиха 3 вертолета.
От изчетената от Аню Ангелов пред народните представители справка, изготвена от ВВС, стана известно, че 11 от хеликоптерите в момента са изправни, а един е за ремонт. В село Бисер са участвали 3 вертолета с включена система, заради минусовите температури.
Ангел Найденов влезе в спор с министъра за цената на сделката. Според депутата от БСП основният договор е сключен през януари 2005 година по време на кабинета на Симеон Сакскобургготски, а не на Сергей Станишев. Аню Ангелов обаче посочи, че е бил подписан допълнителен анекс през януари 2006 година и сделката е набъбнала от 358 до 383 млн. евро (хронология на сделката).
"Аз не искам да мисля и не искам да кажа, че министър-председателят е излъгал в понеделник. Не искам да и да мисля, че той е бил заблуден умишлено, защото в такъв случай някой трябва да поеме отговорност", коментира Найденов. По думите му Борисов се е опитал да влезе в "дребни политически заяждания със своите предшественици без да си дава сметка за сериозността и важността на момента, в който прави подобно изявление".
Венцислав Лаков от "Атака" пък директно заяви, че "премиерът е поизлъгал, че тези хеликоптери не могат да прехвърчат Балкана". След това той предложи, министърът и Борисов лично да тестват един "Кугър" дали може да прелети Балкана.
Аню Ангелов съобщи още, че до края на година има сключен договор за поддръжката на вертолетите. "В момента тече процедура по закона за обществените поръчки за сключване на договор за интегрирана логистична поддръжка на самолети Кугър, като процедурата ще бъде абсолютно прозрачна", обясни военният министър. Той отрече версия, че се чака пловдивска фирма да получи лиценз за поддръжката на вертолетите и без конкурс тя да спечели търга.
Министърът припомни, че договорът за доставка на вертолетите е сключен от МО с френската фирма "Юрокоптер" след конкурс през януари 2005 г. при първоначална цена 358 млн. евро, като през януари 2006 г. е подписан анекс, с който цената за доставка на вертолетите се увеличава на 383 млн. евро и в нея се включва схема на финансиране чрез отделен договор и банков депозит в "Сосиете Женерал".
Договорът бе подписан от военния министър в правителството на НДСВ Николай Свинаров през 2005 г. През 2006 г. следващият министър на отбраната Веселин Близнаков (НДСВ) подписа договора с френската банка “Сосиете Женерал” за гаранционен депозит от 60% по проекта. Така при невъзможност на МО да заплати цялата стойност на вертолетите банката автоматично изтегля 60 % от стойността на всеки вертолет и на резервните части за него и ги предоставя на "Юрокоптер” в рамките на депозита от 240 млн. евро, даден от българската държава.
Консултант на "Юрокоптер" по сделката бе бизнесменът Николай Гигов. Юридически съветник на "Сосиете Женерал" за тази сделка бе адвокат Тодор Батков.
Аню Ангелов каза още, че не са открити документи за наемането на консултант от МО нито по договора с "Юрокоптер", нито по договора с банката "Сосиете женерал".