2. Евгений Тодоров
3. Иван Бедров
4. Иво Инджев
5. Калин Манолов
6. Мартин Заимов
7. Николай Караиванов
8. Николай Младенов
9. Пламен Асенов
10. BLITZ
11. BPOST
12. FROGNEWS
13. R.E.D.
14. СВЕЖО
15. Ян Бибиян
16. ОРИНАВИ
17. Стефан Бонев
18. Петя Ставрева
19. Александър Секулов
20. Оринави
21. Веско Петров
22. Сантов
23. Силви Стефанов
24. Христо Гагов
25. Пламен Славов
26. Bulgaria_news
27. Елена Емануилова
28. Mese4inkata
29. Първа блогерска среща - 24.07.2009
30. Георги Цанков
- Отец Саръев какъв е вашият прочит на разразилия се през последните дни конфликт в селата Гърмен и Рибново?
- Проблемите, които се нагнетяват в този край, живо ме интересуват и ги следя внимателно. Но за разлика от политиците, държавниците и някои медии, аз не съм изненадан. Взривът от подобно напрежение там зрее от 20 години и това не е тайна. Казано най-синтезирано, чрез исляма там се извършва потурчване, а Родопите са оставени на чужди интереси. Оказа се, че привикването на кмета Ахмед Башев и учителя Мурад Бошнак на разпит в ДАНС раздразни ДПС и обособилите се вече мюсюлмански анклави в тези части на страната. Депутатът от ДПС Ахмед Юсеин даже попита от национална телевизи: ”Кой сега ще успокоява хората там?” Всичко това показва, че тази общност се чуства извън държвата, над нейните правила и норми, и болезнено реагира на всеки опит да се провери как се спазват законите и правата на хората там. Ситуацията в Гърмен и Рибново е показателна и в друг аспект – държавата и институциите отново показаха своята слабост и безсилие.
- Някои анализатори опитаха да представят проблемите в Рибново и Гърмен като битови и личностни. Вие виждате ли по-дълбоки корени?
- Несериозно е да се говори за битови и личностни проблеми и така да се подменя истината. Този начин на работа не обслужва интересите на обществото. Аз не знам дали в този край става дума наистина за краен и радикален ислям, както се говори. Но едно е ясно – там съществува мюсюлманско насилие над населението от крайни фанатици. Група хора тероризират цели села, налагат с икономически средства, закани, заплахи и политически методи исламя. Целта им е едничка – да няма български дух и самосъзнание в тази планина и те да бъдат подменени с чуждо етническо и национално самосъзнание. Затова абсурдно е да се елементаризира конфликтът като битов или личностен. Това е фалшива маска, зад която се крие лицето на асимилаторска политика. Най-страшният ефект от този случай държавата и обществото тепърва ще изпитат на гърба си. За първ път хора с българско етническо и национално самосъзнание се противопоставиха на този религиозен тормоз, надигнаха глас за повече свобода и за светски правила. Но вместо защита, проблемът им беше омаловажен от институциите, държавата се оказа срещу тях, политиците говореха неадекватно и само от призмата на запазване на собственото си статукво. Мрачната ми прогноза е, че това сигурно ще остане и последният порив за идентифициране на тези хора с българското.
- Как ще коментирате факта, че много политици, институции и дори медии говореха непрекъснато за етнически конфликт и напрежение?
- Поредно доказателство за непознаване на проблемите, но това е твърде опасно. Категорично в случая и дума не може да става за етнически конфликт, защото няма слбъсък между етноси. Хората в този край са с български майчин език, етноса им е български, но изповядват масово исляма. Напрежението е религиозно, защото някои от тях искат да се чустват атеисти, други да практикуват по-либерален ислям, а трети - друга религия. Отъждествяването обаче на религиозното с етническото самосъзнание не е еслучайно. И ако голяма част от българското общсетво прави грешката неволно, или от незнание, то за ДПС и ислямистите това е осъзната тактика. Те открито проповядват и защитават тезата, че щом си мюсюлманин, значи си турчин.
- Приемате ли обясненията, че странното облекло на хората от тези села, несъвместимо със светския стил, е опит за търсене на общностна идентификация?
- Това е поредна заблуда. Шалварите, яшмакът, фереджето, шаловете, такетата и т. н. са специфични знаци, които ислямът използва в облеклото. Те само подчертават изслямската идентичност и отделят тези хора от цивилизованото общество.
- Вашето Движение за християнство и прогрес „Св. Йоан Предтеча” продължава ли мисията си в Родопите за приобщаване на българомохамеданите към християнството и българското етническо самосъзнание?
- Няма го вече този порив и подем, който се усещаше първите години след демокрацията. Сега сред тези хора властва страхът. Останах сам в тази борба, без подкрепата на държавата и институциите. Църквата също достатъчно не протегна своята ръка към потомците на българомохамеданите. Предстои държавата да загуби Родопите. Остава само личното самосъзнание – това ще е искрицата на надеждата.
http://frognews.bg/news_10849/