2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
Опасните за преминаване мостове по републиканските пътища са много повече от трите виадукта, за чиято аварийна реконструкция правителството отдели преди две седмици 43 млн. лв. и започна избор на фирми по бързата процедура. Предаварийното състояние на такива съоръжения се отнася за общо 63 моста, пише Труд.
Състоянието им не е тайна, и то от години. Още през 2003 г. в България започва мониторинг на мостовете по републиканските пътища с пари на френското правителство. В продължение на една година френската компания “Фресине” изследва 4000 мостови съоръжения по българските пътища и съставя списък на най-опасните от тях.
Различните ръководства на пътната агенция оттогава се опитват да осигурят средства за рехабилитация на мостовете, но никога не успяват да направят нещо повече от отделни ремонти.
Същият списък е представен през 2010 г. на тогавашния регионален министър Росен Плевнелиев, който веднага го нарече “програма за рехабилитация на мостовете”. Той също не успя да намери пари за нея, защото ги потърси на грешно място - от Европейската комисия бе поискано пари по оперативните програми “Транспорт” и “Регионално развитие” да се пренасочат за ремонти на мостовете. Само че средствата от тях са предназначени само за строителство на нови пътища и съоръжения, а не за ремонтиране на стари.
Така сега се оказваме в ситуацията да довършим магистрала “Тракия”, но мостовете в другия край да рухнат. Същото важи и за виадуктите по магистрала “Хемус” - от списъка се вижда, че всичките 11 моста плачат за ремонт. Много български специалисти подлагат на съмнение единствено бързането с избора на фирмите, което предопредели използването на не особено прозрачната процедура “договаряне без обявление”. Неотдавна деканът на катедра “Транспортни съоръжения” на Университета по архитектура, строителство и геодезия проф. Костадин Топуров заяви, че твърденията за евентуално рухване на трите моста по магистралите при още едно земетресение със същия магнитуд както на 22 май са пълни глупости.
От списъка личи и че в най-опасно състояние са всъщност не мостовете по магистралите, а тези по третокласните пътища.
От снимките на мостове в лошо състояние, които пътната агенция разпространява, си личи, че пораженията не са от земетресения, а са корозия, която се дължи на водата. Вместо да се оттича, тя навлиза в основите на съоръженията. С нея се смесват абразивните материали, с които пътищата се чистят зимно време и всичко това разяжда бетона.